وثيقة

دور المكتبات الأكاديمية في تعزيز الأمن الفكري في الجامعات العمانية.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The main objective of this study is to explore the role of academic libraries in promoting intellectual security in Omani Universities. It also focuses on the reflection of this role in the awareness of the employees of these libraries regarding the concept of intellectual security as well as its dimensions, activities, programs and services provided by it in order to promote intellectual security, besides tools and methods used to avoid barriers that could prevent libraries in their roles. The study used a mixed method of quantitative and qualitative approach and was conducted in two phases. The first phase was applying the form of reviewing the concepts of intellectual security to the library staff in order to measure the extent of their awareness of intellectual security term and its dimensions. They were 71 employees and the response rate was 84.5%. The second phase was based on semi- structured interviews, and the study population include libraries' managers who work in these academic libraries. Overall, the results of the study indicate that there is a high awareness among academic library staff of the concepts linked to intellectual security, information science in particular, and the concepts of intellectual security in general. Moreover, it was illustrated that the libraries, the study population, address their messages related to the promoting of intellectual security through a range of services, activities and programs. With respect to the services provided on this aspect, they were in the service of collections building and development, training service as well as development consulting service. Turning to the activities and programs, they involved holding courses and workshops, providing support in several fields such as; curricula, courses, panel discussions, intellectual activities related to reading and education as well as controlling the open internet in the libraries. Furthermore, it has been found that one of the tools and methods that these libraries rely on for the purpose of implementing their activities, programs and services in this framework are networks and applications of social media, official sites of libraries and e-mails. Eventually, the results indicated that one of the challenges facing these libraries in promoting intellectual security is the lack of human recourses and rehabilitation in addition to the lack of financial resources, intellectual and cultural contribution tools, and information revolution. The study came up with a set of recommendations, the most important of which is that competent state authorities must consider establishment of legislations and written codified policies related to intellectual security. This must be with clarifying the necessary executive procedures. Additionally, academic libraries must contribute in holding conferences that take intellectual security as the centerpiece of discussion, and to invest the characteristics of social media efficiently.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور المكتبات الأكاديمية في الجامعات العمانية في تعزيز الأمن الفكري وانعكاس هذا الدور في وعي العاملين في هذه المكتبات بمصطلح الأمن الفكري وأبعاده، والأنشطة والبرامج والخدمات التي تقدمها في سبيل تحقيق الأمن الفكري، وكذلك الأدوات والوسائل التي تستخدمها في ذلك إلى جانب التحديات التي تواجهها.
اعتمدت الدراسة على المنهج المزجي في جمع البيانات وتم ذلك من خلال مرحلتين، تمثلت المرحلة الأولى في تطبيق استمارة المراجعة المختصة بمفاهيم الأمن الفكري، والتي طبقت على موظفي المكتبات الأكاديمية مجتمع الدراسة بهدف قياس مدى وعيهم بمصطلح الأمن الفكري وأبعاده، وبلغ عددهم (71) موظفا وكانت نسبة الاستجابة (84 . 5 %). وتمثلت المرحلة الثانية في المقابلات شبه المفتنة مع مدراء المكتبات الأكاديمية مجتمع الدراسة أو من ينوب عنهم، وذلك للكشف عن دور المكتبات الأكاديمية في تعزيز الأمن الفكري.
وأشارت نتائج الدراسة إجمالا بوجود وعي مرتفع لدى العاملين في المكتبات الأكاديمية بالمفاهيم التي ترتبط بالأمن الفكري وعلم المعلومات خاصة، وبمفاهيم الأمن الفكري عامة. كما تبين أن المكتبات مجتمع الدراسة توجه رسائلها المرتبطة بتعزيز الأمن الفكري من خلال مجموعة من الخدمات والأنشطة والبرامج، وتمثلت الخدمات المقدمة في خدمة بناء وتنمية المجموعات، وخدمة التدريب، وخدمة الاستشارات التطويرية. أما بالنسبة للأنشطة والبرامج فقد تمثلت في الدورات والورش التدريبية، ودعم المناهج والمقررات الدراسية، وعقد حلقات النقاش، والفعاليات الفكرية المرتبطة بالقراءة والتثقيف والتحكم في شبكة الإنترنت المفتوحة داخل المكتبات. كذلك تبين أن من الوسائل والأدوات التي تعتمد عليها هذه المكتبات في تنفيذ الأنشطة والبرامج والخدمات في هذا الإطار شبكات وتطبيقات التواصل الاجتماعي، والمواقع الرسمية للمكتبات والبريد الإلكتروني. وأخيرا أشارت النتائج أن من التحديات التي تواجه هذه المكتبات في تعزيز الأمن الفكري قلة الكادر البشري وتأهيله، وقلة الموارد المالية، وأدوات المساهمة الفكرية والثقافية، وثورة المعلومات.
خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها أن تنظر الجهات المعنية بالدولة في وضع التشريعات والسياسات المكتوبة والمقننة ذات العلاقة بالأمن الفكري مع إيضاح الإجراءات التنفيذية اللازمة. وعلى المكتبات الأكاديمية المساهمة في عقد المؤتمرات التي تجعل من الأمن الفكري محورا أساسيا للنقاش، واستثمار خصائص وسائل التواصل الإجتماعي بصورة أكثر كفاءة في هذا الجانب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
2
البداعية, شيماء بنت سعود.
جمعية المكتبات المتخصصة فرع الخليج العربي.
2018
مقالات الدوريات
0
0
البوسعيدي, محمد بن خميس بن حمد.
المجلة العراقية للمعلومات
2014
مقالات الدوريات
1
0
البوسعيدي, محمد بن خميس بن حمد.
دار جامعة حمد بن خليفة للنشر
2016