وثيقة

الاحتياجات التدريبية للمشرفين على مراكز محو الأمية وتعليم الكبار بسلطنة عمان من وجهة نظرهم.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at identifying the actual training needs for supervisors of the literacy and adult education centers at the Educational Ministry in the Sultanate of Oman from their perspective and the effect of the variables: social gender, educational qualification and years of experience, and the educational governorate on supervisors' training needs. To achieve this aim, the researcher has developed a questionnaire of (42) paragraphs divided onto six fields. After ensuring their correctness and stability, the researchers used the questionnaire with (67) male and female supervisor at the literacy and adult education centers. To answer the questions of the study, the arithmetical averages and standard deviations were extracted in addition to the use of the T-test and the analysis of the mono-variance. The results of the study showed that the degree of training needs was great among the supervisors of literacy and adult education centers in the fields of: concepts and objectives, curriculum and teaching methods, evaluation, communication and human relations, planning, vocational growth and teacher development. The results showed no statistically significant differences between the averages of all study domains due to the gender variable, the educational qualification, and the educational governorate. However, the results showed that there were statistically significant differences at (a = 0.05) between the average responses of the targeted audience of the study attributed to the variable years of experience in the fields of: curriculum and teaching methods, and vocational growth and teacher development, in favor of those who have (6-10 years) experience. Based on the outcomes of the study, the researcher has recommended providing active supervisors at literacy and adult education centers with training programs that actually focus on meeting their actual training needs. They should be kept abreast with the latest educational developments and changes taking place in the field of literacy and adult education and should be also involved in planning, implementing, and evaluating the training programs.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية الفعلية للمشرفين على مراكز محو الأمية وتعليم الكبار بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان من وجهة نظرهم، وتعرف أثر متغيرات: النوع الاجتماعي، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والمحافظة التعليمية على الاحتياجات التدريبية للمشرفين، ومن أجل تحقيق الهدف طور الباحث استبانة مكونة من (42) فقرة موزعة في ستة مجالات، وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها طبقت على (67) مشرفا ومشرفة على مراكز محو الأمية وتعليم الكبار، وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية بالإضافة إلى استخدام اختبار (ت) وتحليل التباين الأحادي.
وأظهرت نتائج الدراسة أن المشرفين على مراكز محو الأمية وتعليم الكبار في سلطنة عمان بحاجة إلى التدريب في مجالات الدراسة الستة: المفاهيم والأهداف، والتخطيط، والمناهج وأساليب التدريس، والنمو المهني وتطوير المعلمين، والتقويم، والتواصل والعلاقات الإنسانية بدرجة كبيرة؛ حيث بلغ المتوسط الحسابي العام لجميع المجالات (3.72)، وإن المتوسطات الحسابية لجميع المجالات تقابل درجة احتياج كبيرة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات جميع مجالات الدراسة تعزي لمتغير النوع الاجتماعي، والمؤهل العلمي، والمحافظة التعليمية، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.05=a) بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة تعزي لمتغير سنوات الخبرة في مجالي: المناهج وأساليب التدريس، ومجال النمو المهني وتطوير المعلمين، وذلك لصالح ذوي الخبرة من (6-10 سنوات).
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بتدريب المشرفين على مراكز محو الأمية وتعليم الكبار أثناء الخدمة من خلال برامج تدريبية قائمة فعلا على احتياجاتهم التدريبية الفعلية، وتزويدهم بأحدث المستجدات التربوية لمواكبة التحولات والتغيرات التي يشهدها مجال محو الأمية وتعليم الكبار، ومشاركتهم في تخطيط البرامج التدريبية وتنفيذها وتقويمها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
2
1
الحمادية, ليلى بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
العمرية, منى بنت سليمان بن محمد.
جامعة نزوى
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الخروصية, باسمة بنت سليمان بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2001
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
‫الحراصية،, أسماء بنت سالم بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
2
الكلباني, يونس بن حمدان بن عبد الله.
جامعة نزوى
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الشندودي, خالصة بنت علي بن عبد الله.
جامعة نزوى
2014