وثيقة
A comparative assessment of reading comprehension:digital vs printed modes
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2018
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Mirroring the worldwide debates on the new reality of digital reading and how it affects reading comprehension and causes change in information retention, and long term learning, this study explores the impacts of both reading modes (digital vs printed) upon the level of reading comprehension of university students (N=181) in the informative textual reading. Drawn upon the scientific literature, a conceptual framework was built up by a concept of reading as a human-technology interaction'. The conceptual framework combines paradigms of assessment on cognition, psychological and physiological dimensions that reflects the surface of who, what and how the comprehension process might be affected. To conduct the assessment, a quasi-experimental within-subjects design was employed. The procedure of the quasi-experiment consisted of two phases: printed reading phase and digital reading phase with a pre-procedure task for filling reading preference survey. Each phase had three tasks: reading task, reading comprehension test task, and post-assessment survey to measure reader's interaction during the reading task. The key findings of the analysis, revealed that more than half of the participants still have an inclination to printed reading modes. The second analysis explored the impacts on digital text comprehension considering preference as a moderator variable. The result indicated that, reading speed, reader's attention, reading workload, and the embodiment interaction are significant predictors accounted for (22%) on reading comprehension variance. However, the results of this study refute the commonly perceived negative impact that digital reading impose on reading comprehension since the results affirmed insignificant influence on reading comprehension compared to printed reading. This study is of importance for any higher education institution since it provides practitioners and decision makers with a sense of a distinct progression in using digital reading technologies in educational context. Such progression, lies in adoption of e-texts in their pursuit to cut costs and increase education efficiency and effectiveness.
الوصف
Thesis
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
انعكاسا للمناقشات بنطاقها الواسع حول الواقع الجديد للقراءة الرقمية وكيف يمكن أن تؤثر على فهم النص المقروء ويتسبب في تغيير في الاحتفاظ بالمعلومات ، والتعلم على المدى الطويل ، تستكشف هذه الدراسة تأثير أساليب القراءة (الرقمية والمطبوعات على مستوى الفهم لدى طلاب الجامعات (العدد = 181) عند قراءة النصر المعلوماتي واستنادا إلى الأدبيات العلمية ، تم بناء إطار مفاهيمي من خلال مفهوم "القراءة كتفاعل بين الإنسان والتكنولوجيا". يجمع الإطار المفاهيمي بين نماذج التقييم المتعلقة بالأبعاد المعرفية، النفسية والفسيولوجية التي تعكس سطح من وماذا وكيف يمكن أن تتأثر عملية الفهم. لإجراء التقييم ، تم إجراء التجربة ضمن مرحلتين: مرحلة القراءة من المطبوعة ومرحلة القراءة الرقمية و ما قبل إجراء التجربة تطلب ملء استبيان في تفضيل أنماط القراءة. تحتوي كل مرحلة على ثلاث مهام: القراءة ، اختبار فهم النص المقروء، والتقييم اللاحق لقياس تفاعل القارئ أثناء مهمة القراءة. كشفت النتائج الرئيسية للتحليل أن أكثر من نصف المشاركين لا يزال لديهم ميل إلى أنماط القراءة المطبوعة ، بينما يفضل البعض القراءة الرقمية ونسبة قليلة هي دون تفضيل محدد. استكشف التحليل الثاني العوامل التي تؤثر على عملية فهم النصوص الرقمية مع الأخذ بالاعتبار استخدام نمط القراءة المفضل لدى القارئ كمتغير معتدل. أشارت النتائج إلى أن سرعة القراءة وانتباه القاري وعبء العمل في القراءة وتفاعل الجسد تمثل مؤشرات تنبؤية هامة (۲۲٪) على تباين فهم النص المقروء. كما أن نتائج هذه الدراسة تدحض التأثير السلبي الشائع الذي تفرضه القراءة الرقمية على الفهم والإدراك لأن النتائج كشفت عن تأثير ضئيل على الفهم مقارنة بالقراءة التقليدية. تعد هذه الدراسة ذات أهمية بالنسبة لأي مؤسسة تعليمية عليا حيث أنها تكسب صانعي القرار الإحساس بالتقدم الواضح في استخدام تقنيات القراءة الرقمية في المنظومة التعليمية. هذا التقدم ، يكمن في اعتماد النصوص الإلكترونية في سعيها لخفض التكاليف وزيادة كفاءة وفعالية التعليم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية