وثيقة

التحرّر الأخلاقي وعلاقته بالهويّة الأخلاقيّة لدى المراهقين.

المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss2pp208-226
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 2، ص. 208–226.
عناوين أخرى
Moral disengagement and its relationship to moral identity among adolescents.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023-03-31
اللغة
العربية.
الملخص الإنجليزي
This study aimed to examine the relationship between moral disengagement and moral identity; moreover, it aimed at identifying the level of moral disengagement as well as the moral identity. Furthermore, this paper also aimed to see whether there are statistically significant differences in the level of moral disengagement and moral identity can attributed to so gender and class levels. To achieve the objective of the study, both moral disengagement scale, and moral identity scale were used. The sample of the study consisted of (1032) adolescents chosen purposive method. The results of the study revealed low levels of moral disengagement and high levels of moral identity. Male adolescents were significantly higher than their female counterpart regarding the moral disengagement and its dimensions (moral justification, euphemistic language, advantageous comparison, displacement of responsibility, diffusion of responsibility, distorting consequence, attribution of blame, and dehumanization), and seventh-grade were significantly higher than their eighth and ninth grade counterpart regarding the moral disengagement and its dimensions. It was found that the levels of moral identity and its dimensions (symbolization and internalization) were significantly higher in females than males. It was also found that the levels of moral identity and its dimensions (symbolization and internalization) were significantly higher eighth-grade than seventh and ninth grade. Finally, the results showed a negative relationship between moral disengagement and moral identity. Based on the results, the study recommends taking advantage of the high level of moral identity among adolescents in the development of other aspects of personality, such as social responsibility.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة العلاقة بين التحرّر الأخلاقي والهويّة الأخلاقيّة، كما هدفت إلى معرفة مستوى التحرّر الأخلاقي والهويّة الأخلاقيّة، ومعرفة ما إذا كانت هنالك فروق في مستوى التحرّر الأخلاقي والهويّة الأخلاقيّة تُعزى لمتغيّري الجنس، والصف الدراسي. ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم مقياس التحرّر الأخلاقي، ومقياس الهويّة الأخلاقيّة. تكونت عينة الدراسة من (1032) من المراهقين تم اختيارهم بالطريقة القصدية. أسفرت نتائج الدراسة عن مستويات منخفضة من التحرّر الأخلاقي ومرتفعة من الهويّة الأخلاقيّة لدى عينة الدراسة. وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى التحرّر الأخلاقي وأبعاده تُعزى لمتغيّر الجنس، حيث إنّ مستوى التحرّر الأخلاقي وأبعاده لدى الذكور أعلى منه لدى الإناث، ووجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى التحرّر الأخلاقي وأبعاده تُعزى لمتغيّر الصف الدراسي، حيث إنّ مستوى التحرّر الأخلاقي وأبعاده لدى طلبة الصف السابع أعلى منه لدى طلبة الصف الثامن والصف التاسع. وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الهويّة الأخلاقيّة وبعديها (الترميز، والاستيعاب) تُعزى لمتغيّر الجنس، ولصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الهويّة الأخلاقيّة وبعديها (الترميز، والاستيعاب) تُعزى لمتغيّر الصف الدراسي، ولصالح طلبة الصف الثامن. وأخيرًا أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية سالبة ودالة إحصائيًا بين التحرّر الأخلاقي والهويّة الأخلاقيّة. واستنادًا إلى النتائج، توصي الدراسة بالاستفادة من المستوى المرتفع للهوية الأخلاقيّة عند المراهقين في تنمية، وتطوير جوانب الشخصية الأخرى، كالمسؤولية الاجتماعية.

قالب العنصر
مقالات الدوريات