وثيقة

درجة توافر متطلبات تطبيق تكنولوجيا المعلومات في وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان.

عناوين أخرى
Degree of requirements existence to apply information technology in the ministry of education in Oman
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of the study is to know how many different requirements are existed to apply information technology and to uncover any differences related statistically according to social type, academic level and year of experience. To achieve the study aims a questionnaire was set up based on previous studies. After approval of the questionnaire, it was applied on 208 participants from ministry of education like heads of departments and their acting heads of each section. The study revealed the following results: degree of requirements existence to apply information technology in ministry of education came as medium degree and came between high and medium in different study aspects. The logistic requirement came first with high degree of existence as well as human factor and technological requirement. On the other hand, financial requirement came last with medium degree of existence. The study also found some differences related statistically to social type, academic level and year of experience in all study aspects. The study recommends the following: the importance to train the administrative stuff to use technological devices by making workshops in the ministry of education and also to get experts in information technology to develop the devices software and to fix them.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر متطلبات تطبيق تكنولوجيا المعلومات والكشف عن وجود فروق ذات دلاله إحصائية يعزى إلى متغير (النوع الإجتماعي، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة). ولتحقيق الأهداف تم تطوير أداة للدراسة(استبانة) استناداً إلى الأدب النظري وبعض الدراسات السابقة، وبعد التأكد من صدقها وثباتها طبقت على (208) فرداً من مديري ديوان عام وزارة التربية والتعليم ونوابهم ورؤساء الأقسام. خلصت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن درجة توافر متطلبات تطبيق تكنولوجيا المعلومات في وزارة التربية والتعليم جاءت بدرجة متوسطة، وتراوحت بين المتوسطة والكبيرة في مجالات الدراسة المختلفة إذ جاء في المرتبة الأولى مجال المتطلبات المادية بدرجة توافر عالية، ويليه مجال المتطلبات البشرية ومجال المتطلبات التكنولوجية أيضا بدرجة توافر عالية، أما مجال المتطلبات المالية جاء في المرتبة الأخيرة بدرجة توافر متوسطة وأظهرت نتائج الدراسة أيضا وجود فروق ذات دلاله إحصائية تعزي لمتغير النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع مجالات الدراسة. وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها ضرورة الاهتمام بتدريب العاملين الإداريين على استخدام الأجهزة التكنولوجية عن طريق عقد الدورات في الوزارة واستقطاب الكفاءات البشرية المتميزة في مجال التكنولوجيا الإدارية سواء لتدريب العاملين أو لتطوير البرامج وصيانة الأجهزة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الأبروي, غالب بن عبد الله بن مسعود.
جامعة نزوى.
2010