وثيقة
اثر نموذج التعلم البنائي (CLM) على التحصيل في الكيمياء و التفكير الابداعي لدى طلبة الحادي عشر من التعليم العام
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2004
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The main aim of this study was to investigate the effect of Constructivist Learning Model (CLM) on Achievement and Creative Thinking in Chemistry among (11) Grade Students in General Learning, and also investigate and test the effect of sex on these tow variables. The sample of study consisted of (203) male and female students from the general Directorate of Education in Dhara North region. The Experimental group consisted of (52) male and (65) female students. The controlled group was represented by (25) male and (61) female students. Both groups studied the same unit in the chemistry syllabus, which was Thermal and Kinetic chemistry during seven weeks with a total number of (22) periods in the first semester for the academic year 2003/2004. An achievement test consisted of 30 was designed and used by the researcher, reliability of this test was (0.84) according to Cronbach Alpha. Also a test of Creative Scientific Thinking of sex activities which measured: Fluency, Flexibility and Originality was used. The reliability of this test was (0.90) according to Cronbach-Alpha.
The validity of articles in this study was conducted through a panel of expert judges. The researcher also used statistical analyses besides means, stander deviation T-test. (ANCOVA) and Kendall's Coefficient to answer the questions of this study. The results revealed that them ware differences of statistical significance at the level (as0.01) between the two groups in the study in both variables: achievement and creative scientific thinking for the experimental group. The results also showed that there were differences of statistical significance at the level (a<0.01) between male and female in achievement variable for the female group. The study also revealed that there reaction between the method of teaching and sex at the level (as0.01) for the experimental group.
According to these results and in the light of this study, the researcher made many recommendations for the education field and researchers to emphasize on (CLM) creative scientific thinking and them types and way of thinking.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام نموذج التعلم البنائي (CLM) في مادة الكيمياء لدى طلبة الحادي عشر من التعليم العام على كل من التحصيل الدراسي، والتفكير الإبداعي العلمي، وأثر الجنس على هذين المتغيرين، والتفاعل بين الجنس والطريقة فيهما. وتكونت عينة الدراسة من (۲۰۳) طالبا وطالبات بالمديرية العامة للتربية والتعليم بمنطقة الظاهرة شمال. إذ مثل المجموعة التجريبية (۵۲) طالبا، و(60) طالبة، أما المجموعة الضابطة فمثلها (۲۰) طالبا، و(۱۱) طالبة. وقد درست المجموعتان وحدة الكيمياء الحرارية والحركية"، خلال سبعة أسابيع بإجمالي (۲۲) حصص، في الفصل الدراسي الأول لعام 2003/2004وأعد الباحث وطبق في دراسته اختبار التحصيل الدراسي مكون من ۳۰ مفردة. وقد بلغ ثباته (۰٫۸۹) وفق ألفا كرونباخ. وأيضا اختبار التفكير الإبداعي العلمي، ويضم (6) أنشطة تقيس: الطلاقة، والمرونة، والأصالة. وقد بلغ ثباته حسب ألفا كرونباخ (۰٫۹۰) وقد قام الباحث بعرض أدواته التي أعدها على المحكمين لحساب مدى صدقها، واستخدم في تحليل دراسته المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار "ت"، ومعامل كيندال ( Kendall s Coefficient)، وتحليل التباين المصاحب (ANCOVA). وقد دلت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a< ۰٫۰۱)، بين المجموعة التجريبية والضابطة على متغير التحصيل الدراسي البعدي وعلي متغير التفكير الإبداعي العلمي البعدي ومهاراته، لصالح المجموعة التجريبية. كما أشارت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (a<0.01)، بين مجموعتي الذكور والإناث على متغير التحصيل الدراسي البعدي، لصالح مجموعة الإناث. وعلى متغير التفكير الإبداعي العلمي البعدي ومهارتي الطلاقة والمرونة لصالح مجموعة الذكور. كذلك توصلت الدراسة إلى وجود تفاعل دال إحصائيا عند مستوى ( ۰٫۰۱) بين الجنس وطريقة التدريس في متغير التحصيل الدراسي ومتغير التفكير الإبداعي العلمي البعديين لصالح التجريبية في مجموعتي الذكور والإناث. وفي ضوء نتائج الدراسة، توصل الباحث إلى مجموعة من التوصيات الميدان التربوي، وعدة مقترحات للباحثين، للاهتمام بالتطبيقات البنائية وأنواع التفكير المختلفة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية