وثيقة
الإسهام النسبي لمصادر التعلم بالنهوض الأكاديمي والرضا عن الخبرة الدراسية لدى طلبة التعلم عن بعد في الأردن لجائحة كورونا.
المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss1pp70-90
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 1، ص. 70–90.
المساهمون
ملحم، أمين محمد., مؤلف
الحموري، فراس أحمد., مؤلف
عناوين أخرى
The relative contribution of learning resources in academic buoyancy and satisfaction with learning experience among distance learning students during the covid-19 pandemic in jordan.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023-01-01
اللغة
العربية.
الملخص الإنجليزي
The study aimed to explore the contribution of learning resources to academic buoyancy and satisfaction with learning experience as well as their level according to gender, age stage and living place among (2659) primary stage distance learning students who were chosen from the governmental schools in Jordan using the convenience sampling method. To achieve the purposes of the study three scales were administrated to the study sample measuring learning resources, academic buoyancy and satisfaction with learning experience. The results showed that means of females were higher than for males in (self-learning, Darsak platform and the regular teacher) learning resources, academic buoyancy and satisfaction with learning experience, and that means of children were higher than for adolescents in (family-learning and the regular teacher) learning resources, while they were higher for adolescents than for children in (self-learning and special classes) learning resources and academic buoyancy. The results also showed that the means of students living in camps were the highest in general on learning resources, academic buoyancy and satisfaction with learning experience scales according to the living place variable. Finally, the results showed that learning resources and age stage explained (55.9%) of the variance in academic buoyancy and (59.1%) of the variance in the satisfaction with learning experience. One of the main recommendations of the study was the need to provide appropriate academic and psychological care for distance learning students.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن إسهام مصادر التعلم بالنهوض الأكاديمي، والرضا عن الخبرة الدراسية، والفروق فيها تبعًا لمتغيرات الجنس، والمرحلة العمرية، ومكان السكن لدى عينة تكونت من (2659) طالبًا وطالبة من المرحلة الأساسية في المدارس الحكومية بالطريقة المتيسرة، خلال الفصل الأول من العام الدراسي 2019/2020 الأردنية. تم تطبيق ثلاثة مقاييس، ولتحقيق أهداف الدراسة أظهرت النتائج أن المتوسطات الحسابية للإناث أعلى منها للذكور على مصادر (التعلم الذاتي، ومنصة درسك المتلفزة، والمعلم)، وأن المتوسطات الحسابية لدى الأطفال على مصادر (التعلم الأسري، والمعلم) والنهوض الأكاديمي، والرضا عن الخبرة الدراسية كانت أعلى منها لدى المراهقين، في حين كانت المتوسطات الحسابية على مصادر (التعلم الذاتي، والدروس الخصوصية، ومستوى النهوض الأكاديمي) لدى المراهقين أعلى منها لدى الأطفال. وبينت النتائج أن المتوسطات الحسابية على مصادر التعلم، والمرحلة العمرية من سكان المخيم هي الأعلى. وأخيرًا، أظهرت النتائج أن مصادر التعلم، والمرحلة العمرية فسرت ما نسبته (55.9%) من التباين في مستوى النهوض الأكاديمي، و(59.1%) في الرضا عن الخبرة الدراسية. ومن أبرز توصيات الدراسة ضرورة تقديم الرعاية الأكاديمية والنفسية المناسبة لطلبة التعلم عن بعد.
قالب العنصر
مقالات الدوريات