وثيقة

الصحة النفسية وعلاقتها بالاستقلالية عند المراهق لدى عينة من طلبة الصف الحادي عشر والصف الثاني عشر في ولاية نزوى بمحافظة الداخلية.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the relationship between mental health and the independency among the adolescent in a sample of 11th and 12th graders in Nizwa Governorate. The study also aimed to identify the difference between the sample of the study in mental health level and the level of independence, according to gender and variable. Educational level of parents of the sample members. Using the correlative descriptive method, the researcher applied the measure prepared by Koldberg and codified it on the Yemeni environment on Wadi (1999), and used the Autonomy Connectedness Scale (ACS-30) by Baker and Assen (2006). On a sample of (366) male and female students from Nizwa schools in Ad Dakhiliyah Governorate, using various statistical analyzes. The results showed that the level of mental health in the study sample was high, while the level of autonomy was moderate, and the results indicated that there was a positive relationship between mental health and independence in the sample, and that there are no statistically significant differences in the level of mental health and independence in The study sample is attributed to the sex variable, and that there are statistically significant differences in the level of mental health and independence of the study sample due to the variables of the educational level of the father and the educational level of the mother, in favor of the educated parents. The researcher recommended the importance of the participation of this group of adolescent students in youth social activities inside and outside the school, and the holding of workshops and courses that contribute to raising the awareness of adolescents of the importance of mental health and the development of their level of independence.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الصحة النفسية والاستقلالية عند المراهق لدى عينة من طلبة الصف الحادي عشر والصف الثاني عشر في ولاية نزوى بمحافظة الداخلية، كما هدفت الدراسة إلى التعرف على الفرق بين أفراد عينة الدراسة في مستوى الصحة النفسية ومستوى الاستقلالية، وفقاً لمتغير الجنس ومتغير المستوى التعليمي لآباء وأمهات أفراد العينة.
وباستخدام المنهج الوصفي - الارتباطي، طبقت الباحثة مقياس "كولدبيرغ" والذي اُستخدم من قبل على البيئة اليمنية علي وادي(1999) بعد أن تحققت فيه معايير الصدق والثبات فيه، كما اُستخدم مقياس الاستقلالية (Autonomy Connectedness Scale) والذي يرمز له (ACS-30) من إعداد بيكر وأسين (Becker & Assent, 2006) بعد أن تم تعريبه من قِبل الباحثة، على عينة مكونة من (366) طالباً وطالبة من مدارس ولاية نزوى بمحافظة الداخلية، وباستخدام التحليلات الإحصائية المختلفة، أظهرت النتائج أن مستوى الصحة النفسية لدى عينة الدراسة كان مرتفعاً، بينما جاء مستوى الاستقلالية لديهم بدرجة متوسطة، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة موجبة بين كل من الصحة النفسية والاستقلالية لدى أفراد العينة، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الصحة النفسية والاستقلالية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس، وأنه توجد فروق دالة إحصائياً في مستوى الصحة النفسية والاستقلالية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغيري المستوى التعليمي للأب والمستوى التعليمي للأم، لصالح الآباء والأمهات المتعلمين. وقد أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بمشاركة هذه الفئة من الطلبة المراهقين في الأنشطة الشبابية الاجتماعية داخل المدرسة وخارجها، وعقد ورش عمل وتعزيز وتشجيع المراهقين بأهمية الصحة النفسية وتنمية مستوى الاستقلالية لديهم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2023-01
مقالات الدوريات
0
0
الشربيني, محمد محمد كامل.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
الـبـاديـــة, شـيـخــة بنـت عــوض بن سـعـيــد.
جامعة نزوى.
2020