وثيقة

Evaluating the effectiveness of the new teachers' training program on teachers' integration of technology into teaching practices using TPACK framework.

عناوين أخرى
تقييم فاعلية برنامج المعلمين الجدد في مهارات الدمج الفعال للتكنولوجيا في الممارسات التدريسية باستخدام نموذج TPACK
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2022
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
This descriptive study aimed to investigate teachers' perception of the effectiveness of the New Teachers' Training Program (NTTP) on their practice of technology integration using the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK framework) as the main instrument. The TPACK framework is one of the leading frameworks used to evaluate teachers' knowledge of the effective integration skills of technology with pedagogy and content. The study used a quantitative descriptive approach to collect data through a survey that included three domains (TPK, TCK, and TPACK) based on the TPACK framework. The study's sample consisted of 304 new teachers, namely those who were in their first two to three years of their career and have completed the training program (Batch 7) during the academic year of 2021/2022 in the Specialized Institute for Professional Training of Teachers (SIPTT). The study's findings indicated that the new teachers within the sample reported a high level of positive perceptions of the effectiveness of the New Teachers Training Program on teachers' integration of technology into teaching practices. In addition, the study found a statistically significant difference in technology integration between teachers of human science subjects and applied subjects in favor of the human science teachers. Besides, the findings also showed no significant differences between teachers in technology integration in terms of schools' level. Finally, the results suggest that the NTTP may be most effective when it aims to improve teachers' teaching practices and enhance their teaching integration skills. In light of these findings, the thesis concluded with some implications and recommendations for further studies.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة الوصفية إلى قياس مدى فاعلية البرنامج التدريبي للمعلمين الجدد لمهارات ، حيث يعتبر TPACK الدمج الفعال للتكنولوجيا في الممارسات التدريسية باستخدام نموذج هذا النموذج أحد أهم النماذج المستخدمة لقياس درجة معرفة المعلمين لمهارات الدمج الفعال للتكنولوجيا مع طرق التدريس والمحتوى التدريسي. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لجمع البيانات من خلال الاداة البحثية التي تم تطويرها من الدراسات الادبية، وتحتوي الاداة على ثلاثة محاور (TPACK ,TCK , TPK( ، حيث تضمنت العينة على 304 معلم مستجد ممن أنهوا تدريبهم من الدفعة السابعة للعام الاكاديمي 2022/2021 في المعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين. أظهرت النتائج امتلاك المعلمين المستوى العالي من الادراك الايجابي لفاعلية الدمج الفعال للتكنولوجيا تجاه برنامج المعلمين الجدد، كما توصلت الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة نحو درجة امتلاك الكفايات للدمج الفعال للتكنولوجيا تعود إلى متغير المواد التدريسية )المواد التطبيقية والمواد الانسانية ( وكانت لصالح معلمي المواد الانسانية، وأوضحت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط استجابات العينة نحو درجة امتلاكهم لكفايات الدمج الفعال للتكنولوجيا لمتغير المرحلة المدرسية ) الحلقة الاولى، الحلقة الثانية وما بعد الاساسي(. وفي ضوء هذه النتائج خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية