وثيقة
Enhancing information services in Omani academic libraries through Web 2.0 applications : a soft system methodology
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2016
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
SSM has been used as an interpretive approach to achieve the primary aim of this study which is to extract the real world complexity and evolve the use of Web 2.0 applications and thereby to realize the main target of improving the use of Web 2.0 applications in accordance with the original problematical situation. Seven academic libraries were involved in this study: Sultan Qaboos University main library, Nizwa University library, Middle East College library, Ibri Applied Science College library, Sohar Applied Science College library, Muscat Higher Technical College library, and Nizwa Technical College library, 53 participants were involved in characterizing their situation in face-to face individual interviews in order to obtain understating of the complexity of implementation of Web 2.0 applications in OALS.
The findings revealed that implementation of Web 2.0 applications in OALs was problematical due to lack of use of Web applications activities in OALs. Currently, two out of seven libraries use Facebook, and only one library uses Twitter. Meanwhile, the library of Sultan Qaboos University is starting to apply the YouTube channel and Instagram on its Beta web site. The results also revealed factors that were delaying adoption of Web 2.0 applications in OALs. The 11 internal factors identified include low motivation of directors and library staff regarding using of Web 2.0 applications, lack of awareness and training, lack of communication between academic libraries and library staff and IT staff, and constant changes in the management structure. Meanwhile, there were external factors related to lack of policy and regulations and weakness and low speed of the internet and factors related to sustainability and data conservation. Further, there were administrative factors related to centralized system, bureaucracy in management, change of library managers and college dean. Interestingly, the findings of this study acknowledge Web 2.0 applications could enhance academic libraries in such fields as: giving the library an identity, promoting library information services, marketing library services, providing current awareness services, providing new acquisitions and communicating with library users and other libraries. Therefore, it was concluded that academic libraries should educate librarians and users regarding the use of Web 2.0 applications in library services, as well as formulate a policy and laws to use these applications in Omani academic libraries Then, the results of finding out about the problematical situation were used to develop conceptual models and two group interviews were conducted for the purpose of discussing conceptual activities which were suggested for improving the situation and identifying systems that are systemically desirable and culturally feasible. A workshop was then implemented for the purpose of applying awareness raising and training systems, enhancing communication among OALs, and training library staff on how to develop strategic plans and action plans towards the implementation of Web 2.0 applications in their libraries. The processes of this study were designed to contribute to changing the structure, attitude and procedure of the OALs in regard to the use Web 2.0 applications in these libraries. This study would likewise contribute in the field of using SSM in the implantation of Web 2.0 applications in academic libraries
الوصف
Thesis
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
اعتمدت هذه الدراسة منهجية النظم الناعمة مقاربة تفسيرية بهدف الكشف عن تشعب واقع استخدام تطبيقات الويب 2 . 0 في المكتبات الأكاديمية العمانية ، وتطور استخدام هذه التطبيقات وذلك للوصول إلى الهدف الرئيس من هذه الدراسة والذي يتمثل في تطوير استخدام تطبيقات الويب 2 . 0 في المكتبات الأكاديمية العمانية. اشتملت الدراسة على سبع مكتبات أكاديمية، وهي : المكتبة الرئيسة بجامعة السلطان قابوس، ومكتبة جامعة نزوى، ومكتبة كلية الشرق الأوسط، ومكتبات كليات العلوم التطبيقية في كلا من عبري وصحار، وكذلك مكتبات كليات التقنية في كلا من مسقط ونزوى. واستخدمت الدراسة عينة قصدية تضمنت 53 مشاركا من موظفي المكتبات ومن لهم علاقة بتبني استخدام تطبيقات الويب 2 . 0 في المكتبات الأكاديمية العمانية مثل عمداء الكليات ورؤساء مراكز مصادر التعلم ورئيس الجمعية العمانية للمكتبات والمسؤول عن مشروع المكتبة الوطنية القمية وموظفي من نظم المعلومات وذلك بهدف تحقيق فهم شامل وعميق لإشكالية استخدام هذه التطبيقات في المكتبات الأكاديمية العمانية أظهرت نتائج الدراسة وجود اشكالية في استخدام تطبيقات الويب 2 . 0 في المكتبات الأكاديمية العمانية، إذ أنه توجد مكتبتان فقط من بين سبع مكتبات تستخدم الفيسبوك، ومكتبة واحدة تستخدم تويتر. كما وجدت الدراسة أن المكتبة الرئيسية في جامعة السلطان قابوس بدأت باستخدام قناة اليوتيوب وانستجرام على موقعها التجريبي. كما كشفت الدراسة عن وجود 14 عاملا مؤثرا أدى إلى تأخر المكتبات العمانية في تبني استخدام تطبيقات الويب 2 . 0 ومن أهمها محدودية دافعية مديري المكتبات وموظفي المكتبة في استخدام هذه التطبيقات، تدني الوعي والتدريب، وقلة التواصل بين المكتبات الأكاديمية العمانية، وموظفي المكتبة وفنيي نظم المعلومات والتقنيات، قلة عدد موظفي المكتبة. وهناك عوامل خارجية ترجع إلى عدم وجود خطة واضحة السياسة وقوانين استخدام هذه التطبيقات في المكتبات الأكاديمية العمانية، وضعف شبكة الأنترنت، وعوامل متعلقة باستمرارية هذه التطبيقات لدى الشركات الأم وضمان حفظ المعلومات التي تنشر بواسطتها. كما أن هناك عوامل إدارية تتمثل في النظام المركزي الإداري، واعتماد البيروقراطية في إدارة بعض هذه المكتبات، والتغيير المستمر لمديري المكتبات وعمداء الكليات. كما بينت نتائج الدراسة أن استخدام تطبيقات الويب 2 . 0 قد تعزز من خدمات المعلومات وتطورها في مجالات متعددة ومن أهمها التعريف بالمكتبة، وتحسين خدمات المعلومات التي تقدمها ، وتسويق خدماتها ، والإحاطة الجارية، وتقديم الخدمات المكتسبة الجديدة، والتواصل مع المستفيدين من المكتبة والمكتبات الأخرى. كمات توصلت الدراسة إلى أن هناك حاجة لتثقيف موظفي المكتبة والمستفيدين بخصوص كيفية استخدام هذه التطبيقات في الاستفادة من الخدمات التي تقدمها المكتبة، وضرورة صياغة سياسة واضحة وقوانين لاستخدام هذه التطبيقات في المكتبات الأكاديمية العمانية واستخدمت أهم النتائج المستخلصة من المرحلة الأولى جراء استخدام منهجية النظم الناعمة إيجاد واقع الإشكالية)، في تطوير النماذج المفاهيمية، كما استخدمت الدراسة مجموعتين من المقابلات الجماعية بهدف مناقشة أنشطة النماذج المفاهيمية التي اقترحت في المرحلة الثانية من منهجية النظم الناعمة لتحسين واقع استخدام هذه التطبيقات والوصول إلى تحديد الأنشطة المرغوب فيها نظاميا والمقبولة ثقافيا. نفذت بعد ذلك ورشة عمل بهدف زيادة الوعي والتدريب وتعزيز التواصل بين المكتبات الأكاديمية العمانية، وتدريب موظفي المكتبة على كيفية تطوير استراتيجية الخطط وتنفيذها من أجل تبني وتنفيذ تطبيقات الويب 2 . 0 في المكتبات الأكاديميةالعمانية تمثلت الإجراءات المستخدمة في هذه الدراسة في تنفيذ الأساليب والاستراتيجيات التي تحتوي عليها المنهجية للتحقق من مشكلة الدراسة التي أسهمت في تغيير اتجاهات المكتبات الأكاديمية العمانية وهيكلها وإجراءاتها. كما أسهمت الدراسة في استخدام منهجية النظم الناعمة في الكشف عن إشكالية استخدام تطبيقات الويب 2 . 0 في المكتبات الأكاديمية العمانية
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية