وثيقة

أثر الاتصال الإداري على مستوى الأداء الوظيفي لدى موظفي الأمانة العامة لمجلس الشورى العماني.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The impact of administrative communication on the level of job performance among the employees of the Secretariat-General of the Shura Council of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2022
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The aim of the study was to investigate the impact of administrative communication on the level of job performance among the employees of the Secretariat-General of the Shura Council of Oman. The study adopted descriptive analytical for finding results. In order to measure that, a questionnaire was used to collect information and data, which covered two variables: the administrative communication variable and the job performance variable. The participants received questionnaires were 75 male and female employees, which represented 35% of the total research sample. The study concluded with the following results indicated that there was medium administrative communication of the Secretariat-General employees of Shura Council of the Sultanate of Oman. At the same time, there was clear indication measure by (0.05) of the official communication at the level of performance of the same Unit. According to the findings of the study, the researcher reached to the following recommendations. Firstly, the administration of Shura Council should conduct periodic meetings with employees in order to listen to their views, suggestions and complaints, whereas the second one showed the need to hold brainstorming workshops for the employees to find solutions for their problems. The researcher suggests that hopefully the study will contribute positively in improving the performance of the Shura Council's employees, and increasing their practical productivity to meet the goals of their institution.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر الاتصال الإداري على مستوى الأداء الوظيفي لدى موظفي الأمانة العامة لمجلس الشورى العماني، وقد استخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في ذلك لأنه يناسب موضوع الدراسة، ومن أجل قياس ذلك تم استخدام الاستبانة لجمع المعلومات والبيانات التي بدورها شملت على مجالين رئيسيين هما متغير الاتصال الإداري، ومتغير الأداء الوظيفي وقد أرسلت الاستبانة لعينة الدراسة البالغ عددها 75 موظف وموظفة أي بنسبة 35% من إجمالي مجتمع الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها وجود درجة متوسطة لواقع الاتصال الإداري لدى موظفي الأمانة العامة لمجلس الشورى العماني، ووجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) للاتصال الرسمي على مستوى الأداء الوظيفي لدى موظفي الأمانة العامة لمجلس الشورى العماني وبناء على النتائج التي توصلت إليها الدراس فقد خلص الباحث إلى عدد من التوصيات أهمها، على الإدارة أن تقوم بعقد اجتماعات دورية مع الموظفين من أجل الاستماع إلى آراءهم ومقترحاتهم وشكاويهم، وكذلك ضرورة إقامة ورش عمل للعصف الذهني للموظفين من أجل إيجاد حلول للمشكلات التي يعانون منها، آملاً أن تستفيد إدارة مجلس الشورى العماني تحسين أداء الموظفين الأمر الذي سينعكس بشكل إيجابي على الأداء الوظيفي وزيادة الإنتاجية العملية، من أجل الوصول إلى الأهداف المنشودة.

الكلمات المفتاحية
الاتصال الإداري، الأداء الوظيفي، مجلس الشورى
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية