وثيقة

English language teaching student teachers' use of critical incidents to reflect on professional dilemmas during the practicum.

عناوين أخرى
استخدام الطلبة معلمو اللغة الإنجليزية بجامعة السلطان قابوس للمواقف المهمة والمؤثرة للتأمل في المعضلات المهنية أثناء التدريب الميداني
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2021
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
This qualitative study introduced six English language teaching (ELT) student teachers at Sultan Qaboos University (SQU) to the use of critical reflection, identified the professional dilemmas that the student teachers encountered during teaching practice, and explored how the participant student teachers used critical incidents to reflect on these dilemmas. The student teachers' reflections on critical incidents encountered during their practicum, recordings of collaborative talks, as well as an analysis of pertinent literature were used to answer the following two research questions: 1. What professional dilemmas do the participant ELT student teachers at SQU face during their practicum as they perceive them? 2. How do the participant student teachers reflect on these professional dilemmas? 3. What alternative solutions did the participants find for the Omani ELT system using critical incident reflection? This study combined four qualitative research designs: critical action, critical ethnography, critical phenomenology, and critical narrative research. Critical incidents were used to reflect critically on professional dilemmas encountered by six ELT student teachers at SQU who did their teaching practice in different schools in Oman in Spring 2021. The six teachers participated in a 10-week intervention in the form of a training program during their practicum. The training program started with a 2-day online workshop to demonstrate participants' understanding of critical incidents and professional dilemmas in teaching, and to introduce them to the use of critical incidents to reflect critically on professional dilemmas encountered during their practicum. Then, the participants were supported and encouraged to reflect on critical incidents. In addition, regular online collaborative talks were conducted as part of the reflection process to facilitate discussion of the critical incidents among the participants. Participants' reflections as well as recordings of the collaborative talks were collected regularly throughout the intervention. Data, including18 reflections on different critical incidents encountered by participants, as well as recordings of three collaborative talks about these incidents, were subjected to framework analysis to extract themes. The findings revealed that critical incident reflection enabled participants in this study to go beyond a superficial and practical level of reflection to critically and systematically approach various dilemmas encountered during the practicum experience, as well as critically examine alternative solutions for dealing with them. The analysis revealed three themes: understanding critical incidents as a tool for reflection, using critical incidents to reflect critically on the Omani ELT professional dilemmas, and using critical incidents to reflect critically on alternative solutions to Omani ELT professional dilemmas. The findings have a number of implications for both the teacher education program at SQU and the Ministry of Education. Recommendations are made for developing more effective and sophisticated approaches and programs for implementing critically reflective teaching. More action research should be conducted to investigate teachers' professional dilemmas related to COVID-19. Finally, more efforts should be taken by researchers to use critical action research to intervene in Omani ELT matters and seek effective and appropriate solutions.
الملخص العربي
ركزت أهداف هذه الدراسة على تحديد المعضلات المهنية التي واجهها الطلبة المعلمين أثناء التدريس، وتعريف الطلبة المعلمين المشاركين بالتأمل النقدي من خلال استخدام الإحداث المهمة والمؤثرة للتأمل في الصراعات المهنية التي واجهوها أثناء التدريب الميداني، كما سعت هذه الدراسة على استكشاف كيفية استخدام المشاركين للأحداث المهمة والمؤثرة للتفكير في معضلاتهم المهنية أثناء التدريب العملي. واستقصت هذه الدراسة النوعية تأملات الطلبة المعلمين للأحداث المهمة والمؤثرة أثناء التدريب العملي وكذلك تسجيلات المحادثات التعاونية بالإضافة إلى ذلك تحليل تسجيلات الإطار النظري والدراسات السابقة ذات الصلة بموضوع الدراسة للإجابة على السؤالين البحثيين التاليين
1- ما هي المعضلات المهنية التي يواجها الطلبة معلمو اللغة الإنجليزية بجامعة السلطان قابوس أثناء التدريب العملي كما تصورونها؟
2- كيف يتأمل الطلبة المعلمون في هذه المعضلات المهنية أثناء التدرب العملي؟
3- ما هي الحلول البديلة التي أوجدها الطلبة المعلمون لنظام تدريس اللغة الإنجليزية في ُعمان؟ وجمعت هذه الدراسة بين أربعة تصاميم للبحوث النوعية وهي: critical action research, critical ethnography, critical phenomenology, and narrative action research. م من خلالها التحقق بدقة في كيفية استخدام الحوادث المهمة والمؤثرة للتأمل النقدي في المعضلات المهنية في حيث ت مجال تدريس اللغة الانجليزية أثناء التدريب العملي وذلك من خلال ستة من الطلبة المعلمين المختصين في تدريس االلغةالإنجليزية بجامعة السلطان قابوس و أدوا التدريب العملي في مدارس مختلفة في جميع أنحاء ُعمان وذلك في الفصل الدراسي ربيع .2021 ولتحقيق ذلك، تم تنفيذ إجراء استمر لمدة عشرة أسابيع، وتضّمن هذا تم إجراؤه للطلبة المعلمين المشاركين وذلك خلال فترة تدريبهم العملي. حي ُث بدأ البرن تدريبياً تسجيلاتجراء برنامجا امج ً التدريبي بورشة عمل عبر تسجيلات الإنترنت في غضون يومين لإثبات فهم المشاركين لمفهوم ّي الحوادث المهمة والمؤثرة والمعضلات المهنية في التدريس، وتعريفهم بكيفية استخدام الحوادث المهمة والمؤثرة للتأمل النقدي في المعضلات المهنية التي واجهوها أثناء التدريب العملي. بعد ذلك، تم دعم الطلبة المعلمين المشاركين وتشجيعهم على بناء وكتابة تأملاتهم للمواقف المهمة والمؤثرة خلال فترة التدريب العملي. بتسجيلات إضافة إلى ذلك، تم إجراء محادثات تعاونية بشكل دوري عبر الإنترنت وذلك ضمن عملية التأمل لتسهيل مناقشة تسجيلاتحداث المهمة والمؤثرة بين المشاركين. وتم جمع البيانات من خلال التأملات الكتابية، والتي تضمنت بشكل أساسي 18 تأملا كتابياً لاحداث مهمة ومؤثرة ومختلفة واجهها الطلبة المعلمون المشاركون، بتسجيلات إضافة إلى ثلاث تسجيلات للمحادثات التعاونية حول هذه الأحداث. وقد تم استخدام منهجية تحليل الإطار (Analysis Framework(؛ و ذلك الستخراج أهم الموضوعات. وكشفت النتائج أن استخدام تسجيلاتحداث المهمة و المؤثرة للتأمل أتاح فر ًصا للطلبة المعلمين المشاركين في هذه الدراسة ليفوقوا المستوى السطحي والعملي للتأمل، إلى مستوى نقدي ومنهجي للتعامل مع المعضلات المختلفة أثناء تجربة التدريب العملي ، بتسجيلاتضافة الى تمكنهم من دراسة الحلول البديلة للتعامل معها .و كشف التحليل عن ثالثة viii موضوعات وهي: فهم تسجيلات الأحداث المؤثرة و المهمة، واستخدام تسجيلات الأحداث المهمة و المؤثرة للتأمل بشكل نقدي في المعضلات المهنية في مجال تدريس اللغة تسجيلاتنجليزية في ُعمان، واستخدام تسجيلاتحداث المهمة و المؤثرة للتأمل النقدي في بدائل للتعامل مع المعضلات المهنية في مجال تدريس اللغة الإنجليزية في عمان وفي ضوء نتائج هذه الدراسة، طرحت الباحثة عدد من التطبيقات والتوصيات لكل من برنامج إعداد المعلمين في جامعة السلطان قابوس، ووزارة التربية والتعليم، والتي تركز على تطوير وتنظيم مناهج وبرامج أكثر فاعلية وتطوًرا لفهم وممارسة التدريس التأملي النقدي بين المعلمين. كما تدعو الباحثة أي أيضا إلى مزيد من البحوث الإجرائية للتحقيق في موضوع تدريس اللغة الإجليزية أثناء جائحة كورونا، وكذلك المعضلات المهنية الأخرى أثناء ممارسة التدريس. وتُشجع هذه الدراسة أي ًضا المزيد من الجهود لتبنّي البحث الإجرائي النقدي للتدخل في قضايا تدريس اللغة الإنجليزية في ُعمان والعمل على حلول فعّالة وقابلة للتطبيق.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
0
Al-Bulushi, Ali H.
Eskisehir Osmangazi University.
2017-04-01
مقالات الدوريات
3
0
Al-Bakri, Sawsan.
Equinox Publishing Ltd.
2017-01-01
مقالات الدوريات
3
0
Alkhoudary, Yahya A. M.
University of Bahrain.
2018-07-01
مقالات الدوريات
3
0
Lenchuk, Iryna.
SAGE Publications Inc.
2019-01-01