وثيقة

Clinical supervision in Omani schools : practices and implementation

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2015
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
This research aims at investigating clinical supervision practices and the factors that influence the application of clinical supervision in Omani schools as perceived by EFL supervisors, senior teachers and teachers. The study is a descriptive study and the population of this study is 7125 English teachers, 482 senior teachers and 158 supervisors. The sample of the study consisted of 401 English teachers, 90 senior teachers and 46 supervisors from all governorates in Oman. Two questionnaires were used: a questionnaire for teachers and a questionnaire for senior teachers and supervisors. The study revealed the following findings: 1. There is a moderate use of clinical supervision practices as perceived by teachers, senior teachers and supervisors. 2. There are significant differences between the observers and teachers in their perceptions of the extent clinical supervision is practiced in Omani schools in the pre-lesson discussion stage and in the analysis stage for the benefit of the observers. 3. The most outlined factors that influence the application of clinical supervision as perceived by observers are teachers' perceptions factors and school context factors. 4. The most outlined factors that influence the application of clinical supervision as perceived by teachers are school context factors and implementation factors 5. There are significant differences in the observers and teachers' perceptions in the implementation factors for the benefit of the teachers. 6. There are significant differences in the school context factors and the teachers perceptions factors for the benefit of the observers. 7. There aren't significant differences between the supervisors and senior teachers regarding their perceptions of the factors that influence the application of clinical supervision that are attributed to their gender and their job position.
الملخص العربي
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الممارسات الإشرافية الإكلينيكية والعوامل المؤثره في تطبيق الإشراف الإكلينيكي في مدارس السلطنة من وجهة نظر المشرفين التربويين والمعلميين الأوائل والمعلمين لمادة اللغة الإنجليزية, تعتمد الدراسة على المنهج الوصفي. يتكون مجتمع الدراسة من 7125 معلم و482 معلم أول و 158 مشرف تربوي.
تتكون عينة الدراسة من 401 معلم و90 معلم اول و 46 مشرف تربوي من كافة محافظات السلطنه. تم استخدام استبانتين لجمع بيانات الدراسة : استبانه للمعلمين الأوائل والمشرفيين واستبانه للمعلمين. كشفت نتائج الدراسة عن النتائج التالية:
يوجد استخدام متوسط للطرق الإشرافية الإكلينيكيه من قبل المعلمين الأوائل والمشرفين حسب وجهة نظر المعلمين والقائمين على الملاحظة الصفية . توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القائمين على الملاحظة الصفية والمعلمين في وجهة نظرهم حول مدى تطبيق الاشراف الإكلينيكي في مدارس السلطنه في مرحلة المناقشه القبليه للزيارة الصفية ومرحلة التحليل لصالح القائمين على الملاحظة الصفية أهم العوامل المؤثره في تطبيق الإشراف الإكلينيكي من وجهة نظر القائمين على الملاحظة الصفية هي العوامل المتعلقة بوجهة نظر المعلمين والعوامل المتعلقة بالبيئة المدرسية - أهم العوامل المؤثره في تطبيق الإشراف الإكلينيكي من وجهة نظر المعلمين هي العوامل المتعلقة بالبيئة المدرسية والعوامل المتعلقة بتطبيق الإشراف الإكلينيكي. - توجد فروق ذات دلالة احصائية بين القائمين على الملاحظة الصفية والمعلمين في وجهة نظرهم حول العوامل المؤثره في تطبيق الإشراف الإكلينيكي في مدارس السلطنة في العوامل المتعلقة بتطبيق الاشراف الإكلينيكي لصالح المعلمين. . توجد فروق ذات دلالة احصائيه بين القائمين على الملاحظة الصفيه والمعلمين في وجهة نظرهم حول العوامل المؤثره في تطبيق الإشراف الإكلينيكي في مدارس السلطنة في العوامل المتعلقة بالبيئة المدرسية والعوامل المتعلقه بوجهة نظر المعلمين لصالح القائمين على الملاحظة الصفية لا توجد فروق ذات دلاله احصائية بين المشرفين والمعلميين الأوائل لمادة اللغة الإنجليزية من حيث وجهة نظرهم حول العوامل المؤثره في تطبيق الإشراف الإكلينيكي تعزى الى الجنس والمهنة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Abriyah, Fatma Said Mohammed.
Sultan Qaboos University
2012
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Ghafri, Bader Salim Hamdan.
University of Nizwa
2019