وثيقة

التحديات التي تواجه تعليم وتعلم مادة اللغة العربية بصفوف التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمات بولاية لوى.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Challenges that encounter teaching and learning Arabic language as perceived by female teachers in wilayat liwa
الدولة
عمان.
مكان النشر
صحار
الناشر
جامعة صحار
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
his research project aimed at revealing challenges facing the teaching and learning of the Arabic language in basic education classes from the point of view of female teachers in Liwa State. Basic education (1-9) in public and private schools affiliated to the North Al Batinah Governorate in the Wilayat Liwa during the academic year 2022/2023, with a total of 161 female teachers. The sample of the study was 80 female teachers, in the rate of 50% of the total population of the study, who were chosen by the simple random method. The researcher prepared a questionnaire consisting of 33 items, and the study showed the following results: The challenges related to students in basic education schools in Liwa Prvince from the viewpoint of female teachers were of a medium degree, with an arithmetic mean of (3.28), and that the challenges related to teaching (Education) in education schools The basic education in Liwa Prvince from the teachers’ point of view was high, with an arithmetic mean of (3.67), and that the challenges related to administration in basic education schools in Liwa Prvince from the teachers’ point of view were of a medium degree, with an arithmetic mean of (3.14), and that the challenges of teaching Arabic in basic education schools in Liwa Prvince from the point of view of the teachers, it was moderately high, with an arithmetic mean of (3.36). The results related to the study differences showed the following: Experience, as well as there are no statistically significant differences between the challenges related to teaching (Education) in basic education schools in Liwa Prvince from the point of view of female teachers and the variable years of experience, and also there are no statistically significant differences between the challenges related to management in basic education schools in Liwa Prvince from Teachers' point of view and the variable of years of experience, but there are statistically significant differences between the challenges that relate to students in basic education schools in Liwa Prvince from the teachers' point of view and the variable of school type. There are no statistically significant differences between the challenges related to teaching (education) in basic education schools in the Liwa Prvince from the point of view of female teachers and the variable of school type, but there are statistically significant differences between the challenges related to administration in basic education schools in Liwa Prvince from the viewpoint of female teachers and the variable of school type. Based on the results of the study, the researcher developed a set of recommendations and proposals for the competent authorities in the Ministry, including: working to reduce student density within the classroom, working to reduce the shares of Arabic language teachers in the basic education stage, as well as working on training Arabic language teachers in the basic education stage on how to properly manage the teaching and learning of the Arabic language.
الملخص العربي
هدفت هذه الرسالة إلى الكشف عن التحديات التي تواجه تعليم وتعلم مادة اللغة العربية بصفوف التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمات بولاية لوى وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي واعتمدت على الاستبانة كأداة لجمع بيانات الدراسة وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمات اللغة العربية في مرحلة التعليم الأساسي من الصف الأول إلى التاسع في المدارس الحكومية والخاصة التابعة لولاية لوى خلال العام الدراسي 2022 2023 والبالغ عددهن 161 معلمة وبلغت عينة الدراسة 80 معلمة أي بنسبة خمسين بالمئة من المجتمع الكلي وتم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة وقد أعدت الباحثة استبانة مكونة من ثلاث وثلاثين فقرة وأظهرت الدراسة النتائج التالية أن التحديات المتعلقة بالطلبة بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة شمال الباطنة من وجهة نظر المعلمات كانت بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي بلغ ثلاثة فاصلة ثمانية وعشرون وأن التحديات المتعلقة بالتدريس في مدارس التعليم الأساسي بولاية لوى من وجهة نظر المعلمات كانت بدرجة مرتفعة بمتوسط حسابي بلغ ثلاثة فاصلة سبعة وستون وأن التحديات المتعلقة بالإدارة في مدارس التعليم الأساسي بولاية لوى من وجهة نظر المعلمات كانت بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي بلغ ثلاثة فاصلة أربعة عشر وأن تحديات تدريس اللغة العربية بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة شمال الباطنة من وجهة نظر المعلمات كانت بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي بلغ ثلاثة فاصلة ستة وثلاثون وأظهرت النتائج المتعلقة بفروق الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التحديات المتعلقة بالطلبة في مدارس التعليم الأساسي بولاية لوى من وجهة نظر المعلمات ومتغير سنوات الخبرة وكذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التحديات المتعلقة بالتدريس في مدارس التعليم الأساسي بولاية لوى من وجهة نظر المعلمات ومتغير سنوات الخبرة وأيضًا لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التحديات المتعلقة بالإدارة في مدارس التعليم الأساسي بولاية لوى من وجهة نظر المعلمات ومتغير سنوات الخبرة ولكن توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التحديات المتعلقة بالطلبة في مدارس التعليم الأساسي بولاية لوى من وجهة نظر المعلمات ومتغير نوع المدرسة ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التحديات المتعلقة بالتدريس في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة شمال الباطنة من وجهة نظر المعلمات ومتغير نوع المدرسة ولكن توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التحديات المتعلقة بالإدارة في مدارس التعليم الأساسي بولاية لوى من وجهة نظر المعلمات ومتغير نوع المدرسة وبناء على نتائج الدراسة فقد وضعت الباحثة مجموعة من التوصيات والمقترحات لجهات الاختصاص في الوزارة ومنها العمل على تقليل الكثافة الطلابية داخل الفصل الدراسي والعمل على تقليل أنصبة معلمات اللغة العربية في مرحلة التعليم الأساسي وكذلك العمل على تدريب معلمات اللغة العربية في مرحلة التعليم الأساسي على كيفية الإدارة الصحيحة في تعليم وتعلم اللغة العربية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
البلوشية، خديجة بنت سالم بن ثاني.
جامعة نزوى
2023