وثيقة

برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارات القيادة الافتراضية لمديري المدارس بسلطنة عمان في ضوء بعض التطورات التكنولوجية.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
A Proposed training program to develop virtual leadership skills for school principals in the Sultanate of Oman in light of some technological developments
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to develop a proposed training program to enhance virtual leadership skills for school principals in the Sultanate of Oman in light of certain technological developments. This was achieved by examining the current practices of school principals regarding virtual leadership skills in light of technological advancements, identifying the obstacles they face in these practices, determining the training needs necessary for practicing virtual leadership, and revealing the differences in the estimates of the study sample regarding the practices of school principals in virtual leadership skills attributed to variables such as gender, experience, and qualifications." To achieve the objectives of the study, the research followed a descriptive methodology and used a questionnaire to collect data. The questionnaire consisted of 42 items distributed across three main axes: the current practices of principals in virtual leadership skills, the obstacles to achieving the goals of virtual leadership, and the training needs of principals for implementing virtual leadership. The study sample comprised principals of public schools in the various governorates of the Sultanate of Oman, with the current study sample consisting of 228 principals (both male and female). The study results showed that the current practices of principals in virtual leadership skills were at a moderate level. The obstacles to achieving the goals of virtual leadership were found to be significant, while the training needs of principals for implementing virtual leadership were also significant. The results indicated no statistically significant differences in the virtual leadership skills practices of school principals attributed to the variables of gender and qualifications. However, there were statistically significant differences based on years of experience, favoring those with 25 years or more of practical experience. The study proposed a training program based on these field results and provided several recommendations to contribute to the successful implementation of the program and analyze the current situation within the context of schools in the Sultanate of Oman.
الملخص العربي

هدفت الدراسة الحالية إلى بناء برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارات القيادة الافتراضية لدى مديري المدارس بسلطنة عمان في ضوء بعض التطورات التكنولوجية. وذلك من خلال الكشف عن واقع ممارسات مديري المدارس لمهارات القيادة الافتراضية في ضوء التطورات التكنولوجية، وكذلك الكشف عن المعوقات التي تواجه ممارستها، وتحديد الاحتياجات التدريبية اللازمة لممارسة القيادة الافتراضية، والكشف عن الفروق في تقديرات عينة الدراسة فيما يتعلق بممارسات مديري المدارس في مهارات القيادة الافتراضية التي تعزى إلى متغيرات مثل الجنس والخبرة والمؤهل". ولتحقيق أهداف الدراسة، اتبع البحث المنهج الوصفي واستخدم الاستبانة لجمع البيانات. وتألفت الاستبانة من 42 فقرة موزعة على ثلاثة محاور رئيسية هي: الممارسات الحالية لمديري المدارس في مهارات القيادة الافتراضية، ومعوقات تحقيق أهداف القيادة الافتراضية، والاحتياجات التدريبية لمديري المدارس لتطبيق القيادة الافتراضية. وقد تكونت عينة الدراسة من مديري المدارس الحكومية في مختلف محافظات سلطنة عمان، حيث تكونت عينة الدراسة الحالية من 228 مديرًا ومديرة. وأظهرت نتائج الدراسة أن الممارسات الحالية لمديري المدارس في مهارات القيادة الافتراضية كانت بمستوى متوسط، كما تبين أن معوقات تحقيق أهداف القيادة الافتراضية كانت كبيرة، كما تبين أن احتياجات المديرين التدريبية لتطبيق القيادة الافتراضية كانت كبيرة أيضًا. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسات مديري المدارس في مهارات القيادة الافتراضية تعزى إلى متغيري الجنس والمؤهل العلمي، إلا أنه كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بناءً على سنوات الخبرة لصالح من لديهم 25 عامًا أو أكثر من الخبرة العملية. واقترحت الدراسة برنامجًا تدريبيًا بناءً على هذه النتائج الميدانية وقدمت عدة توصيات للمساهمة في تنفيذ البرنامج بنجاح وتحليل الوضع الحالي في سياق المدارس في سلطنة عمان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الحوسنية, فادية بنت حمد بن خليفة.
جامعة السلطان قابوس.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الجابري, علي بن محمد بن علي.
جامعة نزوى.
2011