وثيقة
الفوضى الانفعالية في شعر المتنبي.
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study examines the emotional chaos in Al-mutanabbi's Poetry through the integration of the rational emotive behavior and the chaos theories. It concentrates on tracking Al-mutanabbi's poetry in various stages of his life as well as on pursuing the different courts he visits to recite his poems. It adopts a systematic analysis methodology which has helped to build a precise vision of the text and its internal structure. It also facilitates the process of analyzing the poems and identifying chaos in Al-mutanabbi's emotions.
The study is comprised of two parts: theoretical and practical. The theoretical part consists of definitions of new terms in various fields of knowledge in literary criticism. For instance, the term "chaos" represents the difficulty of predicting things due to lack of sufficient information about their initiating circumstances. This part also discusses the history of chaos and its characteristics. The term "emotion" has been defined as person's reactions towards different situations in accordance with his/her ways of thinking. Treated also in the study are the historic background of the term and its principles.
The central thesis merges the two terms: emotion and chaos to represent the emotional disorders and their causes in Mutanabbi's poetry. The causes stem from Mutanabbi's own beliefs and thoughts which are concentrated on pride, dignity and ambition. Such beliefs and thoughts have been distinguished by rationality in some occasions and by irrationality in others. For Mutanabbi, the irrational belief is the main cause of his emotional chaos. In other words, beliefs are the only causes behind a person's emotions, not the situations he/she experiences.
The study goes on to describe features of emotional chaos of Mutanabbi's poetry which are manifested in breaking the conventional laws of "standard poetry" drawn by classical theory. Emotional chaos also appears in the incompatibility among both the poems' theme, the emotions it evokes, and the appropriate language to express these emotions. In addition, emotional chaos is prominent in contradiction between different language styles and sentences usage. Moreover, there is conflict in the emotional structure of the same stanzas in some poems and in the external structure of others. It is also clear that emotional chaos can be elicited from both the dominance of self esteem of Mutanabbi in his poems and from the impact of the culture of his time on his poetry. The figurative image in Mutanabbi's poetry occupies a great deal of space with respect to emotional chaos. Although his poetry ends with order, it originates chaos.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
تهدف هذه الدراسة إلى دراسة انفعالات المتنبي، والفوضى المؤسسة لانفعالاته، عن طريق الدمج بين نظرية الفوضى، والنظرية الانفعالية العقلية، وتتتبع الدراسة ديوان المتنبي في مراحل حياته المختلفة، ومختلف البلاطات التي أنشد فيها .شعره كما تنتهج الدراسة منهجية تحليل النظم النسق الأمر الذي يساعد على بناء رؤية دقيقة للنص وبنيته الداخلية، إلى جانب تسهيل عملية تحليل النصوص الشعرية، ومعرفة الانفعالات الصادرة عن المتنبي، وتحديد منابت الفوضى في النص. تنقسم الدراسة إلى شقين: الشق النظري والشق التطبيقي. أما الشق النظري فيتضمن التعريف بالمصطلحات الجديدة والمستخدمة في ميادين معرفية مختلفة عن ميدان النقد الأدبي، والتي عليها مدار الدراسة الحالية، حيث يعني مصطلح الفوضى صعوبة التنبؤ بالأشياء لعدم امتلاك معلومات كافية عن ظروفها الأولية. كما يهتم الشق النظري بمناقشة تاريخ الفوضى وخصائصها. أما مصطلح الانفعالات فيعبر عن ردود الأفعال التي تصدر عن الأشخاص بسبب أفكارهم حول المواقف التي يتعرضون لها. ويراعي الجانب النظري من الدراسة التطرق إلى تاريخ الانفعالات ومبادئ النظرية الانفعالية. وأما الشق التطبيقي فإنه يستعرض الفوضى الانفعالية وأسبابها من خلال شعر المتنبي؛ إذ تركزت الأسباب على المعتقدات والأفكار التي يتبناها المتنبي، والتي تمركزت في الكبرياء، والكرامة، والطموح. واتسمت تلك المعتقدات بالعقلانية ،حينا وباللاعقلانية حينا آخر، فكان ذلك المعتقد اللاعقلاني السبب في الفوضى الانفعالية الصادرة عن المتنبي فالمعتقدات وحدها هي السبب في انفعالات الفرد وليس الأحداث التي يمر بها. تتعرض الدراسة أيضا لمناقشة مظاهر الفوضى الانفعالية في شعر المتنبي. وتتجلى تلك المظاهر في كسر المتنبي لقوانين عمود الشعر الذي رسمته النظرية الكلاسيكية القديمة، وفي عدم التوافق بين مناسبة القصيدة وبين انفعالاتها، وبين المناسبة ولغة التعبير عن انفعالاته، حيث تتعدد مستويات اللغة في ربطها وتعبيرها عن الانفعالات، وذلك على مستوى الأساليب بين الخبري والإنشائي وبين المراوحة بين الجمل الاسمية والخبرية، وكذلك على مستوى البنية الانفعالية للبيت الواحد، والبنية الخارجية للقصيدة المتمثلة في الحقول الدلالية للانفعالات. إضافة إلى ما سبق، تبرز مظاهر الفوضى الانفعالية في شعر المتنبي في إظهاره ذاته وتقديره لها، وفي مدى تأثير ثقافة عصره على شعره، ومقدار التزامه بقوانين القصيدة المرسومة في ذلك العصر وخروجه على تلك القوانين. كما تمثل الصورة الشعرية في قصيدة المتنبي جانباً مهماً في الفوضى الانفعالية. وبالرغم من ذلك فإن القصيدة عند المتنبي تبدأ بالفوضى وتنتهي بالنظام، إلا إنه نظام ينبثق من الفوضى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية