وثيقة

The Antecedents and consequences of knowledge hiding in knowledge management systems : a study in the government sector.

عناوين أخرى
السوابق والعواقب المترتبة على إخفاء المعرفة في نظم إدارة المعرفة : دراسة في القطاع الحكومي
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2023
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
In the current era of a knowledge-based economy, where the main driver is knowledge transfer, knowledge hiding among employees has become a stumbling obstacle toward the progress and prosperity of many institutions. There is no doubt that Knowledge Management Systems (KMS) implementation is a great opportunity for organizations worldwide in several sectors, including the government sector. Conversely, knowledge hiding is found to be a critical concept with clear adverse consequences for organizations, as it inhibits learning and creativity, hinders teamwork and collaboration, and ultimately impairs organizational performance. Furthermore, organizational crises, resulting from the COVID-19 pandemic, can lead to long-term employee role conflict and job instability, which can lead to knowledge hiding to protect their resources and competitive advantage. Consequently, this study examines the antecedents and consequences of knowledge hiding in the knowledge management system. A model was proposed based on a literature review of the antecedents and consequences of knowledge hiding. Based on the literature review, the antecedents were categorized as individual, organizational, knowledge and technological antecedents; whereas the consequences were examined based on organizational learning and innovation. Hypotheses were tested based on data collected through a questionnaire from 215 participants across various organizations in the government sector in the Sultanate of Oman. Data were analyzed based on structural equation modeling technique, using Smart-PLS 4 software. The findings of this study, at 95% confidence level, found a significant positive effect of individual antecedents (i.e. lack of reciprocity) and organizational antecedents (i.e. job insecurity and organizational injustice) on knowledge hiding, and a significant negative effect of technological antecedents (i.e. ease of use and perceived security) on knowledge hiding. Whereas no evidence was found supporting the relationship between knowledge antecedents and knowledge hiding. On the other hand, the results also indicated a significant negative effect, at 90% confidence level, between knowledge hiding and organizational consequences, specifically in terms of learning. This study's findings add value to the literature, specifically in the government sector, and will help government organizations face knowledge-hiding behaviors to gain a correct understanding of the antecedents of knowledge hiding and set the controls to mitigate its harmful consequences.
الملخص العربي
في العصر الحالي للاقتصاد القائم على المعرفة ، حيث المحرك الرئيسي هو نقل المعرفة ، أصبح إخفاء المعرفة بين الموظفين عقبة أمام تقدم وازدهار العديد من المؤسسات. ليس هناك شك في أن تطبيق أنظمة إدارة المعرفة )KMS )يعد فرصة عظيمة للمنظمات في جميع أنحاء العالم في العديد من القطاعات ، بما في ذلك القطاع الحكومي. على العكس من ذلك ، تم العثور على إخفاء المعرفة ليكون مفهوما حاسما له عواقب سلبية واضحة للمؤسسات ، لأنه يمنع التعلم والإبداع ، ويعيق العمل الجماعي والتعاون ، ويضعف في النهاية الأداء التنظيمي. عالوة على ذلك ، يمكن أن تؤدي الأزمات التنظيمية الناتجة عن وباء -19COVID إلى تضارب طويل الأمد في دور الموظف وعدم الاستقرار الوظيفي ، مما قد يؤدي إلى إخفاء المعرفة لحماية مواردهم ومزاياهم التنافسية ، وبالتالي ، فإن هذه الدراسة تختبر السوابق ونتائج اختباء المعرفة في نظم إدارة المعرفة. بنا ًء على مراجعة الأدبيات ، تم تصنيف السوابق على أنها سوابق فردية وتنظيمية ومعرفية وتكنولوجية ؛ في حين تم فحص العواقب بنا ًء على التعلم التنظيمي والأبتكار. تم اختبار الفرضيات بنا ًء على البيانات التي تم جمعها من خالل استبيان من 215 مشاركًا من مختلف المؤسسات في القطاع الحكومي في سلطنة عمان. تم تحليل البيانات بنا ًء على تقنية نمذجة المعادالت ٪ ، تأثي ًرا إيجابيًا مه ًم الهيكلية ، باستخدام برنامج 4 PLS-Smart. وجدت نتائج هذه الدراسة ، بمستوى ثقة 95 ا للسوابق الفردية )أي عدم المعاملة بالمثل( والسوابق التنظيمية )أي انعدام الأمن الوظيفي والظلم التنظيمي( على إخفاء المعرفة ، وتأثي ًر والأمان المتصور( على إخفاء ا سلبيًا كبيرا للسوابق التكنولوجية ) أي سهولة الأستخدام المعرفة. بينما لم يتم العثور على دليل يدعم العلاقة بين أسالف المعرفة وإخفاء المعرفة. من ناحية أخرى ، أشارت النتائج أيضا ً إلى وجود تأثير سلبي كبير ، بمستوى ثقة ٪90 ، بين إخفاء المعرفة والنتائج التنظيمية ، وتحديداً من حيث التعلم. تضيف نتائج هذه الدراسة قيمة إلى الأدبيات ، وتحديداً في القطاع الحكومي ، وستساعد المؤسسات الحكومية على مواجهة سلوكيات إخفاء المعرفة الكتساب فهم صحيح لسوابق إخفاء المعرفة وتعيين الضوابط للتخفيف من عواقبها الضارة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية