وثيقة

دور الجامعات العمانية في تعزيز قيم ثقافة السلام بين طلبتها.

عناوين أخرى
The role of Omani university in promoting peace culture values among students
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This Study aimed to identify the role of Omani Universities in promoting peace culture among students. To achieve the aims of study the descriptive method was used. A questionnaire was developed with 53 items, distributed to seven domains. The study was applied on a randomly chosen sample of 1033 from to the population of study, represented (215) from the faculty, and (818) from the University students. The statistical package (spss) was used to analyze data the study reached to many results, and the most important result was: in accordance to the role of educational institution in domains of Peace Culture got high score in total dimensions, except for the dimension of Tolerance and non-violence" which got average score. It also showed the students got high score in total dimensions, except for the first dimension Tolerance and non-violence" and the third domains faimess and equality ", in fact, the two domains got average score. t The study results also indicated that there was no statistically significant differences among due to the variables: gender, type of college and the responses faculty of differences. While there was a statistical significant differences among response's variable type in favor of females in the total domains, difference except with the first domains "Tolerance and non-violence". Where results indicated the significant due to variable social gender difference in this domains. The results showed a lack of individual significant differences attributable college to variable responses of students in total domains, except the domains of respect for "life and human beings and the right of individual", where results showed that there was significant due to the variable type in this domains and in favor of faculties of humanities differences. The results also indicated there were statistical significant differences in the responses of students due to the variable University type for the favor of SQU in the total domains, except the second domains of "pluralism and acceptance of difference's". The results indicated that there was not significant due to the variable University type in this dimension, differences.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة التعرف على دور الجامعات العُمانية في تعزيز قيم ثقافة السلام بين طلبتها، وذلك من خلال إبراز دور الجامعات العُمانية في هذا المجال وكيفية قيامها به ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتطوير استبانة تضمنت (٥٣) فقرة، موزعة إلى سبعة محاور، وتم تطبيق الدراسة على عينة من (۱۰۳۳) من مجتمع الدراسة، منهم (۲۱٥) من أعضاء الهيئة التدريسية و ( ۸۱۸) من الطلبة ، وقد تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية.
وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية SPSS توصلت الدراسة إلى كثير من النتائج أهمها أن دور الجامعات العُمانية في تعزيز قيم ثقافة السلام من وجهة نظر الهيئة التدريسية فيها جاءت بدرجة عالية في أجمالي المحاور ماعدا المحور الأول " التسامح ونبذ العنف" حيث جاءت بدرجة متوسطة. وكذلك دلت نتائج الدراسة على أن دور الجامعات العُمانية في تعزيز قيم ثقافة السلام من وجهة نظر الطلبة جاءت بدرجة عالية في أجمالي المحاور ماعدا في المحور الأول التسامح ونبذ العنف والمحور الثالث العدل والمساواة حيث جاءت نتائج كلا المحورين بدرجة متوسطة.
دلت نتائج الدراسة أيضا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، ونوع الكلية، ونوع الجامعة بالنسبة لاستجابات الهيئة التدريسية بينما دلت استجابات الطلبة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع لصالح الإناث في إجمالي
المحاور ماعدا المحور الأول " التسامح ونبذ العنف" حيث حلت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في هذا المحور، بينما دلت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة تعزى لمتغير نوع الكلية لاستجابات الطلبة في إجمالي المحاور ماعدا المحور الخامس
احترام الحياة والبشر وحقوق الفرد " حيث دلت النتائج الى وجود فروق ذات دلالة تعزى لمتغير
النوع في هذا المحور ولصالح كليات العلوم الإنسانية.
كما دلت النتائج أيضا الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات الطلبة تعزى لمتغير نوع الجامعة ولصالح جامعة السلطان قابوس في إجمالي المحاور ماعدا المحور الثاني " التعددية وقبول الاختلاف حيث دلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة تعزى لمتغير نوع الجامعة في
هذا المحور، وقد خرجت الدراسة بجملة من التوصيات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية