وثيقة
القيم المتضمنة في كتب التربية الاسلاميّة و أساليب تنميتها لدى الطلبة من وجهة نظر المعلمين
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at identifying the values included in the Islamic Education syllabi in the second cycle of basic education in Oman and the ways of implanting them in students from teachers' perspectives. The sample of the study consisted of (150) teachers teaching Islamic Education in the second cycle of basic education.. They were randomly chosen from Alzahra and South Batina Governorates. To achieve the objectives of the study, two tools were used:
1- Content -Analysis checklist. Validity was assured through submitting the checklist to a panel of jury. Inter-rater reliability was calculated between the researcher's analysis and an outside rater 's analysis .reliability coefficient was( 0.86). 2 A Questionnaire of The Ways of Developing Value: It consisted of 25) itemseach representing one of the common ways of developing Islamic values. Validity was assured by a panel of jury. Reliability was calculated through administering it to a pilot sample of (40) teachers in the second cycle of basic education other than the study sample.. Alpha Cronbach was(0.82). The study results revealed the following:
- Faith domain came first in terms of the number of tallies, the faith domain came fiat with ( 37.02%), the moral domain came next with ( 23.73%), worshipping domain was third with (24.45), then the social domain with(4,62%), the scientific domain came fifth with ( (4.05), the familial domain came sixth with(3.22%), the economic domain was seventh with (2.40%), the political domain came eighth with (2.21%) and the environmental domain came ninth with (2.26%). - Grade seven came first in terms of the sum of the values included in the textbooks with ( 19.93%), grade six came next with (19.81%), grade eight was third with (18.73%), grade five came fourth with ( 15.82%), grade came fifth with (13.92%) and grade nine was sixth with (11.77%( Seven of the ways of developing values got a very high degree. These are ( direct practice, relatedness to religious proofs, good models, meditation, advice and guidance, current events, persuasion and dissuasion , Sixteen ways of developing values got a high degree. They are dialogue, knowledge transmission, role-play, instructional aids, problem solving, connection with knowledge resources, giving examples, curricular and non-curricular activities, reports, questioning, connection with institutes and organizations, school broadcasting , partnership with parents, lectures and forums, competitions). Two ways got a an average degree: observation checklist and field trips). In the light of these results, the study recommended the necessity of normal distribution of values in the Omani syllabi and providing training workshops to teachers to raise their awareness and practices of using the different ways of developing values in their students. A number of suggestions for further research were recommended.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تعزف القيم المتضمنة في مناهج التربية الإسلامية بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان، وأساليب تميتها لدى الطلبة من وجهة نظر المعلمين. وتكونت عينة الدراسة من (۱۰۰) معلما ومعلمة ممن يدرسون مناهج التربية الإسلامية في الحلقة الثانية، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية من محافظتي الظاهرة وجنوب الباطنة. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث أداتين هما: .. استمارة تحليل محتوى: وتم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثبات عملية التحليل عن طريق حساب نسبة الاتفاق بين تحليل الباحث، وتحليل محلل أخر باستخدام معادلة كوير، حيث بلغت نسبة الاتفاق (0.89) ٢. استبانة أساليب تنمية القيم: والتي تكونت من (20) عبارة تمثل كل واحدة منها أسلويا تربويا من الأساليب الشائعة في تنمية القيم الإسلامية، وتم التأكد من صلقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، ومن ثباتها بتطبيقها على عينة استطلاعية غير عينة الدراسة تكونت من (40) معلما ومعلمة من معلمي الحلقة الثانية، ثم حساب معامل الثبات عن طريق معادلة القا كرونباخ ( Cronbach ' s alpha)، حيث بلغ0.82))وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: - حل المجال الإيماني أولا من حيث عدد التكرارات بنسبة مئوية قدرها (۳۷٫۰۲%)، وتلاه المجال الأخلاقي ثانيا بنسبة مئوية قدرها )23.73%) ثم المجال التعبدي في ثالثا بنسبة مئوية قدرها (21.45%)، ثم المجال الاجتماعي رابعا بنسبة مئوية قدرها (92.4%) ثم المجال العلمي في خامسا بنسبة مئوية قدرها 4%).)، ثم المجال الأسري سادسا بنسبة مئوية قدرها (3.22%)، ثم المجال الاقتصادي سابعا بنسبة مئوية, (40 %)، ثم المجال السياسي ثامنا پنسبة مئوية قدرها (21.2%)، ثم المجال البيئي تاسعا يتسبة مئوية قدرها (62.1%). - حل الصف السابع أولا من حيث مجموع القيم المتضمنة بنسبة مئوية قدرها (19.93%)، وتلاه الصف السادس ثانيا بنسبة مئوية قدرها (19.81%)، ثم الصف الثامن ثالثا بنسبة مئوية قدرها (18.73%)، ثم الصف الخامس رابعا بنسبة مئوية قدرها (15.82%)، ثم الصف العاشر خامسا بنسبة مئوية قدرها (13.92%)، ثم الصف التاسع سالسا بنسبة مئوية قدرها ( (11.77حصل سبعة من أساليب تنمية القيم على درجة مناسبة كبيرة جدا وهي على التوالي: (التطبيق العملي المباشر، والربط بالأدلة الشرعية، والقدوة الحسنة، والتفكير التأملي، والوعظ والإرشاد، والأحداث الجارية، والترغيب والترهيب)، في حين حصل ستة عشر أسلوبا على درجة مناسبة (كبيرة) وهي على التوالي: (الحوار، وتقديم المعرفة، وتمثيل الأدوار، والوسائل التعليمية، وحل المشكلات، والربط بالكتب والمصادر المعرفية، وضرب الأمثال، والأنشطة الصفية وغير الصفية، وإعداد التقارير، وطرح الأسئلة، والربط مع المؤسسات، والإذاعة المدرسية، وإشراك أولياء الأمور، والندوات والمحاضرات، والمسابقات)، وحصل اسلوبان الثان على درجة مناسبة متوسطة) وهما على التوالي: (بطاقة المتابعة، والرحلات التعليمية. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بعدة توصيات من أهمها: ضرورة مراعاة اعتدالية توزيع القيم بين المجالات التي حددتها الدراسة وفقا لمصفوفة المدى والتتابع التي تبنى عليها المناهج في السلطنة، وضرورة عقد دورات تدريبية للمعلمين بهدف توعيتهم باهم الأساليب المناسبة لتنمية القيم الإسلامية في نفوس الطلبة. كما تم تقديم عدد من المقترحات لإجراء بحوث أخرى في مجال القيم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية