وثيقة
بناء مقياس لإدارة الانفعالات لدى المشرفين التربويين في سلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to construct of a scale for emotions management of the educational supervisors in the Sultanate of Oman. It aimed to find out its psychometric properties in terms of validity, reliability, and performance norms.The sample size consisted of 335 supervisors from the Omani educational regions. The scale was applied during the first semester of the academic year 2010-2011. The validity has been verified by three methods: face validity, factorial validity and concurrent validity. To investigate the factorial structure of the scale, an exploratory factor analysis was conducted on the data using the principal components method with Varimax rotation. The results showed that there was a triple factor structure accordine to "Kaiser" test. To investigate concurrent validity, the total scale scores were correlated with Wakeman's scale. Results showed a statistically significant positive correlation of .43. The reliability has been verified using internal consistency (n=335). The Cronbach's alpha for the total scale's stores was 0.80. The effectiveness of the 19 items of the scale has been verified by calculating the correlation coefficients between each item and its corresponding domain. Having established the required psychometric properties of the scale, the performance norms were derived using percentile ranks because of their ease, clarity, and ability to determine the location of an individual relative to the standard group to which he or she belongs. Since there were no significant differences in the scale averages of males and females, the norms were derived for both males and females combined. Finally, a number of recommendations and suggestions have been introduced
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى بناء مقياس الإدارة الانفعالات لدى المشرفين التربويين في سلطنة عمان، ومعرفة خصائصه السيكومترية واشتقاق معايير الأداء عليه. تألفت عينة البحث من ۳۳۰ مشرف ومشرفة من جميع محافظات ومناطق السلطنة، طبق عليها المقياس خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي ۲۰۱۰-۲۰۱۱. تم التحقق منه من صدق المقياس من خلال ثلاثة إجراءات، هي الصدق الظاهري، والصدق العاملي، والصدق التلازمي حيث أوضحت النتائج أن معامل الارتباط بين مقياس إدارة الانفعالات وبين مقياس ويكمان بلغ ( .430( وهي درجة دالة إحصائيا عند مستوى 01... والتحقق من البنية العاملية ل "مقياس إدارة الانفعالاته تم إجراء التحليل العاملي الاستكشافي على بيانات أفراد العينة، باستخدام طريقة "المحور الرئيس للعامل" والتدوير المتعامد للمحاور، وأظهرت النتائج بنية عاملية ثلاثية بالإعتماد على محك کایزر. أما بالنسبة للثبات فقد تم التحقق منه من خلال الاتساق الداخلي (ن=۳۳۰)، فقد بلغ معامل ألفا لكرونباخ لفقرات المقياس مجتمعة ((0.80أما فعالية فقرات المقياس التسعة عشر فقد تم التحقق من كفاءتها وفعاليتها من خلال حساب معاملات الارتباط بين درجة الفقرة والبعد. وبعد أن تحققت في مقياس "إدارة الانفعالات الخصائص السيكومترية المطلوبة، تم اشتقاق معايير الأداء عليه، حيث استخدمت في هذه الدراسة "الرتب المئينية نظرا لما تتميز به من السهولة والوضوح، وقدرتها على تحديد موقع الفرد النسبي في المجموعة المعيارية التي ينتمي إليها، وبسبب عدم وجود فروق في متوسطات الدرجات على المقياس بين الذكور والإناث، تم اشتقاق معايير موحدة لكل من الذكور والإناث معا. وأخيرا فقد قدمت الدراسة عددا من التوصيات والمقترحات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية