وثيقة
EFL teacher' awareness, practices and challenges of teaching English communicatively in Oman post basic education schools
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2017
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study investigates the perceived knowledge and actual practice of Communicative
Language Teaching (CLT) among post basic education teachers in Omani schools, along with
the influence of gender and length of teaching experience years on teachers' practice of this approach. It also explores the different challenges faced by teachers when implementing CLT.
A total of 122 EFL Omani teachers, who were drawn from thirty-seven different government schools, took part in this study. The respondents completed the following: (1) a
twenty-five item questionnaire concerning CLT principles; and (2) a questionnaire regarding
the challenges of CLT. The researcher selected randomly a group of thirty from the above sample of English as a Foreign Language (EFL) teachers, in order to investigate their actual
practice of CLT in the classrooms through the use of a classroom observation checklist. The data were obtained and analyzed using the following statistical tools: (1) descriptive statistics;
(2) Pearson's correlation Coefficient; (3) t-test; and (4) one-way ANOVA.
The results revealed that Omani EFL teachers have a high degree of awareness of the
principles of CLT. However, they practice this approach at a moderate level, while their
gender and length of teaching experiences have little impact on their actual practice of this
approach. The findings further indicated that the implementation of CLT in Omani classrooms
is hindered by: (1) teachers' lack of training in CLT; (2) lack of time to prepare communicative activities; (3) students' low levels of proficiency in English; (4) large class sizes; and (5) difficulties assessing the linguistic aspects of the language. This resulted in the drawing up of a number of recommendations.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى إدراك ومدى تطبيق معلمي اللغة الانجليزية للطريقة التواصلية في التدريس في مدارس التعليم ما يعد الأساسي، كما هدفت الدراسة أيضا إلى تحديد أثر الجنس وسنوات الخبره في إستخدام هذه الطريقة أثناء تدريس الصفوف الحادي عشر والثاني عشر، وأيضا هدفت الدراسة إلى إكتشاف التحديات التي يواجهها المعلمين أثناء التدريس بإستخدام الطريقة التواصلية
شملت الدراسه 122 معلم ومعلمة من مختلف مدارس محافظة الظاهرة، وقد أظهرت النتائج الإحصائيه للدراسة الأتي:
1. يمتلك المعلمين والمعلمات مستوى عالي من الإدراك المبادئ الطريقة التواصلية للتدريس.
2. يمارس المعلمين والمعلمين هذه الطريقه بدرجة متوسطة من التطبيق.
3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأثر الجنس وسنوات الخبرة على تطبيق هذه الطريقه من التدريس عند مستوى دلالة 0. 05
4 يواجهة المعلمون التحديات التالية قدره التدريب للطريقة التواصلية لتدريس اللغة الإنجليزية ضيق الوقت، تدني مستوى الطلاب في اللغة، كثرة عدد الطلاب في الصف وصعوبة تقييم الجوانب اللغوية المختلفة اللغة الانجليزية.
شملت الدراسه 122 معلم ومعلمة من مختلف مدارس محافظة الظاهرة، وقد أظهرت النتائج الإحصائيه للدراسة الأتي:
1. يمتلك المعلمين والمعلمات مستوى عالي من الإدراك المبادئ الطريقة التواصلية للتدريس.
2. يمارس المعلمين والمعلمين هذه الطريقه بدرجة متوسطة من التطبيق.
3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأثر الجنس وسنوات الخبرة على تطبيق هذه الطريقه من التدريس عند مستوى دلالة 0. 05
4 يواجهة المعلمون التحديات التالية قدره التدريب للطريقة التواصلية لتدريس اللغة الإنجليزية ضيق الوقت، تدني مستوى الطلاب في اللغة، كثرة عدد الطلاب في الصف وصعوبة تقييم الجوانب اللغوية المختلفة اللغة الانجليزية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية