وثيقة

The Effect of brand awareness, brand image and perceived value on student's loyalty in higher education in Oman : evidence from Ash Sharqiyah Governorates .

المصدر
Master's thesis
عناوين أخرى
تأثير الوعي بالعلامة التجارية وصورة العلامة التجارية والقيمة المتصورة على ولاء الطلاب في التعليم العالي في سلطنة عمان: البيانات من محافظات الشرقية.
الدولة
Oman
مكان النشر
Ibra
الناشر
A'Sharqiyah University
ميلادي
2020
اللغة
الأنجليزية
نوع الرسالة الجامعية
Master's thesis
الملخص الإنجليزي
The purpose of this study is to investigate the factors that affecting student's satisfaction and loyalty in Higher Education Institutions (HEI) at Ash Sharqiyah governorates (south and north) in Sultanate of Oman. This study is focusing on three factors which are brand awareness, brand image, and perceived value and their influence on student's satisfaction and loyalty. The study data were collected through both primary and secondary sources. It is applied the quantitative methods in collecting data through distributing questioners to HEI students in Ash Sharqiyah governorates (south and north) in Oman. There were 272 respondents from five HEIs in Ash Sharqiyah governorates. The questionnaire was distributed through web application platforms. The data were collected through Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) V. 23.00, descriptive analysis, Pearson correlation coefficient and single and multiple linear regression are the main tests used to analyze the collected data. The significant finding of this study revealed that there is a positive relationship between brand awareness, brand image and perceived value with student's satisfaction and loyalty. Set of recommendations were presented in this research, the ability of HEI management to know the factors that affect student's satisfaction and loyalty, which contributes to maintaining the current students and attracting new students. Additional to that, it is assistance to formulate institution strategies for maintaining and enhancing the competitive advantage and increasing the market share of the corporation. This study focused on Ash Sharqiyah governorates in Oman, but the finding can be implemented for all similar higher education industry. Keywords: brand awareness, brand image, perceived value, student's satisfaction, student's loyalty
الملخص العربي
الغرض من هذه الدراسة هو دراسة العوامل التي تؤثر على رضا الطلاب وولائهم في مؤسسات التعليم العالي في محافظات الشرقية (جنوب وشمال) في سلطنة عمان. ستركز هذه الدراسة على ثلاثة عوامل وهي الوعي بالعلامة التجارية وصورة العلامة التجارية ، والقيمة المدركة ومدا تأثيرها على رضا الطلاب وولائهم في مؤسسات التعليم العالي.
تم جمع البيانات في هذة الدراسة باستخدام المصادر الأولية والثانوية . حيث طبقت هذه الدراسة الأساليب الكمية في جمع البيانات من خلال توزيع أسئلة الاستبيان على طلاب مؤسسات التعليم العالي في محافظة الشرقية (جنوب وشمال) في سلطنة عمان. ولقد كان هناك 272 مستجيباً للاستبانة من خمس مؤسسات تعليم عالي مختلفة في محافظة الشرقية. تم توزيع الاستبيان عن طريق قنوات التواصل الاجتماعي ورسائل البريد الإلكتروني للطلاب الدارسين في مؤسسات التعليم العالي .
تم استخدام معامل ارتباط بيرسون (Pearson correlation) وطرق ارتباط الانحدار الخطي والمتعدد (single and multiple linear regression correlation) في برامج التحليل الاحصائي (SPSS) لتحليل البيانات التي تم جمعها. وتم استخلاص النتيجة في هذه الدراسة وهي العلاقة الإيجابية المهمة بين الوعي بالعلامة التجارية ، وصورة العلامة التجارية والقيمة المتصورة مع رضا الطلاب وولائهم.
كما خلصت الدراسه بمجموعة من التوصيات ، من اهمها مقدرة القائمين على مؤسسات التعليم العالي على معرفة العوامل المؤثرة في رضا الطلاب وولائهم مما يساهم في المحفاظة على الطلاب الحالين وجذب طلاب جدد. كما ان الدراسة ستساعد في وضع الخطط الاستراتيجية للمؤسسات التعليمية. كما انها تساهم في المحفاظة على الميزة التنافسية للمؤسسة وتعزيزها وزيادة الحصة السوقية للمؤسسة.

الكلمات الرئيسية: الوعي بالعلامة التجارية ، صورة العلامة التجارية ، القيمة المتصورة ، رضا الطلاب ، ولاء الطلاب
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
Khan, Zaheer Ahmed.
University of National and World Economy.
2021-01-01