وثيقة

The effect of digital badges on students intrinsic motivation and self-efficacy

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2018
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
The present study investigated the effect of digital badges on students' intrinsic motivation and self-efficacy. To answer the research questions of the study, a mixed-method research design was adopted. The sample of the study consisted of 49 students who were selected purposively from the Instructional and Learning Technology Program at Sultan Qaboos University. The participants were registered in the Photography in Education Course (Tech 2113) and Quality Assurance and Control Instruction Course (Tech 4211) in the academic year 2017-2018. All participants functioned as the experimental group. The assessment activities with digital badges represented the treatment in the one-group pretest-posttest experiment design. Instruments of data collection for this study constituted questionnaires for intrinsic motivation and self-efficacy, and a focus group interview. Both questionnaires were used before and after the treatment. The focus group interview with 7 participants was conducted then to look further into the participants' experiences with digital badges in their courses. The questions of the interview fell into three themes, challenges, values and suggestions. The result of the study can be summed up as follows: Earning digital badges has positively affected the participants' intrinsic motivation and self-efficacy by enhancing significantly their scores in the post-test's result after they had earned the digital badges. Statistically there was no significant differences between males and females in terms of was intrinsic motivation and self-efficacy. The effect of digital badges on both gender groups were the same. There were statistically significant differences in intrinsic motivation and self-efficacy of younger cohorts and older cohorts in favor of younger cohorts only before earning digital badges in the pre-test results. However, after earning digital badges, both had the same results in the post-test. Digital badges' visual appearance plays a key role in attracting students. Digital badges are seen by students as a reinforcement element. Displaying badges to the public and exporting them outside their learning context is important to students. In light of the research findings, implications and recommendations for future research were outlined. Key words: digital badges, internal digital badges, instructional digital badge, competency-based education
الوصف
Thesis
الملخص العربي
تهدف الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام الشارات الرقمية على الدوافع الداخلية والكفاءة الذاتية الطلاب للإجابة على اسئلة الدراسة، استخدم الباحث تصمیم بحثي كمي نوعي، وقد شملت عينة الدراسة 49 طالبا وطالبة، تم اختيارهم بشكل مقصود من قسم تكنولوجيا التعليم والتعلم بجامعة السلطان قابوس والذين كانوا مسجلين في مقرر التصوير الفوتوغرافي في التعليم (تكنو 2113) ومقرر ضمان جودة التعليم (تكنو 4112) من العام الأكاديمي 2017 2018. جميع المشاركين مثلوا المجموعة التجريبية. ولقد مثلت أنشطة التقييم باستخدام الشارات الرقمية المعالجة البحثية في تصميم التجربة القبلي- البعدي للمجموعة الواحدة. وقد تضمنت أدوات الدراسة مقياسا للدوافع الداخلية ومقياسا للكفاءة الذاتية تم تطبيقهما قبليا وبعديا على المجموعة التجريبية لقياس التطور في الدوافع الداخلية والكفاءة الذاتية للطلاب بعد تطبيق الشارات الرقمية. أيضا استخدم الباحث مقابلة المجموعة البؤرية مع 7 طلاب، للتعرف أكثر على تجربة الشارات الرقمية من وجهة نظر الطلاب، حيث اندرجت أسئلة المقابلة تحت ثلاثة عناوين وهي التحديات والقيم والتوصيات. تتلخص نتائج الدراسة كما يلي: لقد أثر اكتساب الشارات الرقمية إيجابية على الدوافع الداخلية والكفاءة الذاتية للمشاركين من خلال تحسين نتائجهم في نتيجة الاختبار البعدي بشكل ملحوظ إحصائيا بعد حصولهم على شارات رقمية . لم يكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث من حيث الدوافع الداخلية والكفاءة الذاتية، حيث كان تأثير الشارات الرقمية على كلا المجموعتين هو نفسه. كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في الدوافع الداخلية والكفاءة الذاتية الدفعات الأصغر سنا والدفعات الأكبر سنا وكانت النتيجة لصالح الدفعات الأصغر سنا فقط قبل کسبه الشارات الرقمية في الاختبار القبلي، ولكن بعد حصولهما على الشارات الرقمية، كان لكلاهما نفس النتائج في الاختبار البعدي • يؤثر المظهر الجمالي للشارات الرقمية على جذب الطلاب بشكل كبير. يرى الطلاب الشارات الرقمية على انها عنصر تعزيزي بالنسبة لهم. • القدرة على عرض الشارات الرقمية المكتسبة من قبل الطلاب على الآخرين ونقلها خارج البيئة التعليمية أمر مهم للطلاب. وفي ضوء هذه النتائج، عرض الباحث عددا من التوصيات المقترحات المتعلقة بالموضوع
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية