وثيقة

المعنى في الحياة وعلاقتـه بالاتزان الانفعالي لـدى عينـة من طلبة الصف الحادي عشر في محافظـة مسقط.

عناوين أخرى
Meaning in life and its relationship with emotional stability among grade eleven students in Muscat Governorate
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The present study aimed to know the relationship between meaning in life and emotional equilibrium among eleventh grade students in the Governorate of Muscat in the Sultanate of Oman. The study followed the relational descriptive approach and the study sample consisted of (640) eleven graders with (329) male students and (311) female counterparts. All sample are located of schools in the Governorate of Muscat who were chosen by the random stratified sample method. The study used the meaning scale in life consisting of (46) items and the emotional balance scale which consist of (42) items as the study tool. The study indicates that there is meaning in life for the participants, a large emotional balance, and there are no statistically significant differences between the averages of the meaning dimensions in life due to the gender variable, the academic achievement among students, or the educational level of the parents. Whereas, there were statistically significant differences between the averages of the dimensions of emotional balance attributable to the gender variable in favor of females. In addition, there are statistically significant differences between the dimensions of emotional balance due to the variable of students' achievement level, as it was in the control dimension for the benefit of students with poor academic achievement. The dimension of flexibility and rigidity came in favor of students with excellent academic achievement. There was also a positive correlation between the degrees of the meaning in life scale and the emotional balance. At the end, the study was concluded by discussing the results and submitting proposals and recommendations.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين المعنى في الحياة والاتزان الانفعالي لدى طلبة الصف الحادي عشر في محافظة مسقط بسلطنة عُمان، حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تكونت عينة الدراسة من (640) طالباً وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر بواقع (329) طالباً، و(311) طالبة من مدارس محافظة مسقط، حيث تم اختيارهم بطريقة العينة الطبقية العشوائية، واستخدمت الدراسة مقياس المعنى في الحياة المكون من (46) فقرة، ومقياس الاتزان الانفعالي (42) فقرة كأداة للدراسة، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى وجود معنى في الحياة لدى أفراد عينة الدراسة، واتزان انفعالي كبير، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أبعاد المعنى في الحياة تعزى لمتغير الجنس، والتحصيل الدراسي بين الطلبة، ولا المستوى التعليمي للوالدين، في حين كانت هنالك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أبعاد الاتزان الانفعالي تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أبعاد الاتزان الانفعالي تعزى لمتغير المستوى التحصيلي للطلبة، حيث كان في بعد التحكم في الانفعالات لصالح الطلبة ذوي التحصيل الدراسي الضعيف، وجاء في بعد المرونة والجمود لصالح الطلبة ذوي التحصيل الدراسي الممتاز، كما جاءت العلاقة ارتباطية موجبة بين درجات مقياس المعنى في الحياة، والاتزان الانفعالي. واختتمت الدراسة بمناقشة النتائج وتقديم المقترحات والتوصيات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
المسكرية, إيمان بنت محمد بن راشد.
جامعة نزوى.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الغاوية, بشرا بنت علي بن عبدالله.
جامعة نزوى.
2020
مقالات الدوريات
0
0
المالكي, موزة.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
1996