وثيقة

The effects of an evidence-based instructional program on science teaching to students with special needs in inclusive classrooms.

المصدر
Journal of Educational and Psychological Studies, vol. 18, no. 4, p. 420–435.
المساهمون
عناوين أخرى
أثر البرنامج التعليمي المبني على الأدلة في تدريس العلوم للطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في الفصول الشاملة.
الدولة
Oman.
مكان النشر
Muscat
الناشر
College of Education, Sultan Qaboos University.
ميلادي
2024-10-01
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to investigate the impact of an evidence-based instructional program consisting of: Explicit Instruction (EI) along with Numbered Heads Together (NHT) in comparison to the traditional, hand raising (HR) technique on fourth-grade students with and without special needs’ daily science quiz scores. Additionally, the researchers sought to explore the impact of the interventional program on the cumulative, pre and post-test performances of participants. Using mixed methods—single-subject, alternating treatment (comparing the interventional program [EI & NHT] to HR), and quasi-experimental designs—data were collected. Data were analyzed using a measure of central tendency (mean scores) of daily science quiz scores, and t-tests to derive results from the pre and post-test cumulative scores. The findings revealed all students in the experimental group, including those with special needs, improved their mean scores on daily science quizzes, along with cumulative, post-test performances. This improvement was achieved after the delivery of the interventional program. Social validity interview with the classroom teacher demonstrated that the instructional program provided a motivational, engaging learning atmosphere for all students including those with special needs. Recommendations for future research and practices were provided.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
تهدف هذه الدراسة إلى استقصاء تأثير البرنامج التعليمي المبني على الأدلة الذي يشتمل على التعليمات الصريحة مع إستراتيجية الرؤوس المرقمة (Numbered Heads Together [NHT]) مقارنة بالطريقة التقليدية المتمثلة برفع الأيدي (Hand Raising [HR]) على أداء طلاب الصف الرابع في اختبارات العلوم اليومية، بما في ذلك الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة. كما تسعى الدراسة إلى استكشاف تأثير البرنامج التدخلي على الأداء التراكمي في الاختبارات السابقة واللاحقة للمشاركين. تم جمع البيانات باستخدام منهجيات مختلطة، تشمل التصميم التجريبي الفردي (بتبديل المعالجات) والتصميم شبه التجريبي. وقد تم تحليل البيانات باستخدام مقاييس النزعة المركزية (متوسطات الدرجات)، واختبارات (t) للاختبارات السابقة واللاحقة. أظهرت النتائج تحسناً في متوسط درجات جميع الطلاب في المجموعة التجريبية، بما في ذلك الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة، في كل من اختبارات العلوم اليومية، والاختبارات التراكمية اللاحقة بعد تطبيق البرنامج التدخلي. كما أظهرت مقابلة الصدق الاجتماعي مع المعلمة أن البرنامج وفر بيئة تعليمية تحفيزية وجاذبة لجميع الطلاب. وقد قدمت الدراسة توصيات للبحوث المستقبلية والممارسات التربوية.
قالب العنصر
مقالات الدوريات