وثيقة

The Effect of transformational leadership on innovative work behavior in Omani higher education sector : examining multiple mediation factors.

المصدر
Master's thesis
عناوين أخرى
أثر القيادة التحويلية على السلوك الإبداعي في العمل : دراسة دور الوساطة لمشاركة المعرفة، والدافعية للتعلم، ونظام الأداء العالي
الدولة
Oman
مكان النشر
Ibra
الناشر
A'Sharqiyah University
ميلادي
2022
اللغة
الأنجليزية
نوع الرسالة الجامعية
Master's thesis
الملخص الإنجليزي
Higher education institutions (HEIs) perceive continuous development and improvement as a way to sustain themselves in the modern, dynamic environment. The most crucial requirements for HEIs to prosper and endure with a competitive advantage are perceived to be leadership and innovation. This study aims to investigate the influence of transformational leadership on innovative work behavior empirically. Precisely, it intends to examine the mediation role of knowledge sharing, motivation to learn, and high-performance work systems on the linkage between transformational leadership and innovative work behavior. By investigating employee perceptions through administrated questionnaires, a total of 283 employees of HEIs participated in a questionnaire. A Pearson correlation and multiple regression analysis were employed to examine the research hypothesis. Sobel test was employed to investigate mediating impact of the mediation factors. According to the research findings, transformational leadership directly and positively influences employees' innovative work behavior. A high-performance work system, knowledge sharing, and motivation to learn are all essential to reinforcing the link between transformational leadership and innovative performance. Theoretically, this study contributed to the existing understanding of leadership and innovation in education by helping scholars, academics, and practitioners identify the factors that determine and influence employees' innovative work behavior. In addition, it expanded existing knowledge and research in innovation, HRM, and leadership. From practical implications, this research can offer policymakers and practitioners crucial theoretical understanding and valuable insights that could enable leaders to support and encourage employees' innovative work behaviors in Omani HEIs, accordingly improves HEI performance. Keywords: Leadership, Innovation, Innovative Work Behavior, Transformational Leadership, Knowledge Sharing, Human Resources Management Practices, High Performance Work System, Motivation to Learn
الملخص العربي
يعتبر التطوير والتحسين وسيلة مهمة للحفاظ على مؤسسات التعليم العالي في كال البيئتين الديناميكية والحديثة. و من هذا
المنطلق يُنظر إلى القيادة والإبداع على أنهما من ضمن المتطلبات الأكثر أهمية لمؤسسات التعليم العالي للحصول
والاحتفاظ بميزة تنافسية تميزها عن باقي القطاعات الأخرى. يهدف هذا البحث إلى معرفة تأثير القيادة التحويلية على
سلوك العمل الإبداعي. كذلك يسلط الضوء على دور مشاركة المعرفة، والتشجيع على التعلم، و نظام العمل عالي الأداء
كعوامل وسيطة تؤثر على العلاقة بين القيادة التحويلية وسلوك العمل الإبداعي من وجهة نظر الموظفين في مؤسسات
التعليم العالي. الأداة المستخدمة في هذه الدراسة كانت الاستبانة، والتي شارك فيها ما يقارب مجموع من 283 موظفًا من
مؤسسات التعليم العالي. تم استخدام تحليل ارتباط بيرسون وتحليل الانحدار المتعدد لاختبار فرضيات البحث.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
1
Al-Kindy, Adil Mohamed Zahran.
Canadian Center of Science and Education.
2016-03
مقالات الدوريات
0
0
Al-Zefeiti, Salim Musabah Bakhit.
InTech Europe.
2015-04