وثيقة

بناء قاعدة تصحيح قائمة على المعايير لقياس مهارة القراءة الجهيرة في اللغة العربية لطلبة الصف الرابع الأساسي ودراسة خصائصها و فقاً لنظرية التعميم.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Building a criterion-referenced Scoring rubric for Measuring fourthgrade students' Arabic language reading loud skill and examining its Characteristics using Generalizability theory
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed at building a criterion-referenced scoring rubric for measuring fourth-grade students' Arabic language reading loud skill and examining its characteristics using generalizability theory. The study also aimed at determining the reliability of the holistic scoring rubric used to measure this skill in the Sultanate of Oman’s schools and exploring the sources of variance affecting the reliability of students’ scores. The sample of the study comprised of (205) first teachers and field one teachers of Arabic language subject, as well as (200) fourth-grade students selected through a cluster random sampling method. The performance of the students was assessed by eight field one teachers using both holistic and analytic scoring rubrics. This assessment took place in two basic education schools located in the Al Dhahirah Governorate. The study employed a design based on a partially nested structure (P:R:S) x T. The data were analyzed using the EduG (version 6.1) program. Results from generalizability studies revealed that the 3-way interaction among the task, the student, and the rater was the most influential source of variation in the reliability of students’ scores when applying both the holistic and analytic scoring rubrics. Decision-making studies demonstrated that the generalizability and dependability coefficients for the holistic scoring rubric were (0.93), whereas for the analytic scoring rubric were (0.99). Furthermore, the study found that gender did not have a significant effect on variance components, generalizability and dependability coefficients. The study recommended reconsidering the holistic scoring rubric used to evaluate the reading loud skill of fourth-grade students, so that it is developed to meet the standards that should be present in the scoring rubrics, and the necessity of employing the analytical scoring rubric in the basic education stage due to its distinction and ability to measure the level of students’ performance in the reading loud skill. Keywords: Scoring rubric, Loud reading, Arabic language, Generalizability theory.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى بناء قاعدة تصحيح قائمة على المعايير لقياس مهارة القراءة الجهيرة في اللغة العربية لطلبة الصف الرابع الأساسي ودراسة وفقا لنظرية التعميم، ومعرفة مدى ثبات قاعدة التصحيح الكلية المستخدمة لقياس هذه المهارة في مدارس سلطنة عمان، والكشف عن مصادر التباين المؤثرة على ثبات درجات الطلبة، ومعرفة مدى تقارب درجات الطلبة في كلا القاعدتين. شملت عينة الدراسة )205( من معلمات الأوائل ومعلمات المجال الاول لمادة اللغة العربية، و)200( من طلبة الصف الرابع الاساسي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية العنقودية، وتم تقييم أدائهم من قبل )8( معلمات للمجال الاول باستخدام قواعد التصحيح الكلية والتحليلية في مدرستين من مدارس الحلقة الاولى للتعليم الاساسي بمحافظة الظاهرة. اعتمد تصميم الدراسة على التصميم المتداخل جزئياً T x) S:R:P(، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج version (EduG ًر على ثبات درجات (.6.1 كشفت نتائج د ارسات إمكانية التعميم أن مصادر التباين الاكثر تأثي ا الطلبة لقواعد التصحيح الكلية والتحليلية تمثلت في مكون التفاعل الثالثي بين المهمة والطالب والمصحح. كما بينت دراسات اتخاذ القرار أن معامالت إمكانية التعميم والاعتمادية لقاعدة التصحيح الكلية بلغت )0.93( بينما قاعدة التصحيح التحليلية بلغت )0.99(، وأن النوع الاجتماعي ليس له و تأثير على مكونات التباين ومعامالت التعميم والاعتمادية. وأوصت الدراسة بإعادة النظر في قاعدة التصحيح الكلية المستخدمة في تقييم مهارة القراءة الجهيرة لطلبة الصف الرابع الاساسي بحيث يتم تطويرها لتلبي المعايير التي ينبغي أن تتوافر في قواعد التصحيح، وضرورة توظيف قاعدة التصحيح التحليلية في مرحلة التعليم الاساسي لتميزها وقدرتها على قياس مستوى أداء الطلبة في مهارة القراءة الجهيرة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية