وثيقة
إدمان الإنترنت وعلاقته بالخجل في ضوء بعض المتغيرات لدى طلبة الصف التاسع الأساسي بمدارس محافظة مسقط.
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the relationship between internet addiction and shyness with ninth-grade primary school students in the governorate of Muscat. The study sample consisted of (791) students from Muscat governorate schools (384 male and 407 female students). The scales of internet addiction and shyness were used after checking their psychometric characteristics and their suitability to the purposes of the study:
The number of Internet addicts reached (268) students by a percentage of (33.88%) of the total study sample that is (791) students from grade nine. On the other hand, the number of Internet non-addicts reached (523) students who represent (66.12%) of the study sample.
The number of those who are shy is (609) students and they are (76.99%) of the sample which represents (791) students from ninth grade; while, non-shy students are (182) and they represent (23.01%) of the study sample.
Furthermore, a positive correlation relationship was found statistically at the significance level (a<0.01) between internet addiction and the level of shyness among the study sample. In light of shyness among the study sample, there were no significant statistical differences at the level of significant
between the groups of internet addicts and non addicts.
In addition, the presence of significant statistical differences in the
level of addiction to the internet was due to the gender variable, in the
three dimensions of control, visibility, and endurance (for males), and the area of conflict (in favor of females). Besides, the lack of significant statistical differences between internet addicts and non-addicts was as a result to the variable of (gender), in the dimensions of (mood changing, withdrawal symptoms, and relapse).
Also, there were no significant statistical differences at the level of significance (a<0.05), in the level of internet addiction among the study sample because of the educational level of the guardian) variable, in all dimensions. However, there were significant statistical differences at the level of significance (a<0.05), in the level of internet addiction among the
study sample in the conflict dimension, and the differences were in favor
of the parents who held a university degree. Finally, there were no significant statistical differences at the level of significance (a<0.05), in the level of internet addiction among the study sample, due to the professional level of the guardian) variable.And there were no significant statistical differences at the level of significance (a<0.05), in the level of shyness among the study sample due to the variables of (gender, the educational level of the guardian, and the professional level of the guardian as well).
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى علاقة إدمان الإنترنت بالخجل لدى طلبة الصف التاسع الأساسي بمدارس محافظة مسقط، وتكونت عينة الدراسة من (791) طالبا وطالبة من مدارس محافظة مسقط (384 طالبا، 407 طالبة).
وتم استخدام مقياس إدمان الإنترنت، ومقياس الخجل بعد التأكد من خصائصهم السيكومترية ومناسبتهم لأغراض الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: - بلغ عدد المدمنين على الإنترنت (268) طالبا وطالبة بنسبة (33.88%) من عينة الدراسة البالغ عددها (791) طالبا وطالبة من طلبة الصف التاسع الأساسي. وبلغ عدد غير المدمنين على الإنترنت (523) طالبا وطالبة بنسبة (66.12%) من عينة الدراسة.
- بلغ عدد الذين يتصفون بالخجل (609) طالبا وطالبة بنسبة ( 76.99 %) من عينة الدراسة البالغ عددها (791) طالبا وطالبة من طلبة الصف التاسع الأساسي، وبلغ عدد غير المتصفین بالخجل (182) طالبا وطالبة بنسبة (23.01%) من عينة الدراسة.
- وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( 0.01>a) بين إدمان الإنترنت ومستوى الخجل لدى عينة الدراسة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) بين مجموعة المدمنين على الإنترنت وغير المدمنين على الإنترنت في الخجل لدى أفراد عينة الدراسة. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الإدمان على الإنترنت تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في الأبعاد الثلاثة؛ السيطرة والبروز والتحمل الصالح الذكور)، وفي حين كانت الفروق في مجال الصراع الصالح الإناث).
-عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين المدمنين على الإنترنت وغير المدمنين على الإنترنت تعزی المتغير (النوع الاجتماعي في بعد تغيير المزاج والأعراض الانسحابية والانتكاس).
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى الإدمان على الإنترنت لدى عينة الدراسة تعزي لمتغير (المستوى التعليمي لولي الأمر) في جميع الأبعاد. وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى الإدمان على الإنترنت لدى عينة الدراسة بعد الصراع، وكانت الفروق لصالح أولياء الأمور من حملة الشهادة الجامعية
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى الإدمان على الإنترنت لدى عينة الدراسة تعزي لمتغير (المستوى المهني لولي الأمر). وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى الخجل لدى عينة الدراسة تعزي لمتغيرات (النوع الاجتماعي، والمستوى التعليمي لولي الأمر، والمستوى المهني لولي الأمر).
وتم استخدام مقياس إدمان الإنترنت، ومقياس الخجل بعد التأكد من خصائصهم السيكومترية ومناسبتهم لأغراض الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: - بلغ عدد المدمنين على الإنترنت (268) طالبا وطالبة بنسبة (33.88%) من عينة الدراسة البالغ عددها (791) طالبا وطالبة من طلبة الصف التاسع الأساسي. وبلغ عدد غير المدمنين على الإنترنت (523) طالبا وطالبة بنسبة (66.12%) من عينة الدراسة.
- بلغ عدد الذين يتصفون بالخجل (609) طالبا وطالبة بنسبة ( 76.99 %) من عينة الدراسة البالغ عددها (791) طالبا وطالبة من طلبة الصف التاسع الأساسي، وبلغ عدد غير المتصفین بالخجل (182) طالبا وطالبة بنسبة (23.01%) من عينة الدراسة.
- وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( 0.01>a) بين إدمان الإنترنت ومستوى الخجل لدى عينة الدراسة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) بين مجموعة المدمنين على الإنترنت وغير المدمنين على الإنترنت في الخجل لدى أفراد عينة الدراسة. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الإدمان على الإنترنت تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في الأبعاد الثلاثة؛ السيطرة والبروز والتحمل الصالح الذكور)، وفي حين كانت الفروق في مجال الصراع الصالح الإناث).
-عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين المدمنين على الإنترنت وغير المدمنين على الإنترنت تعزی المتغير (النوع الاجتماعي في بعد تغيير المزاج والأعراض الانسحابية والانتكاس).
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى الإدمان على الإنترنت لدى عينة الدراسة تعزي لمتغير (المستوى التعليمي لولي الأمر) في جميع الأبعاد. وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى الإدمان على الإنترنت لدى عينة الدراسة بعد الصراع، وكانت الفروق لصالح أولياء الأمور من حملة الشهادة الجامعية
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى الإدمان على الإنترنت لدى عينة الدراسة تعزي لمتغير (المستوى المهني لولي الأمر). وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى الخجل لدى عينة الدراسة تعزي لمتغيرات (النوع الاجتماعي، والمستوى التعليمي لولي الأمر، والمستوى المهني لولي الأمر).
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية