وثيقة
Effect of synthetic phonics instruction on early reading skills of grade one students in Oman
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2012
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Despite the large body of research that supports the use of synthetic phonics for the teaching of reading in English for beginners, "English for Me" syllabus désigned for grade one students in Oman still delivers reading instruction through whole word reading. This quasi-experimental study investigated the effectiveness of integrating synthetic phonics instruction on developing early reading skills (namely phonics identification, phonemic awareness and word reading skills). The study also compared students' performance in early reading skills with the minimum required level set by the Ministry of Education in Oman. Two intact classes comprising fifty grade- one Omani students from Yanabi- Al-Hikma School in Batineh South Governorate participated in the study. One class, the experimental class, was taught using a commercially available synthetic program called Jolly-Phonics while the control class was taught using the traditional method of whole word reading. The Jolly Phonics program delivers instruction through the direct application of systematic, multisensory, synthetic phonics. Both groups were pretested on measures of phonics identification, phonemic awareness and word reading prior to the 9-week intervention using either the experimental or control method. Then students were post-tested on all measures immediately after intervention. Data analyses using t-test results support that direct instruction using synthetic phonics techniques significantly increased phonics identification, phonemic awareness and word reading skills of readers. Recommendations are made to introduce synthetic phonics for grade one students in government schools in Oman.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
على الرغم من وجود الكثير من الدراسات التي تدعم استخدام طريقة تركيب الحروف لتعليم القراءة للمبتدئين في . اللغة الإنجليزية إلا أن منهج اللغة الإنجليزية المصمم للصف الأول الأساسي في سلطنة عمان لا يزال يوظف طريقة القراء الكلية للكلمة. هدفت هذه الدراسة الشبة التجريبية إلى معرفة أثر استخدام برنامج منظم لتعليم القراءة بطريقة تركيب الحروف ودمجها على تطوير المهارات المبكرة للقراءة تحديدا مهارة التعرف على الحروف والإدراك الصوتي بالإضافة إلى مهارة قراءة الكلمات لدى طلاب الصف الأول الأساسي في مدارس الحلقة الأولى. تم تطبيق الدراسة على خمسين طالبا وطالبة يمثلون شعبتين من الصف الأول في مدرسة ينابيع الحكمة، إحدى مدارس ولاية بركاء في محافظة الباطنة جنوب في العام الدراسي 2011- 2012 تم تدريس القراءة في إحدى الشعبتين بطريقة تركيب الحروف وذلك باستخدام برنامج متوفر تجاريا يسمى الجولي فونيكس بينما تم تدريس القراءة في المجموعة القابضة بالطريقة التقليدية المتبعة في منهج الصف الأول الأساسي، ويعتبر برنامج الجولي فونيكس أحد البرامج المنظمة التي تستخدم طريقة تركيب الحروف والذي يوظف حواس المتعلم المختلفة في التعلم تم تطبيق اختبار قبلي لطلاب المجموعتين في مهارات تمييز الأصوات في اللغة الإنجليزية والإدراك الصوتي وقراءة الكلمات لمعرفة مدى توافق المستويات وفي نهاية التجربة تم تطبيق نفس الاختبار لمعرفة مدى تطور مستوى الطلاب في تلك المهارات. وقد أظهرت نتائج تحليل الدراسة أن استخدام طريقة تركيب الحروف في التدريس اسهمت ويشكل بالغ في تطوير مهارات الطلبة في التعرف على الأصوات والإدراك الصوتي بالإضافة إلى مهارة قراءة الكلمات. وقد أوصت الدراسة باهمية استخدام طريقة تركيب الحروف لتعليم القراءة للمبتدئين من طلاب الصف الأول الأساسي كإحدى الوسائل في التغلب على الضعف القراني في الحلقة الأولى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية