وثيقة

استراتيجيات الاتصال لمركز التواصل الحكومي خلال أزمة كوفيد-19 : الحملة الوطنية " عُمان تواجه كورونا" على منصة إكس نموذجا.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Communication strategies of the Government Communication Centre during Covid-19 crisis: The national campaign 'Oman VS Covid19' on the X platform as a model.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aims to identify the communication strategies used by Government Communication Centre to combat the Covid-19 crisis, based on content analysis of the Government Communication Centre's account on the X platform in the pre- phase and the account of the national campaign 'Oman VS covid19' on the X platform in the two phases during and after the crisis. Additionally, the study aims to highlight the most prominent challenges that faced the Government Communication Centre during its communication management of covid 19 crisis. The study utilized on Crisis and Emergency Risk Communication model and the Communication Grid Tactics model. The study relied on the media survey methodology to achieve its objectives and answer its questions, by employing content analysis tools, and semi-structured interviews. The study concluded that the Government Communication Centre employed several communication strategies during their communication management for Covid 19 crisis. Among these, the strategies that excelled were information strategy and clarify government action strategy. Other strategies included persuasion strategy, dialogue strategy, consensus building strategy, reducing ambiguity strategy, promote effective healthy behaviors strategy, empathy and encouragement strategy, warning messages strategy, correct rumors and misunderstanding strategy, providing advice and recommendations strategy and assurance strategy. The study affirmed the diversity of communication activities in each phase of the crisis. In pre-phase, the communication activities included preparation messages, and warning messages. In initial and maintenance stages, the communication activities were including minimizing uncertainty, reinforcing self-efficacy, and reassurance messages. Communication messages during the decision phase involved discussions about causes and new risks, as well as updates on solutions. Furthermore, during the evaluation phase, messages involved discussions primarily about response adequacy and agreement on lessons learned. The study highlighted the diversity of multimedia and languages used in the posts published by Government Communication Centre. Moreover, about (98%) of these posts were created by the ذ Government Communication Centre. The audience engagement with these posts varied significantly, ranging from likes, retweets, and comments. Audience sentiments in their comments differed based on the crisis's temporal phases. At the beginning of the crisis, comments tended to be neutral. Then the comments were shifting to negative comments in the middle of the crisis, and concluding with predominantly positive comments towards the end. The study identified key challenges faced by the Government Communication Centre in their communicative management of the COVID-19 crisis, including workload pressure, understaffing, unclear data from the higher committee, and delays in receiving news. The study recommended the development of a comprehensive national crisis communication strategy and the establishment of an integrated crisis communication team led by the Government Communication Centre. This team should include specialized official spokespeople from various fields to effectively engage with public inquiries on social media platforms. Additionally, enhancing cooperation with influencers and stakeholders on social media, and emphasizing the necessity of diversifying communication messages across all crisis stages were recommended.
الملخص العربي
سعت هذه الدراسة إلى الكشف عن استراتيجيات الاتصال لمركز التواصل الحكومي خلال أزمة كوفيد ،١٩ وذلك بالاعتماد على تحليل المضمون لحساب مركز التواصل الحكومي على منصة إكس في مرحلة ما قبل الازمة، وحساب الحملة الوطنية "عمان تواجه كورونا" على منصة إكس في مرحلتي أثناء الازمة وبعدها، بالاضافة إلى الكشف عن أبرز التحديات التي واجهت مركز التواصل الحكومي خلال إدارته الاتصالية لأزمة كوفيد ،١٩ واعتمدت الدراسة على نموذج اتصال المخاطر للطوارئ والازمات، ونموذج شبكة الاتصال، كما استندت الدراسة على منهج المسح الاعالمي لتحقيق أهدافها والاجابة على تساؤالتها، من خلال أداتي تحليل المضمون، والمقابلات شبه المقننة . وخلصت نتائج الدراسة إلى أن مركز التواصل الحكومي استخدم العديد من استراتيجيات الاتصال أثناء إدارته لأزمة كوفيد ،١٩ تفوقت فيها كال من استراتيجية الاعالم واستراتيجية توضيح الاجراءات الحكومية، كما تمثلت الاستراتيجيات الاخرى في: استراتيجية بناء الاجماع، واستراتيجية الاقناع، واستراتيجية الحوا ر ، واستراتيجية تخفيض الغموض، واستراتيجية ترويج السلوكيات الفعالة، واستراتيجية تصحيح الشائعات وسوء الفهم، واستراتيجية التعاطف والتشجيع، واستراتيجية تقديم النصائح والتوصيات، واستراتيجية الطمأنة، واستراتيجية رسائل التحذيرات، كما أكدت نتائج الدراسة على تنوع الانشطة الاتصالية في كل مرحلة من مراحل الازمة، حيث تمثلت في رسائل الاستعدادات ، ورسائل التحذيرات في مرحلة ما قبل الازمة، ورسائل الطمأنينة، ورسائل الحد من عدم اليقين، ورسائل الكفاءة الذاتية في المرحلة الاولية للأزمة ومرحلة الصيانة، كما جاءت الانشطة الاتصالية في مرحلة القرار في شكل رسائل اتصالية حول الاسباب والمخاطر الجديدة، ورسائل تحديثات بشأن الحلول، أما في مرحلة التقييم فتضمنت رسائل مناقشات بشأن كفاية الاستجابة في المقام الاول، بالاضافة إلى رسائل التوافق على الدروس المستفادة. وأكدت نتائج الدراسة تنوع الوسائط واللغات المستخدمة في المنشورات التي نشرها الحسابين، كما أن ما نسبته )٪٩٨( من المنشورات تم صنعها من قبل مركز التواصل الحكومي، وتفاعل الجمهور مع هذه المنشورات بشكل كبير ما بين الاعجاب وإعادة التغريد، والتعليق، وتنوعت اتجاهات الجمهور في تعليقاتهم على المنشورات باختالف المرحلة الزمنية للأزمة، ففي بداية الازمة اتجهت التعليقات إلى الاتجاه المحايد، بينما في وسط الازمة تصدرت التعليقات السلبية، أما في نهاية الازمة فتصدرت التعليقات الايجابية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن ضغط العمل، وقلة عدد الموظفين، وعدم وضوح بيانات اللجنة العليا، والتأخر في وصول الاخبار هي أبرز التحديات التي واجهت المركز في إدارته الاتصالية لأزمة كوفيد .١٩ وأوصت الدراسة بإعداد استراتيجية إعالمية وطنية شاملة لألزمات، وتشكيل فريق متكامل التصال الازمات، يرأسه مركز التواصل الحكومي، وتحديد متحدثين رسميين متخصصين في الازمات من مختلف المجالات، والتفاعل الفعّال مع استفسارات الجمهور في منصات التواصل الاجتماعي، بالاضافة إلى تعزيز التعاون مع الفاعلين والمشاهير والمؤثرين في وسائل التواصل الاجتماعي، وضرورة تنويع الرسائل الاتصالية في جميع مراحل الازمة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية