وثيقة

الاستعارة التصورية في شعر عبد الله البردوني.

عناوين أخرى
Conceptual metaphor in Abdullah Al-Baradouni's poetry
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to provide an accurate knowledge of the conceptual metaphor theory attributed to George Lakoff and Mark Johnson, with an indication of the stages that contributed to its renewal and investment by Mark Turner and Gilles Fauconnier). The study sought to invest the theory in analyzing poetic models from Al-Baradouni's poetry; In order to consolidate theoretical efforts, and invest them in critical reading, which takes into account the conceptual worlds. The study has adopted a non-model in application; In accordance with the metaphor found in the poetic models of analysis and approach. The study aspires to explore the complex mental mechanisms of thinking; by assuming that al-Baradouni, as a non-sighted person, was able, through metaphor, to build an unconstrained pictorial horizon, and to place the reader at the heart of the meaning; Without questioning whether the concepts emanating from the blind may be incomplete. The study sought to prove the efficacy of the theory through the mature perceptions revealed by Al Baradouni's poetry, by answering the following questions: How did the conceptual metaphor arise, and what is the relation of the conceptual blending theory to it? What is the relation of conceptual metaphor to literary discourse? And how important lies in understanding and thinking? What is the role of metaphors in delineating the concepts of Al-Baradouni? And how bypassed by lost sight! How are metaphors manifested in refreshing the mind to personify the place and draw the dimensions of the facts? The importance of the study emerges in two aspects: one related to the theory, as far as we see multiple researches related to the theory; However, it did not deal with the theory with the comprehensiveness that it places in the microscopes of application, and the efforts made to implement it on the texts are only a small number that does not lead to results that reveal its efficacy in understanding the literary discourse; Most of what was applied to it was purely linguistic. The other aspect, related to the code, which we adopted to test the theory; because of its conceptual metaphors of varying appearance; It also comes from a blind man, which is what makes us investigate its efficacy in the integrity of meaning and representation. The study concluded several results, most notably: Literary metaphors are nothing but an extension of daily metaphors, and the literary text is based on positive metaphors, and writers are only those who can start from the situational metaphors to produce new, striking and captivating metaphors. The figurative metaphor also represents a broad entrance to the interpretation of the literary text, and the literary text is nothing but a total metaphor from which the partial metaphors that are responsible for opening the paths of our perceptions towards the intended references and judgments contained in the text. The study concluded, through the application: that diagnosis is the most appropriate mechanism for addressing home borrowing; It revealed its manifestation related to humanitarian situations, which are affected by living conditions, and the metaphors of the homeland seemed to be divided between the state of stability and freedom, the state of turmoil, displacement, and robbery. And that the search for the senses and their correspondence, is in fact a search for human perception and its aspects; It is only a role played by metaphor, and human senses may seem different; However, they are connected with each other to the extent that one sense acts on behalf of the other and performs its role; As much as the sense of sight is of importance, as a basic sense of imagination, which refers to light and vision, it may be absent for certain circumstances and the rest of the senses deputize for it to perform its figurative function, and all this arises thanks to metaphor.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تقديم معرفة دقيقة بنظرية الاستعارة التصورية ) metaphor conceptual Theory )عند جورج اليكوف )Lakoff George)، ومارك جونسون )(Johnson Mark، مع تبيّن المراحل التي أسهمت في تجديدها واستثمارها عند مارك تورنر )Turner Mark)، وجيل فوكونيي ) Gilles Fauconnier). وسعت الدراسة إلى استثمار النظرية في الكشف عن مقدرة البردوني في تصور الاحداث التي مر بها تصو ًّرامده ًّشا وكأنه غير فاقد للبصر! وقد اعتمدت الدراسة غير نموذج في التطبيق؛ بما يالئم الاستعارة الموجودة في النماذج الشعرية للتحليل والمقاربة. تطمح الدراسة إلى استكشاف الاليات الذهنية المعقدة في التفكير؛ من خال افتراض أن البردوني ا تصويريًّّ بوصفه غير مبصر استطاع ب ا غير مقيد، وأن يجعل القارئ في ص الاستعارة أن يبني أفق ميم المعنى؛ ًّ دون تشكيك في كون المفاهيم الصادرة عن كفيف، قد تكون غير مكتملة. وقد سعت الدراسة إلى إثبات القدرة الشعرية التي يمتلكها البردوني في التصوير بالنظرية من خال التصورات الجهود المبذولة على صعيد التطبيقات التي تعالج بالتحليل عبر دراستها من زوايا تصورية وقد انطلقنا في بحثنا لنجيب عن الاسئلة الجوهرية التالية: - كيف أمكن إلنسان كفيف البصر لم يعاين العالم الواقعي أن يصوغ في شعره صو ًّرا فنيّة؟ وما الطرائق التي صاغ بها هذه الصور؟ - د من تصوراته واق ًّعا واض ًّحا بكل تفاصيله الانسانية؟ ّ كيف استطاع أن يول - ما السر وراء وضوح الصياغة في شعره ودقة تصويره ؟ ا متعددة تتعلق بالنظرية؛ وتبرز أهمية الدراسة في جانبين: جانب متعلق بالنظرية، فبقدر ما نلمس أبحاثًّ فإنها لم تتناو النظرية بالشمولية التي تضعها في مجاهر التطبيق، كما أن الابحاث المتعلقة بدراسة النظرية بقت عليه كان لسانيًّا وتطبيقها على النصوص ال ترقى إلى كشف نجاعتها في فهم الخطاب الادبي؛ فج ُّل ما طُ خال ًّصا. والجانب الاخر، متعلق بالمدونة، التي اعتمدناها الختبار النظرية؛ لما تتمتع به من استعارات تصورية ح متباينة الظهور؛ كما أنها تصدر من رجل كفيف البصر، ذلك ما يجعلنا نتحرى نجاعتها في سالمة المعنى والتصوير. وقد خلصت الدراسة إلى نتائج عدة أبرزها: ليست الاستعارات الادبية الا امتدا ًّدا لالستعارات اليومية، والنص الادبي يقوم على الاستعارات الوضعية، وليس الادباء الا من يستطيع الانطالق من الاستعارات وأ ّخاذة. كما تمثل الاستعارة التصورية مدخًّال الوضعية إلنتاج استعارات جديدة الفتة واس ًّعا لتأويل النص الادبي، والنّص الادبي ما هو الا استعارة كلية تتفرع منها الاستعارات الجزئية المسؤولة عن فتح مسالك تصوراتنا إزاء ما يتضمنه النص من إشارات مقصدية وأحكام. وتوصلت الدراسة من خال التطبيق: أن التشخيص هو الالية الانسب لمعالجة استعارات الوطن؛ فقد كشف عن تمظهرها المرتبط بالحالات الانسانية، التي تتأثر بحسب الاوضاع المعيشية، وبدت استعارات الوطن متوزعة بين حالة الاستقرار والحرية، وحالة بح ٌث الاضطراب والتشريد، والسلب. وأ ّن البحث في الحواس وتراسلها، هو في الحقيقة في الادراك البشري وجوانبه؛ وليس الا دور تقوم به الاستعارة، وقد تبدو حواس الانسان متفاضلة؛ غير أنها ترتبط مع بعضها إلى الحد الذي يجعل من الحاسة الواحدة تنوب عن الثانية وتقوم بدورها؛ فبقدر ما تمثله حاسة البصر من أهمية، بوصفها حاسة أساسية للتخيل، الذي يعود إلى النور والرؤية قد تغيب لظروف معينة وتنوب باقي الحواس عنها لتؤدي وظيفتها التصويرية، وكل هذا ينشأ بفضل الاستعارة
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
2
الحراصية, عايدة بنت أحمد بن حمود.
جامعة السلطان قابوس.
2020