وثيقة

الصحة النفسية وعلاقتها بأنماط الغضب لدى عينة من المعلمين في محافظة الداخلية.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify relationship between mental health and anger patterns of a sample of teachers in Al Dakhiliyah Governorate and demonstrate the nature of the relationship between the level of mental health and anger based on the variables of gender,social status and educational stages. The researcher used in the study two scales; first is the mental health. Second, is the patterns of anger. After that they were applied on a sample consisted of(77) male teachers and (172) female teachers. The descriptive approach was used to answer the study questions. The study concluded that the level of mental health was moderate as well as the anger. Moreover, there were no differences due to gender and social status, except for differences in some sub-dimensions, where the level of avoidance of anger among married couples was more than the divorced and widows. The females also achieved higher levels of satisfaction compared to male teachers. There were no differences between males and females in the overall degree of anger. In dimensions, however, there were differences in the dimensions of avoidance of anger, intentional anger and addictive anger, where males achieved higher scores in deliberate anger and addictive anger, while females were more likely to avoid anger. It is also noted that there are significant links between anxiety and all kinds of anger, except for anger based on Paranoia, and shyness and moral anger as well as depression, where there are significant links in the dimensions of anger excluding anger based on shame and moral anger. In addition, this applies on the positive emotions, where there were significant links in the dimensions of anger, except for the addictive anger and moral anger. Also, the emotional relationships are not an exception, where there are significant links in the dimensions of anger except for Paranoia anger, sudden anger, anger based on shyness, addictive anger, usual anger and moral anger. This also applies on the satisfaction of life, where there are significant links in the dimensions of anger, except for avoidance of anger and anger based on shyness as well as addictive anger and moral anger. The study concluded with a set of results and recommendations regarding the care of mental health of teachers and handling the anger, including: More attention to the mental health of the teachers and train the teachers to manage and deal with emotions. The implementation of training programs for teachers to develop mental health and awareness of the damages caused by anxiety, depression and others. As for the suggestions, there should be an in-depth study of the level of mental health of teachers at the level of the Sultanate.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الصحة النفسية وأنماط الغضب لدى عينة من المعلمين في محافظة الداخلية وبيان طبيعة العلاقة بين مستوى الصحة النفسية والغضب تعزى إلى متغير الجنس والمرحلة التعليمية والحالة الاجتماعية. وقد استخدمت الباحثة في دراستها مقياسين الأول الصحة النفسية والثاني أنماط الغضب ثم يطبقها على عينة مكونة من (۷۷) معلما، و (۱۷۲) معلمة. واستخدمت المنهج الوصفي للإجابة عن أسئلة الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى أن مستوى الصحة النفسية كان متوسطا وكذلك بالنسبة لما يتعلق بالغضب. كذلك لم تكن هناك فروق تعزي الجنس والحالة الاجتماعية ماعدا وجود فروق في بعض الأبعاد الفرعية حيث كان مستوى تجنب الغضب لدى المتزوجين أكثر من المطلقين والأرامل وكذلك حققت الإناث درجات أعلى في الرضا عن الحياة من المعلمين الذكور. كما لم تظهر فروق بين الذكور والإناث في الدرجة الكلية للغضب أما في الأبعاد فقد وجدت فروق في أبعاد تجنب الغضب والغضب المتعمد والغضب الإدماني، حيث حصل الذكور على درجات أعلى في الغضب المتعمد والغضب الإدماني. اما الإناث فقد كن أكثر تجنبا للغضب. كذلك يلاحظ وجود ارتباطات دالة بين القلق وجميع أنواع الغضب عدا الغضب البارانوئي والغضب على أساس الخجل والغضب الأخلاقي وكذلك بالنسبة للاكتئاب حيث ظهرت ارتباطات دالة في أبعاد الغضب ما عدا الغضب على أساس الخجل والغضب الأخلاقي. وكذلك بالنسبة الانفعالات الايجابية حيث ظهرت ارتباطات دالة في أبعاد الغضب ماعدا الغضب الادماني والغضب الأخلاقي. وكذلك بالنسبة إلى العلاقات العاطفية حيث ظهرت ارتباطات دالة في أبعاد الغضب ماعدا الغضب البارانوئي والغضب المفاجئ والغضب على أساس الخجل والغضب الإدماني والغضب المعتاد والغضب الأخلاقي، وكذلك بالنسبة للرضا عن الحياة حيث ظهرت ارتباطات دالة في أبعاد الغضب ماعدا تجنب الغضب والغضب على أساس الخجل والغضب الإدماني والغضب الأخلاقي.
وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات المتعلقة بالعناية بالصحة النفسية للمعلمين والتعامل مع الغضب ومنها: الاهتمام بالصحة النفسية للمعلم بصورة أكبر وتدريب المعلمين على إدارة الانفعالات والتعامل معها، وتنفيذ برامج تدريبية للمعلمين لتنمية الصحة النفسية والتوعية بالأضرار الناجمة عن القلق والاكتئاب وغيرها. وقد اقترحت الدراسة إجراء دراسة معمقة لمستوى الصحة النفسية للمعلمين على مستوى السلطنة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
2
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2023-01