وثيقة
Exploring post-basic Omani EFI teachers’ language mindsets : perceptions and pedagogical practices.
المصدر
Master's thesis
عناوين أخرى
التعرف على العقلية اللغوية لمدرسي اللغة الإنجليزية العمانيين لمرحلة ما بعد الأساسي: التصورات والممارسات التربوية
الدولة
Oman
مكان النشر
Muscat
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2024
اللغة
الأنجليزية
نوع الرسالة الجامعية
Master's thesis
الملخص الإنجليزي
Teachers’ language mindset has recently emerged as a growing area of research, with evidence suggesting its relevance to English language learning through its impact on students’ academic performance and motivation. This study aims at understanding the language mindset of post-basic Omani EFL teachers and their perceptions of student foreign language learning abilities. In addition, an investigation was conducted into the correlation between their language mindset and their views regarding students’ abilities to learn the English language. The study also attempts to gain insight into how teachers’ choice of teaching approaches is guided by the types of language mindset they hold. The research combines a mixed method design for data collection. The quantitative data were collected using an online close-ended questionnaire to evaluate the language mindsets of 204 post-basic Omani EFL teachers and their perceptions of student language learning abilities. The qualitative data were collected through in-depth, face-to-face semi-structured interviews that consisted of four scenarios, each with its pertinent questions. The findings show that Omani EFL teachers generally tend to possess mixed beliefs relevant to both fixed and growth language mindsets, and these are reflected in their approach to instruction. Likewise, they have a combination of fixed and growth beliefs about students’ language learning abilities. The data also reveal that teachers’ perceptions towards students’ language learning abilities are more positive the more growth-focused they become. Implications and recommendations for further study were addressed.
الملخص العربي
أصبحت العقلية اللغوية لدى معلمي اللغة الإنجليزية في الآونة الأخيرة محورًا هامًا من مجالات البحث، حيث تشير الأدلة إلى دورها الحيوي في تعزيز تعلم اللغة الإنجليزية وتأثيرها العميق على الأداء الأكاديمي للطلاب. تسعى هذه الدراسة إلى استكشاف العقلية اللغوية لمعلمي اللغة الإنجليزية العمانيين بعد الأساسي، وتصوّراتهم حول قدرة الطلبة على تعلم هذه اللغة الأجنبية. كما تهدف الدراسة إلى استجلاء دور العقلية اللغوية التي يعتمدها المعلمون العمانيون في صياغة استراتيجياتهم التعليمية والتربوية. تعتمد الدراسة على المنهج المختلط في جمع البيانات، حيث تم جمع المعلومات الكمية من خلال استبانة مغلقة عبر شبكة الإنترنت. كما تم جمع البيانات النوعية عبر إجراء مقابلات شبه منظمة، حيث تمت هذه اللقاءات بشكل مباشر متضمنة أربعة سيناريوهات، لكل منها مجموعة من الأسئلة المحددة والمناسبة. تظهر النتائج أن معلمي اللغة الإنجليزية العمانيين يميلون عمومًا إلى تبني مزيج متنوع من المعتقدات التي تجمع بين العقليات اللغوية الثابتة والمتنامية، مما ينعكس بصورة واضحة على أسلوبهم في التدريس. وبالمثل، يحملون مجموعة متباينة من المعتقدات حول قدرة الطلبة على اكتساب اللغة الإنجليزية. وتكشف البيانات أيضًا أن تصورات المعلمين تجاه قدرة الطلبة على تعلم اللغة الإنجليزية تكون أكثر إيجابية مع زيادة تركيزهم على مفهوم النمو والتطور. استنادًا إلى هذه النتائج، تم وضع مجموعة من التوصيات لتعزيز الممارسات التعليمية الحالية بالإضافة إلى اقتراحات لدراسات مستقبلية في هذا الميدان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية