وثيقة

استراتيجيات الأنشطة الاتصالية للعلاقات العامة في حسابات البنوك على تويتر في سلطنة عمان : دراسة تحليلية خلال عام 2022.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Strategies of communication activities for public relations in bank accounts on Twitter in the Sultanate of Oman: an analytical study during 2022
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aims to identify and analyze the communication strategies used in public relations activities by eight banks in the Sultanate of Oman on Twitter. The study relies on survey methodology, using the content analysis tool during the period from September 1st to November 30th ,2022 for a total of (1865) tweets. The study concluded with several findings, including that banks in the Sultanate of Oman realized the importance of employing Twitter in their communication activities, so they established Twitter accounts on varying dates, between 2009 and 2016. The results also showed that all the bank accounts are verified, except for the bank accounts of Nizwa and Oman Arab, and the number of followers of these accounts reaches approximately 659,010 followers. The results of the study also concluded that the banks in the Sultanate of Oman use different communication strategies. It showed that the dialogue and persuasion strategies were the most used by Twitter accounts of banks in the Sultanate of Oman, where the dialogue strategy was used by 31%, and the persuasion strategy by 29%, while the percentage of using the information and consensus building strategies was very close, not exceeding 20% each. The study also found that there is a great diversity in the topics of tweets that reflect the communication strategies used in the bank accounts, as for the information strategy, the topics of "news and coverage" topped the list of topics that reflect it, while for the dialogue strategy, the "invitation to communicate with banks" was the most popular topics, and the topics of "promotion of bank cards" were the most common topics in the persuasion ط strategy, while the topics related to responding to inquiries came to the forefront of topics that reflect the consensus building strategy. Finally, the results showed that the largest percentage of tweets posted by bank accounts on Twitter during the study period were directed to customers, and the bank tweets did not have a large interaction rate compared to the number of followers of these accounts, and the interaction with (like) was one of the most forms of interaction in all bank accounts.
الملخص العربي
تهدف الدراسة إلى تحديد وتحليل استراتيجيات الاتصال المستخدمة في أنشطة العلاقات العامة لثمانية بنوك في سلطنة عمان على تويتر.
اعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامي باستخدام أداة تحليل المضمون خلال الفترة من 1 سبتمبر إلى 30 نوفمبر 2022 بإجمالي
(1865) تغريدة. وخلصت الدراسة إلى عدة نتائج منها أن البنوك في سلطنة عمان أدركت أهمية توظيف شبكة تويتر في
أنشطتهم الاتصالية، فأنشأت حسابات لها على تويتر على فترات مختلفة بين عامي 2009 و 2016. كما أظهرت النتائج أن جمسع حسابات البنوك عينة الدراسة على تويتر موثقة، باستثناء الحسابات المصرفية في نزوى وعُمان العربية، ويصل عدد متابعي هذه الحسابات إلى ما يقارب 659.010 متابع.
كما خلصت نتائج الدراسة إلى وجود تنوع في الاستراتيجيات الاتصالية المستخدمة. وبينت أن الحوار والاقناع حيث استخدمت استراتيجية الإقناع بنسبة 31%، واستراتيجية الإقناع بنسبة 29%، بالنسبة لاستراتيجية الإعلام فقد تصدرت مواضيع الأخبار والتغطيات قائمة المواضيع التي تعكسها ، أما استراتيجية الحوار فقد كانت الدعوة للتواصل مع البنوك هي أكثر المواضيع رواجاً .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية