وثيقة

التخطيط الاستراتيجي وعلاقته بأساليب إدارة الأزمات لدى مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الوسطى في سلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Strategic Planning and its Relationship to Crisis Management Methods of Basic Education principals Schools in Al Wusta Governorate in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to know the degree to which principals of basic education schools in the Al-Wusta Governorate in the Sultanate of Oman practice strategic planning, and to reveal the degree to which school principals practice crisis management methods, and the relationship between them. To achieve the objectives, the descriptive, correlational approach was used, and the questionnaire method was used as a tool for the study to collect data and information. The study sample consisted of (300) male and female teachers in the Al Wusta Governorate who were randomly selected. The study concluded that the degree to which principals of basic education schools in the Al Wusta Governorate in the Sultanate of Oman practiced strategic planning from the point of view of teachers was at a high level with an arithmetic average of (3.42). and a standard deviation of (0.16); The highest performance score for school principals was “internal orientation,” followed by “resources,” where the arithmetic mean reached (3.93) and a standard deviation of (0.35), then “external orientation,” where the average reached (2.96) and a standard deviation of (0.35). (0.23). The results also showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the average teachers’ estimates of the degree of performance of principals of basic education schools in Al Wusta Governorate in the field of strategic planning. According to the variables of gender and years of experience, while there were differences in the academic qualification variable in three dimensions (the resources dimension, the internal orientation dimension, and the external orientation dimension), and it came in favor of the master’s degree category and above. The results also indicated that the degree to which principals of basic education schools in Al-Wusta Governorate practiced crisis management from the point of view of teachers was high, with a mean of (3.5) and a standard deviation of (0.19). The highest level of manager performance in crisis management was in “containment” with a mean (3.79) and standard deviation (0.23), followed by “escape” with a mean (3.43) and standard deviation (0.29), then “confrontation” with a mean (3.27) and standard deviation ( 0.25), and the results showed that there were no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the average teachers’ estimates of the degree of practice of principals of basic education schools in Al-Wusta Governorate in the field of crisis management; According to the variables of gender and years of experience, while there are differences in the variable of academic qualification in the field of crisis management in favor of the master’s degree category and above. The results showed that there is a statistically significant positive correlation (α≤0.01) between the degree of practicing strategic planning and the degree of practicing crisis management methods among principals of basic education schools in Al-Wusta Governorate from the point of view of teachers. The study concluded with some recommendations and proposals, the most important of which aremore generalizable Recommendations related to strategic planning in its various dimensions School principals should be trained to set goals and how to evaluate them, and give specific time frames for achievement to enhance management of planning and organization. - Continuously evaluate strategic plans in order to improve and develop them to confront emerging crises in the school community. Second: Recommendations related to crisis management methods in its various dimensions - Communicating with higher authorities to intervene to resolve the crisis before it escalates. - The school principal does not hide the seriousness of the situation in the event of a crisis with the staff.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الوسطى في سلطنة عُمان للتخطيط الاستراتيجي، والكشف عن درجة ممارسة مديري مدارس لأساليب إدارة الأزمات، والعلاقة بينهما، ولتحقيق الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، كما تم استخدام أسلوب الاستبانة أداة للدراسة لجمع البيانات والمعلومات، وتكونت عينة الدراسة من (300) معلماً ومعلمة في محافظة الوسطى تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الوسطى في سلطنة عُمان للتخطيط الاستراتيجي من وجهة نظر المعلمين، جاء بدرجة مرتفعة بمتوسط حسابي قدره (3.42) وانحراف معياري قدره(0.16)؛ وأن أعلى درجة أداء مديري المدارس كان "التوجه الداخلي"، يليه "الموارد" حيث بغ المتوسط الحسابي (3,93) وانحراف معياري قدره(0,35)، ثم "التوجه الخارجي" حيث بلغ المتوسط (2,96) وانحراف معياري قدره (0,23)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات المعلمين لدرجة أداء مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الوسطى في مجال التخطيط الاستراتيجي؛ تبعًا لمتغيري الجنس وسنوات الخبرة، بينما أظهرت وجود فروق في متغير المؤهل العلمي في ثلاثة أبعاد هي (بعد الموارد، وبعد التوجه الداخلي، وبعد التوجه الخارجي) وجاء لصالح فئة الماجستير فأعلى. وأشارت النتائج أيضًا إلى أن درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الوسطى لممارسة إدارة الأزمات من وجهة نظر المعلمين، جاء بدرجة ممارسة مرتفعة متوسط حسابي وقدره(3.5) وانحراف معياري (0.19)؛ وأن أعلى درجة أداء مديري المدارس في أساليب إدارة الأزمات كان في "الاحتواء" بمتوسط حسابي (3.79) وانحراف معياري (0.23)، يليه "الهروب" بمتوسط حسابي (3.43)وانحراف معياري (0.29) ثم "المواجهة" بمتوسط حسابي (3.27) وانحراف معياري (0.25)، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات المعلمين لدرجة ممارسة مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الوسطى في مجال أساليب إدارة الأزمات؛ تبعًا لمتغيري الجنس وسنوات الخبرة، بينما وجود فروق في متغير المؤهل العلمي في مجال إدارة الأزمات لصالح فئة ماجستير فأعلى؛ وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًّا (α≤0.01) بين درجة ممارسة التخطيط الاستراتيجي ودرجة ممارسة أساليب إدارة الأزمات لدى مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الوسطى من وجهة نظر المعلمين. واختتمت الدراسة ببعض التوصيات والمقترحات من أهمها:

أولًا: توصيات مرتبطة بالتخطيط الاستراتيجي بأبعاده المختلفة
- ينبغي تدريب مديري المدارس على تحديد الأهداف وكيفية تقييمها، وإعطاء أطر زمنية محددة للإنجاز لتعزيز الإدارة للتخطيط والتنظيم.
- تقييم الخطط الاستراتيجية باستمرار من أجل تحسينها وتطويرها لمواجهة الأزمات المستجدة بالمجتمع المدرسي.
ثانيًا: توصيات مرتبطة بأساليب إدارة الأزمات بأبعادها المختلفة
- التواصل مع الجهات العليا للتدخل لحل الأزمة قبل تفاقمها.
- عدم إخفاء مدير المدرسة خطورة الوضع حال حدوث أزمة مع الموظفين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
البوسعيدية، كاملة بنت علي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-05-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010