وثيقة

The effectiveness of 3d-virtual reality learning environment on the omani eighth grade students achievement and motivation towards physic learning

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2018
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Abstract This mixed methods study aimed to examine the effectiveness of 3D-Virtual Reality Learning Environment (3D-VRLE) on the Omani gth-grade students' achievement and motivation towards physics learning. It also documents the design principles that guide the designing and development process of these environments. Accordingly, data were collected using three instruments: Achievement Test, Motivation Questionnaire, and a Semi-Structured Interview. The study was conducted in an eight-week intervention of 8th grade students from Um Ayman Basic Education School in Al-Dakhlia Governorate in Izki. Sixty-five female students aged 13-14 years participated in the study. They were divided into two groups, (32) students in the experimental group and (33) students in the control group. The main findings of this research study indicated a greater improvement in students' achievement in physics after using the 3D-VRLE compared to the other group taught in the traditional learning environment. Furthermore, the results showed that the 3D-VRLE has a positive effect on students' motivation toward physics learning. Finally, the study recommended the need to use the 3D-VRLE in the Ministry of Education schools. Further, it recommended important research areas for future investigation in the field of the 3D-VRLEs. Keywords: 3D- virtual reality learning environment; academic achievement, motivation, science education, physics.
الملخص العربي
ملخص الدراسة
تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من مدى فاعلية بيئة التعلم الافتراضية ثلاثية الأبعاد (3DVRLE) في تحصيل طلاب الصف الثامن الأساسي ودافعيتهم نحو تعلم الفيزياء، كما بحثت الدراسة مبادئ التصميم المستخدمة عند تصميم وتطوير مثل هذه البيئات، تم جمع البيانات باستخدام ثلاث أدوات بحثية هي : اختبار المستوى التحصيلي واستبانة الدافعية، ومقابلة شبه منظمة. وتضمنت الدراسة تجربة ميدانية استمرت لمدة ثمانية أسابيع لطلاب الصف الثامن الأساسي من مدرسة أم أيمن للتعليم الأساسي في محافظة الداخلية بولاية إزكي، وشاركت في الدراسة (65) طالبة تتراوح أعمارهن بين 13 و 14 سنة، تم تقسيمهن إلى مجموعتين: (32) طالبة في المجموعة التجريبية و (33) طالبة في المجموعة الضابطة. وأشارت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة إلى تحسن أكبر في المستوى التحصيلي للطلاب في مادة الفيزياء بعد استخدام بيئة التعلم الافتراضية ثلاثية الأبعاد ( 3D - VRLE ) مقارنة بالمجموعة الأخرى التي تم تدريسها باستخدام بيئة التعلم التقليدية. وأظهرت النتائج أيضا أن هذه البيئات لها تأثير ايجابي على دافعية الطلاب نحو تعلم الفيزياء، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بأهمية استخدام البيئات الافتراضية ثلاثية الأبعاد في مدارس وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان لتعزيز المستوى التحصيلي للطلاب وإثارة دافعيتهم نحو عملية التعلم. وعلاوة على ذلك، أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات مجال بيئة التعلم الإفتراضية ثلاثية الأبعاد ( 3D - VRLE ) في مواد علمية أخرى ومراحل تعليمية مختلفة.
*كلمات مفتاحية: بيئة التعلم الافتراضية ثلاثية الأبعاد، التحصيل الدراسي، الدافعية نحو العلوم الفيزياء .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Aamriyah, Marwa Sulaiman Humoud.
Sultan Qaboos University
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Battashiyah, Sara Nabhan.
Sultan Qaboos University
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Azriyah, Maya Said Khameis.
Sultan Qaboos University
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Bahri, Mohammed Ibrahim Suleiman.
Sultan Qaboos University
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Bahri, Mohammed Ibrahim Suleiman.
Sultan Qaboos University
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Hosni, Karima Mubarak.
Sultan Qaboos University
2020