وثيقة
فاعلية استراتيجية غط و انسخ و قارن في تحسين طلاقة الحقائق الرياضية لدى طلبة صعوبات التعلم بمحافظة الظاهرة و تصوراتهم نحوها
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to identify the effectiveness of the strategy of "cover, copy and compare" on improving the mathematical fluency facts among students who have math learning disabilities in Al-Dhahirah Governorate and their perceptions toward the strategy. The study focused on the fluency of the basic multiplication facts. In order to achieve the objectives of the study, the researcher prepared the tools represented in the test of basic multiplication facts to assess the flexibility of mathematical facts in the multiplication process. In addition, he prepared a questionnaire to assess students' perceptions towards the use of strategy. The researcher also prepared a guide for implementing the strategy, which includes a range of activities and training. The sample of the study consisted of 30 students who have math learning disabilities in grade 5 in Al-Dhahirah Governorate. They were randomly divided into two groups; the experimental group and control group. The experimental group studied the activities and exercises prepared by the researcher in the strategy implementation guide using the cover, copy and compare" strategy while the control group studied in the traditional way. The results indicated that there were statistically significant differences at the 0.01 level between mean ranks of the experimental and control groups in the post testing of the basic multiplication facts in favor of experimental group. It was also noticed that there were statistically significant differences at the 0.01 level between the mean ranks of the experimental group in the pre- and post, testing of the basic multiplication facts test in favor of the post-testing. Hence, this refers to the effectiveness of "cover, copy and compare" strategy on improving the fluency of the basic multiplication facts of the experimental group. The results also indicated that there were statistically significant differences at the 0.01 level between the mean score and virtual mean of the experimental group perceptions about using the "cover, copy and compare" strategy, indicating that the students' perceptions were positive and high.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية استراتيجية "غط وانسخ وقارن" في تحسين طلاقة الحقائق الرياضية لدى طلبة صعوبات تعلم الرياضيات بمحافظة الظاهرة وتصوراتهم نحوها، وقد ركزت الدراسة على طلاقة حقائق الضرب الأساسية، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد أدوات الدراسة المتمثلة في اختبار حقائق الضرب الأساسية؛ لقياس طلاقة الحقائق الرياضية في عملية الضرب، واستبانة لقياس تصورات الطلبة حول استخدام الاستراتيجية، كما أعد الباحث دليلا لكيفية تطبيق الاستراتيجية يتضمن مجموعة من الأنشطة والتدريبات. وقد تكونت عينة الدراسة من ۳۰ طالبا وطالبة من الطلبة ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بالصف الخامس الأساسي بمحافظة الظاهرة، وتم تقسيمهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين تجريبية درست الأنشطة والتدريبات التي أعدها الباحث والموجودة في دليل تطبيق الاستراتيجية باستخدام استراتيجية "غط وانسخ وقارن"، وضابطة درست بالطريقة التقليدية. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى أقل من 01. بين متوسطات رتب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار حقائق الضرب الأساسية لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى أقل من ۰٫۰۱ بين متوسطات رتب درجات طلبة المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار حقائق الضرب الأساسية لصالح التطبيق البعدي، وهذا يشير إلى فاعلية استراتيجية "غط وانسخ وقارن" في تحسين طلاقة حقائق الضرب الأساسية لدى أفراد المجموعة التجريبية، كذلك أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى أقل من 0.01 بين متوسط تصورات طلبة المجموعة التجريبية حول استخدام استراتيجية "غط وانسخ وقارن" والمتوسط الفرضي لصالح متوسط تصورات الطلبة، وهذا يدل على أن تصورات الطلبة كانت إيجابية ومرتفعة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية