وثيقة
الاستشهادات المرجعية في الرسائل الجامعية المجازة من جامعة السلطان قابوس من عام 1994م وحتى عام 2005م : دراسة ببليومترية
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2008
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study analyzes (21929) reference citations used by Omani researchers in writing (269) MA academic dissertations which have been approved by Sultan Qaboos University from 1994 to 2005. This was done in order to recognize the characteristics of these published works supported by citations. This examination of citations is in terms of the language used for quoting. A survey of the periods from which these citations used is of significance to the recognition of citation features. Citations differ according to the subject matter explored in dissertations whether they be in social sciences or applied sciences. Consequently, features of researchers' citations are scrutinized through observing the frequency of using citations. As a result, the study concludes with recognition of the most used references for research purposes. The dissertation combines descriptive and quantitative research methods in analyzing reference citations based on bibliometric measurements. A comparison is drawn among colleges of applied sciences and social sciences in terms of distribution-type of reference citations and the amount of citations used while Absolesence Stage, Immediate Effect Stage and Cited-Half Life Stage. In addition, it aims at recognizing the features of the writers' publications, either shared or individual, as well as the rate of writers' productivity by using Lotka's Law besides specifying the most prominent periodicals which the researchers used as main resources for their research purposes. The most important findings of the study can be summarized as following: 1- Social Sciences faculties' researchers heavily rely on Arabic supporting reference citations, whereas the faculties of applied sciences tend to use non-Arabic citations. 2- Books are considered the most used type-references for citations in the colleges of social sciences as there are 7269 books used, that is, 33.14% of the total number of citations followed by the articles taken from periodicals which come second with a number of 3582 citations, that is, 16.33% of the total number of the citations. 3- The articles taken from periodicals are considered the most used means for citations in the colleges of applied sciences since there 3917 citations, that is, 17.86% of the total number of citations followed by books whose citation number has reached 1065, that is, 4.85% of the total number of citations. - There is a shortage of English electronic references. 5- The present study does not totally conform to Loutka's law in terms of writers' productivity of bibliographical citations. Below are some of the most important recommendations of the dissertation: 1. Conduct a comparative study between 'Omani MA dissertations which were approved by foreign countries and the current study of Omani MA dissertations approved by Sultan Qaboos University'. 2. Establish a comprehensive database for the Omani MA academic dissertations, offer downloadable e-full-texts of dissertations in PDF format after the writer's permission for publication via electronic websites. This is to allow researchers the opportunity to be well-rounded with available references for research purposes 3. Attend training courses and activate academic participation at conferences to equip researchers with the necessary skills that would help them deal with the new technological changes. This activates their role in contributing to scientific research
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
تتناول الدراسة بالتحليل الاستشهادات المرجعية التي استخدمها الباحثون العمانيون في رسائلهم الجامعية المجازة من جامعة السلطان قابوس ، وذلك بهدف التعرف على سمات وخصائص الإنتاج الفكري المستشهد به في الرسائل ، ومدى تشتته لغويا، ونوعيا، وزمنيا في مختلف كليات العلوم التطبيقية والتكنولوجيا وكليات العلوم الاجتماعية والإنسانية، وبالتالي التعرف على سمات وخصائص المؤلفين من حيث استخدام المصادر المختلفة ، وقياس معدلات الاستشهاد بها، هذا إلى جانب الكشف عن المصادر الأكثر استخداما. وقد اقتصرت هذه الدراسة على رسائل الماجستير فقط للفترة من عام 1994 وحتى عام ۲۰۰۰م والبالغ عددها (۲۶۹) رسالة ، وبلغ عدد الاستشهادات المرجعية لهذه الرسائل (۲۱۹۲۹) استشهادا. وقد اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي المسحي ، واتبعت في تحليل الاستشهادات المرجعية منهج القياسات الببليومترية المتمثل في المنهج الكمي للتعرف على سمات وظواهر الإنتاج الفكري، إضافة إلى عمل مقارنة بين الكليات العلمية والأدبية من حيث التوزيع النوعي للاستشهادات المرجعية ، وحجم الاستشهادات خلال فترة التناقص السريع ، ومفعول الفورية ، ومنتصف العمر، وكذلك التعرف على خصائص المؤلفين من خلال معرفة نسبة التأليف المشترك إلى التأليف الفردي ، ومعدل إنتاجية المؤلفين وتطبيق قانون لوتكا عليه، إضافة إلى التعرف على أبرز الدوريات الأساسية التي اعتمد عليها الباحثون في مختلف الكليات. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج لعل من أبرزها ما يلي : 1. اعتمد الباحثون في كليات العلوم الاجتماعية والإنسانية بشكل كبير على الاستشهادات العربية بينما اعتمد الباحثون في كليات العلوم التطبيقية والتكنولوجيا على الاستشهادات الأجنبية. ۲. تمثل الكتب أكثر الأوعية استشهادا في كليات العلوم الاجتماعية والإنسانية وجاءت بعدد ۷۲۹۹ استشهادا ، أي: بنسبة ۳۳٫14 % من إجمالي عدد الاستشهادات ثم تليها مقالات الدوريات في المرتبة الثانية بعدد ۳۰۸۲ استشهادا، أي: بنسبة ۱۹٫۳۳ % من إجمالي عدد الاستشهادات. 3. تمثل مقالات الدوريات أكثر الأوعية استشهادا في كليات العلوم التطبيقية والتكنولوجيا حيث جاءت بعدد ۳۹۱۷ استشهادا، أي: بنسبة ۱۷٫86 % من إجمالي عدد الاستشهادات ثم تليها الكتب بعدد 1 15 استشهادا، أي: بنسبة 4 . 85 % من إجمالي عدد الاستشهادات. 4. غياب التشتت اللغوي في المصادر المختلفة وقلة الاعتماد على المصادر الإلكترونية. أن الدراسة الحالية لا تتطابق تماما مع قانون لوتكا في إنتاجية المؤلفين في الاستشهادات المرجعية. ومن أبرز التوصيات : عمل دراسة للرسائل العمانية التي أنجزت خارج جامعة السلطان قابوس سواء أكانت من دول عربية أو أجنبية ومقارنتها بنتائج هذه الدراسة الحالية. ۲. إنشاء قاعدة بيانات متكاملة للرسائل الجامعية العمانية ، في مختلف التخصصات بحيث تشتمل على ملخص للرسائل ، أو إمكانية تحميل النص الكامل للرسالة عن طريق برنامج معين (PDF) بعد موافقة مؤلف الرسالة لكي يفيد منها أكبر قدر ممكن من الباحثين وإنشاء موقع إلكتروني لها يتم تحديثه بصفة دورية. ٣. تشجيع الباحث على حضور الدورات التدريبية والمشاركة في المؤتمرات العلمية لإكسابه المهارات اللازمة في التعامل مع الوسائل الحديثة والتعرف على الموضوعات الجديدة وإنتاج الرسائل التي تتصل باهتمامات المجتمع.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية