وثيقة

المشكلات الاجتماعية التي تواجه دمج الطلاب ذوي الإعاقة العقلية ودور الأخصائي الاجتماعي المدرسي في مواجهتها: دراسة تطبيقية على مدارس الدمج الفكري - الحلقة الأولى - بمحافظتي مسقط وجنوب الباطنة

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2016
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to identify the social problems that face the inclusion of students with mental disabilities in first stage schools in Muscat and South Batinah, the extent of inclusion of mentally disabled students; identifying the social problems facing the inclusion of mentally disabled students from the perspective of teachers and social workers, the significance of differences among the respondents of the study, the obstacles of inclusions, and the role of social workers vis-a-vis the problems resulting from the inclusion of the students on the personal, family and community levels. Based on the descriptive methodology, the sample of the study consisted of: 30 mentally disabled students, 26 teachers in inclusion schools, and 14 school social workers in Muscat and South Batinah. Data collection tools included: direct observation with a check list of students' behavior with mental disabilities, interviews of inclusion teachers; and a questionnaire for social workers. Statistical analysis includes: averages, standard deviations, and T-Test for independent samples. Results of the study showed that inclusion of students with mentally disabilities in schools is accepted. It also showed that the most problems facing the inclusion of students with mentally disabilities in schools are family problems, the conception of the school's community about the inclusion students with mental disabilities, and recreational problems. Friendship and educational are minor problems that facing students. Results indicated that the differences of the teachers and social workers' views about the social problems facing the inclusion of students are not statistically. The study found that there are obstacles facing the inclusion of students, it includes: obstacles related to the student with a mental disability, obstacles related to the family of the student, obstacles related to normal students, and obstacles related to the school. The study concluded several recommendations, including: activating the school social worker's role in dealing with students with mental disabilities; paying attention to the obstacles facing the inclusion of students with mental disabilities in public schools; conducting studies on the needs and problems of inclusion of students with mental disabilities in all grad education in general, and developing special programs for students with disabilities.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على المشكلات الاجتماعية التي تواجه دمج الطلاب ذوي الإعاقة العقلية في مدارس الدمج الفكري (الحلقة الأولى بمحافظتي مسقط وجنوب الباطنة، وبيان مدى اندماج الطلاب ذوي الإعاقة العقلية، وتحديد المشكلات الاجتماعية التي تواجه اندماج الطلاب ذوي الإعاقة العقلية في المدارس من وجهة نظر المعلمات والأخصائيات الاجتماعيات العاملات بها، وعما اذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في أستجابة عينة الدراسة حول المشكلات التي تواجه دمج الطلاب ذوي الإعاقة العقلية تعزى إلى متغير المنطقة التعليمية، والتعرف على المعوقات التي تواجه اندماجهم، ودور الأخصائي الاجتماعي في مواجهة المشكلات الناتجة عن دمج الطلاب على المستوى الشخصي والأسري والمجتمعي.
واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (۳۰) طالب وطالبة من ذوي الإعاقة العقلية، و(۲۶) معلمة من معلمات التربية الخاصة الملحقات بمدارس الدمج الفكري، و(14) أخصائية اجتماعية في محافظتي مسقط وجنوب الباطنة، وقد تضمنت أدوات جمع البيانات كلا من: استمارة ملاحظة للطلاب ذوي الإعاقة العقلية، واستمارة مقابلة المعلمات واستمارة استبيان للأخصائيات الاجتماعيات. وتمت المعالجة الاحصائية من خلال استخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار ( T - Test) للعينات المستقلة. وأظهرت نتائج الدراسة أن الطلاب ذوي الإعاقة العقلية مندمجين في المدرسة بشكل جيد، كما أظهرت الدراسة أن أكثر المشكلات التي تواجه دمج الطلاب ذوي الإعاقة العقلية في المدارس هي المشكلات الأسرية ومشكلات نظرة المجتمع المدرسي والمشكلات الترويحية، بينما مشكلات الأصدقاء والمشكلات التعليمية هي أقل المشكلات التي تواجه الطلاب موضع الدراسة. كما أشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر المعلمات والأخصائيات الاجتماعيات حول المشكلات الاجتماعية التي تواجه دمج الطلاب ذوي الإعاقة العقلية تعزی المتغير المنطقة التعليمية، وكما وجدت الدراسة أن هناك معوقات تواجه دمج الطلاب وتم تصنيفها إلى: (معوقات متعلقة بالطالب ذي الإعاقة العقلية، معوقات متعلقة بأسرة الطالب ذي الإعاقة العقلية، معوقات متعلقة بالطلاب العاديين، معوقات متعلقة بالمدرسة). : وخرجت الدراسة بعدة توصيات منها: تفعيل دور الأخصائي الاجتماعي المدرسي في التعامل مع الطلاب ذوي الإعاقة العقلية بالمدرسة، وضرورة الاهتمام نحو العقبات التي تواجه موضوع دمج ذوي الإعاقة العقلية في المدرسة العادية، وإجراء الدراسات حول حاجات و مشکلات دمج ذوي الإعاقة العقلية في جميع المراحل الدراسية بشكل عام وتطوير البرامج الخاصة بالطلاب ذوي الإعاقة العقلية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية