وثيقة

Analysis of supervision feedback reports of senior English teachers in basic education schools

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2002
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
This study is designed to analyze the reports written by senior English teachers in Basic Education schools in the Sultanate of Oman. It aims at investigating the extent to which they lead to the professional growth of English language teachers. The reports are analyzed functionally and thematically. The sample of the study consists of 156 supervisory feedback reports written by 17 senior teachers from four different regions in Oman. The analysis of the reports is based on a reflective teaching model. Two analytic systems are developed: a functional analytic system and a thematic one. The functional analytic system consists of five categories: Evaluate, Describe, Direct, Justify and Sociate. The thematic analytic system consists of six main categories under which there are sub-categories. The six main categories are: Planning and Preparation, Lesson Delivery, Classroom Management, Reflection, Continuous Assessment and Supervision Logistics. The results of the study show that senior English teachers need a great deal of assistance and training to overcome some of the problems and difficulties they face in writing reports. Although they are supposed to follow a reflective model of supervision when doing observations and writing reports, a directive model of supervision seems to be used according to the analysis of the reports. The study ends with some recommendations for senior English teachers and others for the ministry of Education in order to overcome those problems.
الملخص العربي
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل تقارير الزيارات الصفية التي يكتبها المعلمون والمعلمات الأوائل لمادة اللغة الانجليزية في مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان وذلك من أجل معرفة ما إذا كانت هذه التقارير تساعد المعلمين على النمو المهني، وقد تم تحليل التقارير باستخدام نظامين للتحليل، أحدهما يتعلق بالوظائف اللغوية والآخر يتعلق بالموضوعات التي تناولتها التقارير.
شملت الدراسة تحليل عدد 156 تقرير زيارة صفية، كتبت من قبل 17 معلما ومعلمة من المعلمين والمعلمات الأوائل لمادة اللغة الانجليزية من أربع مناطق تعليمية بسلطنة عمان. وقد شمل نظام تحليل الوظائف اللغوية للتقارير الوظائف اللغوية التالية: التقويم والوصف والتوجيه والتبرير والتواصل الاجتماعي ، أما نظام تحليل الموضوعات فقد اشتمل على ستة موضوعات رئيسة وهي:
التخطيط والتحضير، تنفيذ الدرس، إدارة الصف، التقويم الذاتي للمعلم، التقويم المستمر، ومواضيع عامة، ويندرج تحت كل من هذه المواضيع الرئيسية أخرى فرعية. وأسفرت الدراسة عن عدة صعوبات يواجهها المعلمون والمعلمات الأوائل لمادة اللغة الانجليزية عند
كتابتهم لتقارير الزيارات الصفية، وقد أوصت الدراسة بمجموعتين من التوصيات ، المجموعة الأولى للمعلمين الأوائل للأخذ بها، والمجموعة الثانية لوزارة التربية والتعليم لمراعاتها، كما ختمت الدراسة بمقترحات متعلقة بإجراء دراسات أخرى متصلة بهذا الموضوع.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Hajri, Suad Musalam Shantaf.
Sultan Qaboos University
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Habsiyah, Tahani Rashid Aziz Hassan.
Sultan Qaboos University
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005