وثيقة

أثر تدريس العلوم باستخدام أنشطة قائمة على برنامج (كورت) في التفكير الناقد والتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف العاشر

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2008
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the effect of teaching science using activities based on CORT program in critical thinking and academic achievement among grade ten students in Oman. The sample consisted of (105) students enrolled at Shams Al-uloom Male Basic Education School (5-10) in (Sharqiah Shamal) Eastern North Region (the experimental group=51, the control group=54) in the academic year 2007-2008. For the purpose of study, the researcher constructed a guide for teacher ,who taught the experimental group. This guide consisted of theoretical background about CORT program, and plans for (37) lessons of chapters six and seven from unit three of sciences textbook. Validity of the guide was checked out through a panel of judges who have academic and educational expertise. And then the guide was modificated according to their opinions. In addition for the purpose of study two instruments have been used: First: A Watson – Glaser Critical Thinking Test which was reconstructed by Abdulsalam and Suliman (1982) to be used in Saudi's institutions. The researcher adapted it to fit Omanie's institutions, with reliability of (0.78). Second: Academic achievement test in the science, which was constructed by the researcher. The reliability was calculated using Cronbach-Alfa, and found to be (0.83). Results of this study revealed there are no significant differences at (a<0.05) between experimental and controlled groups in both Academic achievement test and post-critical thinking and its five components. However, these results indicated that there are significant differences at (a<0.05) in performance of experimental group in pre and post-critical thinking tests in evaluation of discussions competence and the total degree in favor of post-test. Also there are significant differences at (P<0.05) in performance of controlled group in pre and post-critical thinking tests iņ interpretation competence in favor of post-test. Eventually, based on results the researcher provided some recommendations like using of CoRT method in discussions in and out of groups. The researcher also recommended further studies tackling such approach.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر تدريس العلوم باستخدام أنشطة قائمة على برنامج (كورت) في التفكير الناقد والتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف العاشر. وتكونت عينة الدراسة من (105) طلاب من طلاب الصف العاشر بمدرسة شمس العلوم للتعليم الأساسي للصفوف (5-10) بنين في منطقة الشرقية شمال بسلطنة عمان، منهم (51) طالبا في المجموعة التجريبية و(54) طالبا في المجموعة الضابطة، في العام الدراسي 2007/ 2008.
ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد دليل المطم تضمن إطارا نظريا حول برنامج كورت، وتحضير الـ(37) درسا يقوم معلم المجموعة التجريبية بتدريسها وهي دروس الفصلين السادس والسابع من الوحدة الثالثة لكتاب العلوم للصف العاشر وهي بعنوان: (انسياب الطاقة في الأجهزة التقانية)، وقام الباحث بعرض الدليل على ذوي الخبرة الأكاديمية والتربوية لتحكيمه، وتم تعديله في ضوء ملاحظاتهم.
كما استخدم الباحث لأغراض الدراسة أداتين هما: أولا: اختبار التفكير الناقد من إعداد واطسن - جلامر وقام عبد السلام وسليمان (1982) بإعادة بنائه وإعداده للبيئة السعودية كما قام الباحث بتقنينه للبيئة العمانية، وبلغ ثبات الاختبار (0٫78). ثانيا: اختبار تحصيلي في مادة العلوم لما تعلمه الطالب أثناء تطبيق الدراسة وهو من إعداد الباحث، وجرى حساب الثبات باستخدام معامل کرونباخ للالحاق الداخلي حيث بلغ (0٫83).
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى ( a<0.05) بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي، وكذلك في التفكير الناقد البدي أو في قدراته الخمس، ومع ذلك فإن هذه النتائج أظهرت أن هناك فروق دالة إحصائيا عند مستوى ( a<0.05) في أداء المجموعة التجريبية في الاختبارين القبلي والبعدي التفكير الناقد في قرة تقويم المناقشات والدرجة الكلية لصالح الاختبار البعدي، كما توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (a<0.05) في أداء المجموعة الضابطة في الاختبارين القبلي والبعدي التفكير الناقد في قدرة التفسير لصالح الاختبار البعدي. وفي ضوء النتائج أوصى الباحث ببعض التوصيات منها استخدام طريقة كورت في إجراء المناقشات داخل المجموعات وخارجها، كما اقترح إجراء مجموعة من الدراسات المتعلقة برنامج كورت.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-09-01
مقالات الدوريات
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
مقالات الدوريات
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
مقالات الدوريات
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
مقالات الدوريات
1
1
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10
مقالات الدوريات
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015