وثيقة
أثر حقيبة تدريبية في أساليب تقييم العمل المخبري على استيعاب معلمي العلوم لهذه الأساليب و تصوراتهم نحوها
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2007
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aims to investigate the impact of a training package in laboratory work assessment techniques on science teachers' understanding of these techniques and their perceptions about them. The study sample consisted of (23) science teachers in physics, chemistry, and biology) of the 11th grade in Al-Batina Region (South). This sample formed the experimental study group of which the proposed training package was provided to. The packages based on the assessment techniques of laboratory work, and included information, activities and skills related to them. It was applied for two weeks and one day during the 1st semester of the academic year 2006/2007. To answer the study questions, two instruments were used: 1. Test of Teachers' Understanding of laboratory Work Assessment Techniques. The validity of the test was out through a panel of (9) judges, and the reliability level was found to be (0.82) and was applied before and after the period of the training Package.
Teacher Perceptions Scale towards laboratory Work Assessment Techniques. The validity of the scale was out through a panel of (10) judges, and the reliability level was found to be (0.80) and was applied in three periods before the training Package, straight after applying the Package, and after three months of applying the Package.
Results of the study showed that in the understanding test of assessment techniques between pre and post-test there was statistical significant difference at the level (a < 0.01) in favour of post-test. This proves the impact of the training package in enhancing the level of the teachers' understanding of these techniques. The study also showed that there is a development in the teachers' perceptions towards laboratory work assessment techniques. This was indicated from the statistical significant difference between the pre-period and 15 post-period perceptions, and also the statistical significant difference between the pre-period and 2nd post-period perceptions. The study did not find any statistical significant difference between the 1st post-period and 2nd post-period perceptions. The study recommends that some of the laboratory work assessment techniques that has been given in the assessment document by the ministry of education should be fully described. Such a description may include observation techniques or lab reports. The study also recommends the importance of applying training packages for the purpose of training teachers to maintain the impact of training for a longer period of time and benefit from the knowledge and skills in this package to the best extent.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر حقيبة تدريبية في أساليب تقييم العمل المخبري على استيعاب معلمي العلوم لهذه الأساليب وتصوراتهم نحوها، وقد تكونت عينة الدراسة من (۲۳) معلما من معلمي العلوم (فيزياء، كيمياء، أحياء) بالصف الحادي عشر بمنطقة الباطنة جنوب، وشكلت هذه العينة مجموعة الدراسة التجريبية التي قدمت لها الحقيبة التدريبية المقترحة والمبنية على أساليب تقييم العمل المخبري، والتي احتوت على أنشطة ومعارف ومهارات، والتي استمر تطبيقها أسبوعين ويوم خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2006/2007 وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد أداتين: الأولى إختبار لقياس استيعاب المعلمين الأساليب تقييم العمل المخبري، وتم التحقق من صدق الاختبار بعرضه على (۱۰) محكمين، وبلغت قيمة الثبات له (0.82)، وتم تطبيقه قبل وبعد الحقيبة التدريبية، والأداة الثانية هي مقياس تصورات المعلمين نحو أساليب تقييم العمل المخبري، وتم التحقق من صدق المقياس بعرضه على (1) محكمين وبلغت قيمة الثبات لهذا المقياس (0٫80)، وتم تطبيق هذا المقياس في ثلاث فترات قبل الحقيبة وبعدها مباشرة، وبعد مضي ثلاثة أشهر من تطبيق الحقيبة، وقد توصلت الدراسة بالنسبة إلى اختبار الاستيعاب إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) لصالح الاختبار البعدي، مما يدل على أن للحقيبة التدريبية أثرا في رفع مستوى استيعاب المعلمين لهذه الأساليب، كما أظهرت الدراسة أن هناك نموا التصورات المعلمين نحو أساليب تقييم العمل المخبري، حيث كانت هناك فروقا دالة إحصائيا بين تصوراتهم القبلية والبعدية الأولى، وفروقا دالة إحصائيا بين تصوراتهم القبلية والبعدية الثانية، ولم تجد الدراسة فروقا دالة إحصائيا بين تصورات المعلمين البعدية الأولى والبعدية الثانية مما يدل على أن للحقيبة أثرا في بقاء التدريب، وقد أوصت الدراسة بتوصيف بعض أساليب تقييم العمل المخبري التي وجهت إليها وثيقة التقويم في العلوم توصيفا دقيقا، مثل أسلوب الملاحظة وتقرير العمل المخبري. كما أوصت بتفعيل توظيف أسلوب الحقائب التدريبية، أثناء تدريب المعلمين للاحتفاظ بأثر التدريب لفترات أطول والاستفادة من معارف ومهارات هذه الحقيبة قدر الإمكان
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية