وثيقة

دور المناظرات في تطوير المهارات القيادية لدى طلبة مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Role of Debates in Developing Leadership skills Among Students of Higher Education Institutions in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2022
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aims to identify the role of debates in developing leadership skills among students of higher education institutions in the Sultanate of Oman. The study sample consists of students of higher education institutions in the Sultanate of Oman, with (263) students. The researcher adopted the descriptive analytical approach. The questionnaire was utilized by the researcher as data collection tool to obtain the following expected outcomes : Debates have a positive effect on developing the persuasion skill among students of higher education institutions in the Sultanate of Oman. Debating has a positive impact on developing problem-solving skills for students of higher education institutions in the Sultanate of Oman. The results of the study showed the following: There is a statistically significant effect at the significance level (α≤0.05) for debates on persuasion. There is a statistically significant effect at the significance level (α≤0.05) for debates on problem solving. In light of the results, the study recommends teaching debates in higher education institutions in the Sultanate of Oman, and urges students to participate in debates to develop their skills. The study also recommends expanding research in the field of debates, especially with regard to employing debates in the administrative field. This study seeks to contribute scientifically in the field of debates by supplementing previous studies with a recent study examining the role of debates in developing leadership skills and its impact on the labor market, as the researcher faced difficulty in obtaining modern studies and sources in this field, and it also contributes to providing the most important recommendations to the adopters of The decision and policy makers in the universities of the Sultanate, in addition to supporting educational institutions in the application of debates in the vertical curricula and student activities, as well as students of higher education institutions in developing their leadership skills represented in communication skills such as dialogue and persuasion, and analytical skills as solving problems and critical thinking required by the labor market, in order to achieve The priorities of Oman 2040’s vision are to develop the educational system at all levels and improve its outcomes by focusing on raising the quality of education so that graduates are qualified to enter the labor market with competitive talents , capabilities and skills. Key words: Debates, leadership skills, persuasion, problem solving, Sultanate of Oman.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور المناظرات في تطوير المهارات القيادية لدى طلبة مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان، وتكونت عينة الدراسة من طلبة مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان، حيث بلغ عدد أفراد الدراسة (263) طالباً، واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتحليل وتفسير وجمع البيانات بصورة دقيقة وموضوعية، واعتمدت الدراسة في جمع بياناتها على استبانة قام الباحث بتطويرها بعد الإطلاع على الدراسات السابقة، للوصول إلى النتائج المتوقعة الآتية:
للمناظرات تأثير إيجابي في تطوير مهارة الإقناع لدى طلبة مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان.
للمناظرات تأثير إيجابي في تطوير مهارة حل المشكلات لدى طلبة مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان.
وأظهرت النتائج التي توصلت إليها الدراسة مايلي:
وجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) للمناظرات على الإقناع.
وجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) للمناظرات على حل المشكلات.
وعلى ضوء النتائج توصي الدراسة بتدريس المناظرات في مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان، وحث الطلبة على المشاركة في المناظرات لتطوير مهاراتهم، كما توصي الدراسة بالتوسع البحثي في مجال المناظرات وخاصة فيما يتعلق بتوظيف المناظرات في المجال الإداري.
وتسعى هذه الدراسة إلى المساهمة العلمية في مجال المناظرات من خلال رفد الدراسات السابقة بدراسة حديثة تبحث في دور المناظرات في تطوير المهارات القيادية وأثرها على سوق العمل حيث واجه الباحث صعوبة في الحصول على دراسات ومصادر حديثة في هذا المجال، كما تساهم في توفير أهم التوصيات إلى متخذي القرار وصانعي السياسات في جامعات السلطنة، إضافة إلى دعم المؤسسات التعليمية في تطبيق المناظرات في المناهج الدراسية والأنشطة الطلابية، وكذلك طلبة مؤسسات التعليم العالي في تطوير مهاراتهم القيادية والمتمثلة في مهارات التواصل كالحوار والإقناع، والمهارات التحليلية كحل المشكلات والتفكير الناقد التي يتطلبها سوق العمل، بما يحقق أولويات رؤية عمان 2040 في تطوير النظام التعليمي بجميع مستوياته وتحسين مخرجاته من خلال التركيز على رفع جودة التعليم بحيث يصبح الخريجين مؤهلين لدخول سوق العمل بقدرات وإمكانات ومهارات منافسة.
الكلمات المفتاحية: المناظرات، المهارات القيادية، الإقناع، حل المشكلات، سلطنة عمان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية