وثيقة

دور تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة مدارس التعليم الأساسي بالمنطقة الداخلية في سلطنة عمان.

المعرف
الريامية, أمية بنت بطي بن سالم (2010). دور تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة مدارس التعليم الأساسي بالمنطقة الداخلية في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
عناوين أخرى
The Role of Information Technology in the Development of Basic School Administration in Dhakhiliya Region in the Sultanate of Oman
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The current study aims to explore the role of Information Technology (IT) in the development of Basic School Administration in Dhakhiliya Region in the Sultanate of Oman. In order to accomplish this, the researcher used a questionnaire consisting of 51 items distributed into four areas including, Planning and Decision Making, Organization and Coordination, Evaluation and Supervision, and monitoring. The study population consisted of 651 School Headmasters, Assistant School Headmasters, School Affairs Coordinators and Teachers of Learning Resources and Information Technology. A random sample of 200 people representing all these jobs was drawn to complete the questionnaire. The results shows that IT plays a vital role in the development of Basic School Administration in Dhakhiliya Region in the Sultanate of Oman. This was clear from the overall mean score of the sample responses to all items in the questionnaire, which was 3.72. Section wise, Monitoring was ranked first amongst the four areas of the study with a mean score of 4.04, followed by Organization and Coordination (3.83), and Planning and Decision Making (3.65). The lowest rating was for Evaluation and Supervision with a mean score of 3.40. This indicates that IT plays an important role in all aspects of school administration with slightly varying degrees between the four areas. The study revealed no significant statistical differences in the responses attributed to educational qualification of the sample and their work experience in all studied areas. However, there was a significant difference in responses in the area of Monitoring in favor of school headmasters and their assistants. To harness the features and benefits of IT and its role in school administration the research recommends that the number of computers in schools and teachers' rooms to be increased and there must be a computer designated for each administrator. The researcher also recommends that Email has to be fully utilized as a means for communication between supervisors and school administrators and between schools and the portents of the students, as well as the use of the Local Area Network. Moreover, the researcher suggests that each school should have its own website and policies and regulations need to be available in schools to govern the use of IT in schools.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة دور تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة مدارس التعليم الأساسي بالمنطقة الداخلية بسلطنة عمان، ولتحقيق ذلك قامت الباحثة بإعداد استبانة مكونة من (٥١) فقرة موزعة على (٤) مجالات تمثل ( التخطيط واتخاذ القرار التنظيم والتنسيق التقييم والتوجيه
الرقابة). وتكون مجتمع الدارسة من (٦٥٨ فردا ممن يشغلون وظائف مدير مديرة مدرسة، مساعد مساعدة مدير مدرسة منسق / منسقة شؤون مدرسية، معلم / معلمة مصادر تعلم وتقنية معلومات، وقد قامت الباحثة باختيار عينة عشوائية لتطبيق الدراسة عليها ، حيث بلغ عدد أفرادها (۲۰۰) فردا يمثلون الوظائف السابقة، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي.
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى :
* أن تكنولوجيا المعلومات والاتصال تلعب دوراً مهماً في تطوير الإدارة المدرسية في
مدارس التعليم الأساسي في المنطقة الداخلية بسلطنة عمان حيث كانت تقديرات استجابات أفراد
العينة عالية بمتوسط حسابي ۳.۷۲
* أما فيما يتعلق بمجالات الاستبانة الأربعة، فإن مجال الرقابة تصدر المرتبة الأولى حيث حصل على متوسط حسابي (٤٠٤) ، يليه بعد ذلك مجال التنظيم والتنسيق بمتوسط حسابي (۳۰۸۳) ومجال التخطيط واتخاذ القرار بمتوسط حسابي (٣.٦٥) وأخيرا مجال التقييم والتوجيه بمتوسط حسابي (۳۰٤٠) وهذا يشير إلى أن أن تكنولوجيا المعلومات تلعب دورا كبيرا في جميع مجالات الإدارة المدرسية مع تفاوت بسيط بين المجالات الأربعة.
* ولم تظهر نتائج الدراسة فروقا ذات دالة إحصائية عند مستوى (a=0,05) في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير المؤهل العلمي والخبرة العملية في جميع مجالات الدراسة ولكن أظهرت فروقا ذات دالة إحصائية عند مستوى (a=0,05) في استجابات أفراد عينة الدراسة
تعزى لمتغير الوظيفة في مجال الرقابة" ولصالح مديري المدارس ومساعديهم.
ولتفعيل دور تكنولوجيا المعلومات واستخداماتها في الإدارة المدرسية أوصت الباحثة بالآتي:
* زيادة عدد أجهزة الحاسوب في المدارس وغرف المعلمين والمعلمات، وتخصيص حاسوب لكل إداري.
* تفعيل البريد الالكتروني كوسيلة للتواصل بين المشرفين ومديرو المدارس في متابعة الخطط
المنهجية وخطط الأنشطة بصورة عامة، وكوسيلة للتواصل بين إدارات المدارس وأولياء الأمور
لتوفير المعلومات التي يحتاجها أولياء الأمور عن أبنائهم وتحصيلهم الدراسي وسلوكهم.
المالية.
* تفعيل الشبكة المحلية من قبل إدارة المدرسة لنشر نتائج الطلبة من خلال أرقام سرية.
* تفعيل الحاسب الآلي من قبل إدارة المدرسة لإعداد سجلات ونماذج محوسبة للإجراءات
* ضرورة إيجاد موقع الكتروني متخصص لكل مدرسة من مدارس المنطقة.
* ضرورة وضع اللوائح التنظيمية التي تنظم العمل في المدارس بما يتوافق مع استخدامات
تكنولوجيا المعلومات والاتصال.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
14
3
الذهلية، حليمة بنت ناصر بن حمدان.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
8
1
الجابرية، ماجدة بنت حمود بن محمد.
جامعة نزوى
2024