وثيقة

السمات الشخصية وعلاقتها بأساليب اتخاذ القرار لدى طلبة الجامعات اليمنية.

المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss3pp278-292
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 3، ص. 278–292.
عناوين أخرى
Personal traits and their relationship to decision-making styles among Yemeni university students,
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2024-01-03
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the nature of the relationship between personal traits and decision-making styles on a sample selected by a stratified random method, where the sample size was (233) male and female students from three Yemeni universities. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was used that included (34) items for two scales: the personality traits scale, consisting of (10) items, and the decision-making styles scale, consisting of (24) items. This study also relied on the correlative descriptive analytical approach. The multiple linear regression analysis showed a statistically significant relationship between personality traits and decision-making styles. The study also indicated that female students depend more on intuitive, dependent, and spontaneous decision-making styles. They have more agreeable and neurotic traits than males. In light of the study's results, the researcher recommended paying attention to the personal traits of university students because they are important in understanding decision-making styles that can contribute to the quality of students' decisions.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين السمات الشخصية وأساليب اتخاذ القرار، على عينة اختيرت بالطريقة العشوائية الطبقية؛ إذ بلغ حجم العينة (233) طالبًا وطالبة من ثلاث جامعات يمنية. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت استبانة اشتملت على (34) فقرة، لمقياسين، هما: مقياس سمات الشخصية المكون من (10) فقرات، ومقياس أساليب اتخاذ القرار المكون من (24) فقرة، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي. وقد أظهر تحليل الانحدار الخطي المتعدد وجود علاقة دالة إحصائيًا بين سمات الشخصية وأساليب اتخاذ القرار، كما أشارت الدراسة إلى أن الطالبات أكثر اعتمادًا على أسلوب اتخاذ القرار الحدسي والاعتمادي والعفوي، وكذلك يتمتعن بسمات مقبولية وعصابية أكثر من الذكور. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بالسمات الشخصية لدى طلبة الجامعات لما لها من أهمية في معرفة أساليب اتخاذ القرار الذي يمكن أن يسهم في جودة القرارات لدى الطلبة.
قالب العنصر
مقالات الدوريات