وثيقة

الصورة الذهنية لسلطنة عمان لدى غير العمانيين : دراسة ميدانية على أكاديمي جامعة السلطان قابوس.

عناوين أخرى
The Image of the Sultanate of Oman among Non-Omani: An Empirical Study on the academics of Sultan Qaboos University
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The current study sought to identify the image of the Sultanate of Oman among non-Omani academics before and after being employed in the Sultanate. The study explored the image related to Oman's culture, economic status, political status, tourism, working environments, and the Omani Society. Additionally, it focused to analyze the role of communication activities, carried out by concerned authorities in the employees' countries to introduce the Sultanate. Random stratified sampling was used to recruit 245 non-Omani academics working at Sultan Qaboos University, where online questionnaires were distributed. The study revealed that the respondents' evaluation of the image of the Sultanate of Oman was high regarding the work environment, tourist environment, cultural environment, and the image of the Omani society. However, it was medium regarding the image of the Sultanate as an economic and political environment. In general, the study found that the image of the Sultanate of Oman among non-Omani academics is positive in all fields, except for its image as political and economic environments, where the images are mixed. The study identified many factors that shaped the Sultanate's image among non Omani academics such as personal communication with friends, family and colleagues, social media, and media in the employee's country, academic institutes, embassies, and others. Interestingly, personal communication was identified as the most accurate factor in shaping the image while media in the employees' country was the least accurate. The study showed that the respondents were exposed to a set of communication activities offered by the concerned entities to introduce the Sultanate, of which the most common were conferences and the Sultanate's activities on social media. It is worth noting that, such activities were positively influential in the respondent's decision to work in the Sultanate. The study recommended the authorities responsible for introducing and Marketing the Sultanate to prepare communication strategies for its official websites and social media as they are considered valuable resources of information. Along with that, the study recommended paying more attention to communication activities that aim to introduce and market the Sultanate and to employ the elements of the national identity in producing a variety of interactive content that would contribute to the marketing of the Sultanate and in building a good image for it. Additionally, the study recommended conducting more in depth research related to the different aspects of the image of the Sultanate that were included in this study.
الملخص العربي
سعت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الصورة الذهنية لسلطنة ُعمان لدى الاكاديميين غير العُمانيين العاملين بسلطنة ُعمان قبل قدومهم للعمل في السلطنة وبعد قدومهم واستقرارهم، وتحديد عوامل تشكل هذه الصورة لديهم، إضافة إلى دور الانشطة الاتصالية التي تقدمها الجهات المعنية للتعريف بالسلطنة في تشكيلها. اعتمدت الدراسة على منهج المسح الاعالمي باستخدام أداة صحيفة الاستقصاء )الاستبانة( واتخذت من للدراسة جامعة السلطان قابوس مجتمعا ، وتمثلت عينة الدراسة في (245) أكاديمي غير عماني، تم ً اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها أن تقييم المبحوثين لصورة سلطنة ُعمان كبيئة عمل وبيئة سياحية وبيئة ثقافية وصورة المجتمع العُماني جاء مرتفعا،ً وأن تقييمهم لصورة السلطنة كبيئة اقتصادية وبيئة سياسية جاء متوسطا كما أشارت النتائج إلى أن صورة سلطنة ُعمان لدى الاكاديميين ،ً غير العُمانيين بشكل عام في جميع المحاور هي صورة إيجابية، فيما عدا صورتها كبيئة سياسية وبيئة اقتصادية فقد جاءت الصورة في هذين المحورين مختلطة. وكشفت الدراسة عن أهم العوامل التي أسهمت في تشكل الصورة الذهنية للسلطنة لدى الاكاديميين غير العمانيين وهي الاتصال الشخصي مع الاهل والاصدقاء والزمالء، إضافة إلى وسائل التواصل الاجتماعي، وأن أكثر عوامل تشكل الصورة الذهنية دقة وكفاية هي الاتصال الشخصي، وأقلها وسائل الاعالم في بلدان المبحوثين، كما أوضحت نتائج الدراسة أن المبحوثين تعرضوا لمجموعة من الانشطة الاتصالية التي تقدمها السلطنة للتعريف بها، وكان أهمها المؤتمرات العلمية، والانشطة على وسائل التواصل الاجتماعي، وكان لهذه الانشطة تأثير إيجابي على قرارهم للعمل في السلطنة. وأوصت الدراسة بضرورة حث الجهات المختصة بالتعريف بالسلطنة، والتسويق لها لصياغة وتخطيط عها الرسمية، ووسائل التواصل الاجتماعي التابعة لها، باعتبارها مصدراً استراتيجيات اتصالية لمواق للمعلومات، كما أوصت الدراسة بالاهتمام بالانشطة الاتصالية التي تسعى للتعريف بالسلطنة، والتسويق لها، وتوظيف عناصر الهوية الوطنية في إنتاج مضامين تفاعلية متنوعة من شأنها أن تسهم في التسويق و الدراسة بإعداد أبحاث أكثر تعمقاً للسلطنة، وبناء صورة ذهنية جيدة لها. إضافة إلى ذلك، أوصت في مجال الصورة الذهنية لسلطنة عمان لكل جانب من الجوانب التي تم دراستها في الدراسة الحالية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس المؤلف

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الحراصية, رحمة بنت حارث بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2022