وثيقة
أثر إستراتيجية تعليم الكتابة الإستراتيجية والتفاعلية (SIWI) على تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى الطالبات ضعيفات السمع في المرحلة الثانوية.
المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss1pp51-67
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 1، ص. 51–67.
المساهمون
تركستاني، مريم بنت حافظ., مؤلف
عناوين أخرى
The effect of the Strategic and Interactive Writing Instruction (SIWI) on developing composition writing skills among hard of hearing high school students and their tendencies towards writing.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2024-01-01
اللغة
العربية.
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the effect of the Strategic and Interactive Writing Instruction (SIWI) on the development of composition skills among hard of hearing students at high school level. The researcher utilized the quasi-experimental research design with two groups, pre- and post-test measures. The purposive sampling was used to select the female students who participated in the experimental and the control group. Both the experimental and control groups included eight students with hard of hearing at high school level. The results revealed that there were statistically significant differences at the level (0.01) between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement in the degrees of total composition writing skills in favor of the post-measurement in the experimental group. The most prominent results came confirming that the strategy consists of mutually influential dimensions that play a key role in giving this strategy the effectiveness of modeling the behavior of the learner and gradually transferring the responsibilities of writing to reach independence. The most prominent recommendations emphasized the importance of teachers' use of interactive strategies, balancing individual activities and group activities in teaching writing, motivating students to participate in written tasks as groups, and then independence through individual production.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
هدفت الدراسَة التعرف إلى أثر إستراتيجية تعليم الكتابة الإستراتيجية والتفاعلية على تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى الطالبات ضعيفات السمع في المرحلة الثانوية. استخدمت الباحثتان المنهج شبه التجريبي. وبلغ عدد أفراد العينة في كل من المجموعة التجريبية والضابطة ثمان طالبات. كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي في إجمالي درجات مهارات التعبير الكتابي لصالح المجموعة التجريبية. وأكدت النتائج أن للإستراتيجية أبعادًا متبادلة التأثير لها دور أساسي يمنحها الفاعلية لنمذجة سلوك المتعلم، ونقل مسؤوليات الكتابة تدريجيًّا إلى الاستقلالية. وأكدت أهم التوصيات على أهمية استخدام المعلمين للإستراتيجيات التفاعلية، والموازنة بين الأنشطة الفردية والجماعية في تعليم الكتابة، وتحفيز الطلبة على المشاركة في المهام الكتابية بمجموعات، ثم الاستقلال بالإنتاج الفردي.
قالب العنصر
مقالات الدوريات