وثيقة
أثر التعليم الابتكاري في تحقيق الأمن الاجتماعي : دراسة حالة على معلمي المدارس الحكومية بمحافظة شمال الباطنة.
المصدر
الأمانة. ع. 44. ص. 237-252.
عناوين أخرى
The impact of innovative education in achieving social security: a case study on government school teachers in North Al Batinah Governorate.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة
ميلادي
2024-10-16
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
the degree of students’ commitment to applying social security concepts, and to explore the relationship between the role of innovative education in achieving social security and the degree of students’ use of social security concepts. The study adopted the descriptive-analytical method, which was applied through the use of the social survey method by sampling teachers in public schools in the North Al Batinah Governorate, totaling 371 teachers. A questionnaire tool was designed to achieve the study’s objectives. The study concluded with several results, the most important of which are: innovative education plays a significant role in achieving social security to a high degree, there are a set of features and behaviors indicating students’ use of the concept of social security, and there is a statistically significant correlation between the role of innovative education in achieving social security and the degree of students’ use of social security concepts. The study also suggested conducting further research on the importance of applying innovative education in the school field and the mechanism of its proper employment, deepening the dialogue between educational institutions and various security institutions, and providing the necessary financial resources and appropriate support to develop innovative education.
الوصف
المؤتمر العلمي الثاني لأكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة (الجزء الثاني): 16-17 أكتوبر، 2024.
ISSN
2412-8317
هحري
1446
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور التعليم الابتكاري في تحقيق الأمن الاجتماعي، والتعرف على درجة التزام طلبة المدارس بتطبيق مفاهيم الأمن الاجتماعي، والبحث في العلاقة بين دور التعليم الابتكاري في تحقيق الأمن الاجتماعي وبين درجة استخدام الطلبة لمفاهيم الأمن الاجتماعي. وقد تبنت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي الذي تم تطبيقه من خلال استخدام طريقة المسح الاجتماعي بالعينة على معلمي المدارس الحكومية بمحافظة شمال الباطنة بلغ عددهم 371 معلمًا ومعلمة، وتم الاعتماد على تصميم أداة الاستبانة لتحقيق أهداف الدراسة. وقد خلصت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن للتعليم الابتكاري دور في تحقيق الأمن الاجتماعي بدرجة عالية، وأن هناك مجموعة من الملامح والسلوكيات الدالة على استخدام الطلبة لمفهوم الأمن الاجتماعي، ووجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين دور التعليم الابتكاري في تحقيق الأمن الاجتماعي وبين درجة استخدام الطلبة لمفاهيم الأمن الاجتماعي. كما اقترحت الدراسة إجراء المزيد من الدراسات حول أهمية تطبيق التعليم الابتكاري في المجال المدرسي وآلية توظيفه بالشكل الصحيح، وتعميق الحوار بين المؤسسات التعليمية والمؤسسات الأمنية المختلفة، وتوفير الإمكانات والموارد المالية والدعم المناسب لتطوير التعليم المبتكر.
قالب العنصر
مقالات الدوريات