وثيقة
اتجاهات معلمي برنامج صعوبات التعلم نحو التعليم الإلكتروني خلال جائحة كورونا في سلطنة عمان.
عناوين أخرى
Attitudes of teachers of learning disabilities program towards e-learning during the Corona pandemic in the Sultanate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims to investigate the attitudes of teachers learning
disabilities in Oman towards electronic learning (e- learning) during
Corona Pandemic. It has two variables that are gender and years of
experience. The sample of the study is 245 teachers including both
females and males. In this study, the descriptive analytical method is used
to analyze data besides developing a scale to investigate precisely the
attitudes of teachers in terms of the cognitive, behavioral and emotional
side. This study reveals that learning disabilities teachers have average
attitudes towards e-learning. Moreover, it shows that male teachers have
more positive attitudes towards e-learning than female teachers. In
addition, teachers with experience less than 5 years have more positive
attitude than those teachers with experience more than 5 years. The study
recommends preparing and training learning disabilities teachers to use
e-learning in an adequate and creative way.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف اتجاهات معلمي برنامج صعوبات التعلم نحو التعليم الإلكتروني خلال جائحة كورونا فيجميع محافظات سلطنة عمان في ضوء متغيريالنوع الاجتماعي وسنوات الخبرة، وقد تكونت عينة الدراسة من245 معلما ومعلمة. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلى، ولتحقيق أغراض الدراسة؛ تم تطوير مقياس لمعرفة اتجاهات المعلمين نحو التعليم الإلكتروني ليشتملعلى ثلاثة أبعاد: المعرفي، والانفعالي،والسلوكي،وأظهرت نتائج الدراسة وجود اتجاهات متوسطة نحو التعليم الإلكتروني في الأبعاد الثلاثة جميعها، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تو جه الذكور والإناث لصالحالذكور، ووجود فروق في المتغير يعزى لسنوات الخبرة لصالح من يمتلكون خمس سنوات فأقل. وأ وصت الدراسة بعقد ورش تدريبية لمعلمي وطلبة برنامج صعوبات التعلم، وفتح فصول افتراضية مستمرة بعد جائحة كرونا، واالاستفادة من الخبرات التدريسية المكتسبة أثناء فترة الجائحة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية