وثيقة

التطبيقات البلاغية عند الشوكاني (ت1250هـ) وابن عاشور (ت1393هـ) وآثارها الدلالية : دراسة مقارنة.

الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study, titled "Rhetorical Applications of Al-Shawkani (died 1250 AH) and Ibn Ashur (died 1393 AH) and their semantic impacts: a comparative study through some Surahs of the twenty-seventh and twenty-eighth Juzs (parts of Quran)", seeks to investigate the rhetorical application mentioned by Al-Shawkani and Ibn Ashur in their interpretation of the Surahs hereof and compare them with each other to provide a complete overview of each interpreter's approach to addressing the rhetorical application of the three rhetoric sciences and the way of each of them to use these applications to serve the porpuses of the Quranic texts of various subjects. The study consisted of an introduction and two chapters. The introduction provided an overview of both interpreters and their interpretations (Fath Al-Qadeer) and (Al-Tahreer and Al-Tanweer). The first chapter investigated the way each of them addressed the applications of the science of semantics (Al-Maani) in the various topics of the Quran (Islamic creed, Fiqh, and morals) and the semantic impacts provided by these applications to clarify the meanings of the Quranic texts and serve their objectives. The second chapter addressed the applications of Eloquence (Al-Bayan) and Figurative Style‌‌(Al Badee') sciences in the same way and for the same purpose seeks to clarify the semantic impacts of these applications and their added benefits for serving the meanings of the Quranic texts and purposes of various subjects. The study concluded that both interpreters have succeeded to make use of the esoterical applications they mentioned within the sciences of Eloquence and Figurative Style to serve the purposes of the Quranic text. Therefore, their usage of rhetorical applications stressed the Quranic meanings even more. Besides, the Quranic meanings have been instilled in the hearts of the audience in a way that would never be seen without using these applications. However, the study showed some methodological differences between both interpreters in the way they addressed these applications. For example, Ibn Ashur showed richer examples and wider scope of using the aspects of both sciences than Al Shawkani, as he mentioned all of their branches without exception. Ibn Ashur also showed a deeper functioning of these applications to serve the Quranic text. With regard to Figurative Style (Al-Badee'), only Ibn Ashur widely mentioned the applications of this science in the Surahs addressed in this study. However, the reflections of these applications on the creed, practice, and attitude dimensions were not clear. Al Shawkani did not address the applications of Figurative Style in the Surahs addressed in this study.
الملخص العربي
سعت الدراسة المعنونة بـ" التطبيقات البلاغية عند الشوكاني )ت 1250هـ( وابن عاشور )ت1393هـ( وآثارها الداللية: دراسة مقارنة من خالل بعض سور الجزأين السابع والعشرين، والثامن والعشرين" إلى استقصاء التطبيقات البلاغية التي أوردها كل من الشوكاني وابن عاشور في تفسيريهما للسور محل الدراسة، ومقارنتها ببعضها إلعطاء صورة متكاملة عن كيفية تناول كل مفسر للتطبيقات البلاغية في علوم البالغة الثالثة، وكيفية توظيف باختالف موضوعاته. يِّ كل واحد منهما لهذه التطبيقات في خدمة أهداف النص القرآن وجاءت الدراسة في تمهيد وفصلين؛ فعَّرجت في التمهيد بإعطاء نبذة عن المفَسرين ونبذة عن تفسيريهما )فتح القدير( و )التحرير والتنوير(، ثم درست في الفصل الاول كيفية تناول المفسرين لتطبيقات علم المعاني في الموضوعات القرآنية المختلفة )العقديَّة والفقهيَّة والسلوكيَّة(، والاثار الدلالية التي أنتجتها هذه التطبيقات وأسهمت بها في إيضاح معاني النص القرآني وخدمة أهدافه البيان والبديع بالطريقة افه. ودرست في الفصل الثاني تطبيقات عل ذاتها، وللغرض ذاته المتمثل في محاولة الكشف عن الاثار الداللية لهذه التطبيقات وما أضافته في خدمة معاني النص القرآني وأهدافه باختالف موضوعاته. َرْين وتوصلت الدراسة في ختامها إلى أن كال المف ِّ س قد نجح في توظيف ما ذكراه من ي تطبيقات ؛ فكان في حضورها َم ْي المعاني والبيان لخدمة أهداف النص القرآن بلاغيَّة في عل زيادة تقوية للمعاني القرآنية، وتر َّسخت هذه المعاني في نفوس المتلقين بصورة لم تكن لمفسر لتظهر لوال وجود هذه التطبيقات. ومع هذا؛ فقد ظهرت فوارق منهجية بين ا ين عند تناولهما لهذه التطبيقات، مثل أن ابن عاشور أغزر في أمثلته، وأكثر تو ُّسعًا في مجالات لمين؛ إذ ذكر جميع فروعهما بال استثناء بخلاف الشوكاني، وكان ابن عاشور أكثر غمقا -على الاغلب - في توظيف هذه التطبيقات في خدمة أهداف النص القرآني. أما علم البديع فتفرد ابن عاشور في توسعه في ذكر تطبيقات هذا العلم في السور محل الدراسة، غير أن انعكاسات هذه التطبيقات على أبعاد الايات العقديَّة والعمليَّة والسلوكيَّة لم تتضح عنده، والشوكاني لم يتطرق إلى تطبيقات علم البديع -في السور محل الدراسة- رأسا.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع